Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Alex på väg i Falun

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Alex på väg i Falun

Citat Ursprungligen postat av Hans W Visa inlägg
    Det finns ju redan dessa:
    http://www.lpsignal.se/vk.html
    (Se pdf:en på den sidan)
    Ägaren till den firman har väl gjort sig ovän med verket, eller i alla fall är det så det låter i branschen...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Ägaren till den firman har väl gjort sig ovän med verket, eller i alla fall är det så det låter i branschen...
    Det var Banverket på sin tid som gjorde sig till ovän med honom genom att stjäla hans konstruktioner. Därav lärde han sig att inte dela med sig av ritningarna, måhända har han på så sätt "gjort sig ovän med verket".

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tolkar den långa dispen snarare som ett utgångsbud.
    Det är det som är problematisk i den långsiktiga trafikplaneringen. Om ett projekt går in med att de behöver 24 timmar för att något år senare säga att "Nej, vi behöver bara tre timmar" så får man problem, eftersom den trafikala planeringen förutsatt ett 24-timmarsstopp och dessutom kommunicerat det till järnvägsföretagen. Det blir en ganska dålig trovärdighet om man lägger ett "utgångsbud" som sedan justeras tämligen brutalt, oavsett åt vilket håll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det är det som är problematisk i den långsiktiga trafikplaneringen. Om ett projekt går in med att de behöver 24 timmar för att något år senare säga att "Nej, vi behöver bara tre timmar" så får man problem, eftersom den trafikala planeringen förutsatt ett 24-timmarsstopp och dessutom kommunicerat det till järnvägsföretagen. Det blir en ganska dålig trovärdighet om man lägger ett "utgångsbud" som sedan justeras tämligen brutalt, oavsett åt vilket håll.
    Fast med utgångsbud menade jag att man helst vill ha 24 timmar, om det inte är möjligt går det att pruta. Får man 24 timmar tar man vara på det och kan göra hela bytet i lugn och ro utan att störas av tåg.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Fast med utgångsbud menade jag att man helst vill ha 24 timmar, om det inte är möjligt går det att pruta. Får man 24 timmar tar man vara på det och kan göra hela bytet i lugn och ro utan att störas av tåg.
    Varför ska man begära mer än man behöver? Vägskydd går normalt vis att koppla in utan trafikpåverkan, då måste det ju vara det som man