Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: En utländsk tisdagsbild 934 D

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild 934 D

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Var?

Är detta verkligen en envagnslynett? Skuggan antyder något annat.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 934 D - rätt station

Haha, det var suveränt uttänkt av dig, men tyvärr hade jag inte tänkt så långt när jag råkade välja den här bilden till i kväll. Trevligt att det ändå blev så passande!
    Kanske ditt undermedvetande fick dig att välja den stationen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    DSB’s lynetter blev som regel indsat som 3- eller 4-vognstog (1 eller 2 mellemvogne), jf fotografierne på jernbanen.dk https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=10 - måske Hans er kommet til at tænke på Lyngby-Nærum-jernbane, hvis lynetter alle var ét-vogns (med styrevogn i myldretiderne) https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=117&g=m

Botaniserer man lidt i det, havde enkelte privatbaner nogle et-vogns-lynetter, men LNJ var alene om kun at have netop den type.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 934 D - dementi om motorvagnen

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Jag tänkte detsamma efter att ha skrivit och postat det där med envagnslynett, och efter att ha läst ditt inlägg grävde jag på nätet. Den dystra sanningen är att jag hade fel. Jag ser i danska Wikipedia att tågen på Lille Nord normalt gick med två ändvagnar och en mellanvagn, och att DSB inte alls hade några envagnslynetter.

Däremot hade några danska privatbanor lynetter med vardera två förarhytter. Hornbækbanen, HHGB, hade en sådan bland sina tvåvagnslynetter. Kanske hade jag någon gång sett den i Helsingør och fått för mig att den gick på Lille Nord, och kanske hade den till och med ryckt in där som vikarie när jag kom förbi. Annars har jag svårt att begripa varför jag var så övertygad om att DSB körde envagnslynetter.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jacobchristensen Visa inlägg
    DSB’s lynetter blev som regel indsat som 3- eller 4-vognstog (1 eller 2 mellemvogne), jf fotografierne på jernbanen.dk https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=10 - måske Hans er kommet til at tænke på Lyngby-Nærum-jernbane, hvis lynetter alle var ét-vogns (med styrevogn i myldretiderne) https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=117&g=m

Botaniserer man lidt i det, havde enkelte privatbaner nogle et-vogns-lynetter, men LNJ var alene om kun at have netop den type.
    Tack för ditt svar, som kom medan jag forskade och skrev ett eget svar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, Naerumsbanan hade 4 enkellynetter, varav en, Ym 18 finns kvar hos Tiköb metallstöberi.
    LNJ Ym 17 såldes till VLTJ och fick nummer Ym 15
    På LNJ hade man även manövervagnar av enkeltyp.

Rättelse: Följande banor hade nylevererade enkellynetter, däremot inte DSB...
    HHGB = Ym 53
    HHJ = Ym 31 & 32
    LNj = Ym 17 - 20
    Østbanen = Ym 1 & 2

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Nja, Naerumsbanan hade 4 enkellynetter, varav en, Ym 18 finns kvar hos Tiköb metallstöberi.
    LNJ Ym 17 såldes till VLTJ och fick nummer Ym 15
    På LNJ hade man även manövervagnar av enkeltyp.

Rättelse: Följande banor hade nylevererade enkellynetter, däremot inte DSB...
    HHGB = Ym 53
    HHJ = Ym 31 & 32
    LNj = Ym 17 - 20
    Østbanen = Ym 1 & 2
    Ja, som vi har konstaterat i morse i denna tråd så hade jag fel när jag skev att DSB hade enkellynetter på Lille Nord.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, som vi har konstaterat i morse i denna tråd så hade jag fel när jag skev att DSB hade enkellynetter på Lille Nord.
    Och i dag är det inte längre DSB utan Lokalbanen som kör på Lille Nord.
    Och Lille Nord är en bana som från början var del av Nordbanen, huvudförbindelse från Köpenhamn till Hilleröd och Helsingör invigd 1864. Det dröjde till 1897 innan Kystbanen kom till och då utgick den från Österport, först 1917 kom Boulevardbanen till med genomgående trafik som vi känner i dag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •