Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 140 av 140

Ämne: Är konkurrens tillåten bara ibland?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är konkurrens tillåten bara ibland?

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Mälardalstrafik köper inte till tåg eller platser från SJ sedan ett antal år. Det man köper är endast periodkortsgiltighet i SJ tåg Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro-Laxå, IC Sala-Stockholm och IC Tierp-Linköping. I övrigt är det upphandlad trafik baserad på allmän trafikplikt.
    Jag har uppfattat att diskussionen gällde vad som hade hänt ifall Mälardalsregionerna innan trafikplikten inte hade upphandlat all trafik (t.ex. Stockholm-Eskilstuna), utan i stället hade köpt till (eller snarare bidragit till) den trafik som inte SJ redan utförde som kommersiell trafik. Det kunde vara tåg på kvällen från Stockholm för att kunna åka hem från teater, det kunde vara tätare trafik på helger, det kunde vara att upprätthålla samma turtäthet även mitt på dagen.
    Men jag tolkar både Göran och Kenneth som att SJ skulle ta för mycket betalt för att köra dessa extra tåg, och då valde regionerna trafikplikt och full upphandling.
    Så, det gäller kanske en kontrafaktisk fråga, eller så är det så att landstinget frågade SJ som då krävde mycket pengar. Vilket det är vet jag inte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Däremot kan jag ha förståelse för invändningarna mot Mälardalstrafiken, men där handlar det väl snarare om en ovilja att köpa till platser, eventuellt beroende på höga priser från SJ, men ska i så fall länstrafikhuvudmännen beskyllas för SJs höga priser?
    Mälardalstrafik köper inte till tåg eller platser från SJ sedan ett antal år. Det man köper är endast periodkortsgiltighet i SJ tåg Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro-Laxå, IC Sala-Stockholm och IC Tierp-Linköping. I övrigt är det upphandlad trafik baserad på allmän trafikplikt.
    Men den fråga som då uppkommit i tråden är varför Mälardalstrafik valt bort det alternativet, är det av något slags principiella skäl? Eller är min förmodan om prisbilden korrekt?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har uppfattat att diskussionen gällde vad som hade hänt ifall Mälardalsregionerna innan trafikplikten inte hade upphandlat all trafik (t.ex. Stockholm-Eskilstuna), utan i stället hade köpt till (eller snarare bidragit till) den trafik som inte SJ redan utförde som kommersiell trafik. Det kunde vara tåg på kvällen från Stockholm för att kunna åka hem från teater, det kunde vara tätare trafik på helger, det kunde vara att upprätthålla samma turtäthet även mitt på dagen.
    Men jag tolkar både Göran och Kenneth som att SJ skulle ta för mycket betalt för att köra dessa extra tåg, och då valde regionerna trafikplikt och full upphandling.
    Så, det gäller kanske en kontrafaktisk fråga, eller så är det så att landstinget frågade SJ som då krävde mycket pengar. Vilket det är vet jag inte.
    Jag tror debattörerna fokuserar för mycket på trafikutbud och pris och för lite på helheten, trafiksystemet med fordon, biljetter, samverkan med övriga RKM-trafik. Det är INTE ekonomi (pris) som har fått de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen att bilda Mälardalstrafik, köpa egna fordon och utlysa allmän trafikplikt. Det är en vision om att ha en bra samhällskontrollerad kollektivtrafik i Mälardalen. Tyck vad ni vill om visionen - men det är den som är grunden för det som finns i dag. RKM:erna anser att ingen kommersiell operatör kan eller vill leverera den kollektivtrafik som de anser att Mälardalen behöver. "Gråzonen" - d v s oklarheten om det är lagligt att köpa till trafik från en kommersiell operatör eller inte - kan också ha bidragit till att allmän trafikplikt utlystes.

Läs gärna:
    https://malardalstrafik.se/sites/def...orklaring1.pdf
    Finns även mer att läsa här:
    https://malardalstrafik.se/dokument

Kollektivtrafiklagen har ju kraftigt begränsat möjligheterna för de kommersiella operatörerna att köra kort-och medeldistanstrafik i egen regi. Det var inte tanken med lagen, men det är den faktiska effekten. Samtidigt så har koncept som Öresundståg, Mälartåg och Norrtåg skapat stora sammanhållna system med enhetliga fordon - det effektivaste sättet att bedriva järnvägstrafik. Att överlåta Öresundstågslinjerna till olika kommersiella operatörer med olika fordon, olika koncept, olika prissättningar vore synnerligen ineffektivt och skadligt för järnvägen. Fragmentering av resurser är skadligt för järnvägen. Det bästa vore om staten styrde upp det hela och delade in Sverige i "regionala trafiksystem". Inom varje trafiksystem så ansvarar dess RKM:er för trafiken. Trafik mellan trafiksystemen (förutom visst överlapp vid gränserna) överlåts till de kommersiella operatörerna och till staten, som då får utlysa trafikplikt när kommersiella operatörer inte vill, t ex nattågen på Norrland. Det behövs en NKM - Nationell Kollektivtrafikmyndighet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag tror debattörerna fokuserar för mycket på trafikutbud och pris och för lite på helheten, trafiksystemet med fordon, biljetter, samverkan med övriga RKM-trafik. Det är INTE ekonomi (pris) som har fått de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen att bilda Mälardalstrafik, köpa egna fordon och utlysa allmän trafikplikt. Det är en vision om att ha en bra samhällskontrollerad kollektivtrafik i Mälardalen. Tyck vad ni vill om visionen - men det är den som är grunden för det som finns i dag. RKM:erna anser att ingen kommersiell operatör kan eller vill leverera den kollektivtrafik som de anser att Mälardalen behöver. "Gråzonen" - d v s oklarheten om det är lagligt att köpa till trafik från en kommersiell operatör eller inte - kan också ha bidragit till att allmän trafikplikt utlystes.

Läs gärna:
    https://malardalstrafik.se/sites/def...orklaring1.pdf
    Finns även mer att läsa här:
    https://malardalstrafik.se/dokument

Kollektivtrafiklagen har ju kraftigt begränsat möjligheterna för de kommersiella operatörerna att köra kort-och medeldistanstrafik i egen regi. Det var inte tanken med lagen, men det är den faktiska effekten. Samtidigt så har koncept som Öresundståg, Mälartåg och Norrtåg skapat stora sammanhållna system med enhetliga fordon - det effektivaste sättet att bedriva järnvägstrafik. Att överlåta Öresundstågslinjerna till olika kommersiella operatörer med olika fordon, olika koncept, olika prissättningar vore synnerligen ineffektivt och skadligt för järnvägen. Fragmentering av resurser är skadligt för järnvägen. Det bästa vore om staten styrde upp det hela och delade in Sverige i "regionala trafiksystem". Inom varje trafiksystem så ansvarar dess RKM:er för trafiken. Trafik mellan trafiksystemen (förutom visst överlapp vid gränserna) överlåts till de kommersiella operatörerna och till staten, som då får utlysa trafikplikt när kommersiella operatörer inte vill, t ex nattågen på Norrland. Det behövs en NKM - Nationell Kollektivtrafikmyndighet.
    Ja, är det samhällskontroll som är det viktiga kommer kommersiell trafik aldrig att duga. Inte ens om samhället köper en massa platser.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Kostnaden och tidsåtgången. Det finns för alla en gräns för hur mycket tid och pengar man kan tänka sig att lägga på att pendla.
    För det första tar det alltså längre tid att resa med samma tåg om man får betala en större del själv ? En revolution i mina ögon.

För det andra är det inget konstigt att betala vad det verkligen kostar. Något bl.a. SJ:s pendlare gjort i många år med SJ:s egna månadskort.

Man ska alltså ha så mycket betalt från möjligt av skattebetalarna för att man själv både väljer väljer att långpendla och åka till Gröna Lund. Alltså med skattesubventioner och I det första fallet även reseavdrag.

Det är f-n inte konstigt att våra äldre förväntas dö ensamma och utan knot för att det inte finns skattepengar till någon som sitter med dem den sista stunden. Jag tror att vi är klara för denna gång...

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Vad hindrar folk att åka längre än 10 mil ?
    Kostnaden och tidsåtgången. Det finns för alla en gräns för hur mycket tid och pengar man kan tänka sig att lägga på att pendla.
    För det första tar det alltså längre tid att resa med samma tåg om man får betala en större del själv ? En revolution i mina ögon.

För det andra är det inget konstigt att betala vad det verkligen kostar. Något bl.a. SJ:s pendlare gjort i många år med SJ:s egna månadskort.

Man ska alltså ha så mycket betalt från möjligt av skattebetalarna för att man själv både väljer väljer att långpendla och åka till Gröna Lund. Alltså med skattesubventioner och I det första fallet även reseavdrag.

Det är f-n inte konstigt att våra äldre förväntas dö ensamma och utan knot för att det inte finns skattepengar till någon som sitter med dem den sista stunden. Jag tror att vi är klara för denna gång...
    Nu drar du rejält stora växlar på mitt svar. Har jag skrivit något som faktiskt är underlag för dina slutsatser? Jag har enbart svarat att det är kostnad och tidsåtgång som hindrar folk att pendla mer än 10 mil. Inget annat.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Nu drar du rejält stora växlar på mitt svar. Har jag skrivit något som faktiskt är underlag för dina slutsatser? Jag har enbart svarat att det är kostnad och tidsåtgång som hindrar folk att pendla mer än 10 mil. Inget annat.
    Du anförde totalt förvirrande tidsvinst som ett argument för bibehålla subventioner.

Slutsars: Subventioner får tåg att gå fortare. En häpnansväckackande vetenskaplig upptäckt som KAN ge dig Nobelpriset...

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vad hindrar folk att åka längre än 10 mil ?
    Du anförde totalt förvirrande tidsvinst som ett argument för bibehålla subventioner.

Slutsars: Subventioner får tåg att gå fortare. En häpnansväckackande vetenskaplig upptäckt som KAN ge dig Nobelpriset...
    Där hade vi nästa övertolkning.

Om man omvänt hävdar att tidsåtgången inte spelar någon som helst roll kan man ju annars dagspendla med cykel över 10 mil, garanterat billigast. Möjligen får man problem att hinna hem och vända.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En persons nöjesresa kan innebära att en annan person har behov av en arbetsresa.

Förslaget om att när det finns en aktör som kör på en sträcka ska det direktupphandlas är knappast att värna om skattepengarna. Är bara för valfri aktör att köra ett tåg per dag så vips måste en dyr direktupphandling till. En upphandling där järnvägsföretaget bestämmer priset. Vad gör man förresten om det finns två aktörer på sträckan?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    En persons nöjesresa kan innebära att en annan person har behov av en arbetsresa.

Förslaget om att när det finns en aktör som kör på en sträcka ska det direktupphandlas är knappast att värna om skattepengarna. Är bara för valfri aktör att köra ett tåg per dag så vips måste en dyr direktupphandling till. En upphandling där järnvägsföretaget bestämmer priset. Vad gör man förresten om det finns två aktörer på sträckan?
    Även vid direktupphandling är det normalt en fördel om det finns konkurrens. Sedan kan det naturligtvis vara så att de två aktrörernas tåg kompletterar varandra och därför vore det en fördel att upphandla båda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I praktiken ville man väl till slut pröva principen generellt. En RKTM får bara besluta om Trafikplikt för REGIONAL trafik. Sverige har väl bortåt 20 regioner, men bara 6-7 regionaltpgssystem som täcker hela landet. Mälab har en spännvidd på t.ex. 40 mil. Det kan knappast falla in under begreppet Regionaltrafik.

Vidare kan det knappast ligga i samhällets intresse att finansiera jobbpendling och nöjesresor på avstånd över 10 mil. Det får man betala själv. På så vis kan man spara stora skattepengar. Förr gällde ett busskort normalt inom en kommun. Sedan efter länstrafikreformen I början av 80-talet kom länsgiltighet. Vilket var utmärkt eftersom det gav utökade pendlingsmöjligheter till grannkommunerna. Men där bör det i praktiken stanna av en hel räcka olika skäl.
    .
    Ohlzzon, kolla körtiden/sträckan Gibraltargatan (Chalmers)-Töreboda.
    Eller menar du att VGR är ett feltänkt därför att ressträckorna är för långa ?

Mellerud-Gibraltargatan är ett annat exempel.
    Tror inte att det skulle vara populärt om priset för att resa exv från gamla skaraborg (eller tvärtom) till centrala Göteborg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Ohlzzon, kolla körtiden/sträckan Gibraltargatan (Chalmers)-Töreboda.
    Eller menar du att VGR är ett feltänkt därför att ressträckorna är för långa ?
    Mellerud-Gibraltargatan är ett annat exempel.
    Regionen VGR behöver inte vara ett feltänk när det gäller t.ex. hur man organiserar sjukvården eller regionala kulturstöd.
    Men, det innebär inte automatiskt att det måste finnas väldigt förmånliga periodkort för resor i hela regionen och att alla enkelbiljetter för väldigt långa resor ska subventioneras kraftigt.

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Tror inte att det skulle vara populärt om priset för att resa exv från gamla skaraborg (eller tvärtom) till centrala Göteborg.
    Jag förstår inte meningen. Menar du att det inte skulle vara populärt om priset på riktigt långa resor skulle höjas?
    Det gäller väl alltid, oavsett om man reser över regiongränser eller inte, att det inte är populärt om priset på något höjs.

Frågan är väl vilka längder på resor som främst skall subventioneras för att arbets- och skolpendling skall fungera. Hur många dagpendlar från Töreboda (eller Mellerud) till Chalmers? Och är det OK att det är mycket dyrare att dagpendla från Laxå till Chalmers?

OM regionerna skulle göra ändringar enligt Ohlzzons idéer så borde man säkert införa några andra biljetter som är förmånligare än dagens regionkort. T.ex. införa periodkort för mindre delar (kanske för en del kommuner, kanske ett för Trestad osv.) som dels kan bli billigare för de inte täcker lika mycket och dels kan få en subvention för att man vill stötta de kortare resorna.
    Prishöjningarna på de långa resorna kan ju också göras stegvis under flera år, så det inte kommer som en kalldusch, utan det finns tid att anpassa sig (t.ex. avsluta studier, söka arbete närmare hemmet).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår inte meningen. Menar du att det inte skulle vara populärt om priset på riktigt långa resor skulle höjas?
    Det gäller väl alltid, oavsett om man reser över regiongränser eller inte, att det inte är populärt om priset på något höjs.

Frågan är väl vilka längder på resor som främst skall subventioneras för att arbets- och skolpendling skall fungera. Hur många dagpendlar från Töreboda (eller Mellerud) till Chalmers? Och är det OK att det är mycket dyrare att dagpendla från Laxå till Chalmers?

OM regionerna skulle göra ändringar enligt Ohlzzons idéer så borde man säkert införa några andra biljetter som är förmånligare än dagens regionkort. T.ex. införa periodkort för mindre delar (kanske för en del kommuner, kanske ett för Trestad osv.) som dels kan bli billigare för de inte täcker lika mycket och dels kan få en subvention för att man vill stötta de kortare resorna.
    Prishöjningarna på de långa resorna kan ju också göras stegvis under flera år, så det inte kommer som en kalldusch, utan det finns tid att anpassa sig (t.ex. avsluta studier, söka arbete närmare hemmet).
    Denna diskussion förekom redan när 50-kortet (var det väl från början?) infördes i Stockholm. Slutsatsen då var att det visserligen blev en större subvention för de som åkte långt, men i gengäld behövde ju de lägga så mycket mer tid på pendlandet. Därför ansågs det "rättvist" att kortet gällde i hela länet. På senare år har tanken förts vidare till att även enkelbiljetter ska ha gemensam taxa.

Däremot så har det genom alla år ansetts "rättvist" att det är betydligt dyrare att åka över länsgräns än inom respektive län. De sista åren har dock dessa länsgränsbarriärer tillåtits att bli lägre. Detta är egentligen första gången jag ser protester mot detta, låt vara att protesten istället uppges gälla resor över en viss längd. Eller är det så att protesten mot den minskade länsgränsbarriären förklätts till att gälla resor över en viss längd? Jag anar mellan raderna att det inte finns några invändningar mot att norrländska pendelresor kan subventioneras trots att de är väsentligt längre än många sydsvenska inomlänsresor.

Det kan finnas poänger i att inte ha rejäla subventioner för långa resor, men prisbilden bör inte tillåtas bli sådan att det lönar sig att ta till kreativa lösningar med (fiktiva) byten och kombinationer av biljetter för att hålla nere priset. Den enkla lösningen är kanske en ganska "rak" taxa? Dvs där varje kilometer kostar ungefär lika mycket, oberoende av om det är den tionde eller hundrade, självklart kopplat till en viss grundavgift för biljetten. På motsvarande sätt kanske det skulle finnas periodkort med en nästan lika rak taxa? Dvs det skulle kosta ungefär lika mycket att pendla en viss sträcka, oberoende av hur många länsgränser som passeras. Kan alla bli nöjda då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror debattörerna fokuserar för mycket på trafikutbud och pris och för lite på helheten, trafiksystemet med fordon, biljetter, samverkan med övriga RKM-trafik. Det är INTE ekonomi (pris) som har fått de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen att bilda Mälardalstrafik, köpa egna fordon och utlysa allmän trafikplikt. Det är en vision om att ha en bra samhällskontrollerad kollektivtrafik i Mälardalen. Tyck vad ni vill om visionen - men det är den som är grunden för det som finns i dag. RKM:erna anser att ingen kommersiell operatör kan eller vill leverera
    Ja det är visionen
    Occh
    Och den upphandlade länstrafiken länsöverskridande regiontrafiken har lett till mycket stora förbättringar i utbud och turtäthet med styva tidtabeller
    Men
    För pendlare som bor i Märsta och jobbar i Uppsala finns en fungerande trafik i halvtimmestrafik med movingobiljettsgiltighet Denna slås nu bokstavligen sönder när mälardalstrafiken upphandlar trafik via Märsta men bara ena riktningen så att man slår ut den fungerande trafiken så att detblir entimmes i stället för halvtimmes
    Men ÖVRIGA pedlarrelationer får förbättrat utbud

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Ja det är visionen
    Occh
    Och den upphandlade länstrafiken länsöverskridande regiontrafiken har lett till mycket stora förbättringar i utbud och turtäthet med styva tidtabeller
    Men
    För pendlare som bor i Märsta och jobbar i Uppsala finns en fungerande trafik i halvtimmestrafik med movingobiljettsgiltighet Denna slås nu bokstavligen sönder när mälardalstrafiken upphandlar trafik via Märsta men bara ena riktningen så att man slår ut den fungerande trafiken så att detblir entimmes i stället för halvtimmes
    Men ÖVRIGA pedlarrelationer får förbättrat utbud
    Fast resenärerna kommer nog få 2 tågförbindelser i timmen Märsta-Uppsala även i T22 på morgnarna, för det har man ju redan nu i lågtrafik om man söker på sj.se.
    Enda haken är att ena förbindelsen tar 41 minuter och innebär byte i Upplands Väsby.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

I grund och botten fungerar det svenska systemet mycket bra eftersom vi ökat andelen tåg i särklass mest hela EU (sedan 2000). Sett till andelar låg vi 2019 på plats sex i världen och till trafikarbete (personkm/cap) låg vi på plats fem i världen och plats tre i EU.

Noterbart är att både räknat i andelar och pkm/cap ligger vi enligt EUs statistik före stora järnvägstäta länder som Tyskland och Storbritannien.

Det gamla kommersiella monopolet har bytts till ett system där konsumenten har fritt val mellan flera aktörer på långa sträckor (utbud, priskonkurrens) samtidigt som han/hon som medborgare har demokratisk kontroll över (nästan) all lokal och regional tågtrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    I grund och botten fungerar det svenska systemet mycket bra eftersom vi ökat andelen tåg i särklass mest hela EU (sedan 2000). Sett till andelar låg vi 2019 på plats sex i världen och till trafikarbete (personkm/cap) låg vi på plats fem i världen och plats tre i EU.

Noterbart är att både räknat i andelar och pkm/cap ligger vi enligt EUs statistik före stora järnvägstäta länder som Tyskland och Storbritannien.

Det gamla kommersiella monopolet har bytts till ett system där konsumenten har fritt val mellan flera aktörer på långa sträckor (utbud, priskonkurrens) samtidigt som han/hon som medborgare har demokratisk kontroll över (nästan) all lokal och regional tågtrafik.
    Håller med
    det råkar vara lilla delgruppen pendlare fr Märsta till UPPSALA som är undantaget i t22 DE får det sämre, alternativet nämnt ovan att åka via U-Väsby med dubbla restiden ser jag som ett skämt

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Håller med
    det råkar vara lilla delgruppen pendlare fr Märsta till UPPSALA som är undantaget i t22 DE får det sämre, alternativet nämnt ovan att åka via U-Väsby med dubbla restiden ser jag som ett skämt
    Hur många kan tänkas vara berörda?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hur många kan tänkas vara berörda?
    Hurså?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hurså?/Ulf
    Fåtal berörs = Kan finnas andra brister som är mer angelägna att åtgärda.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •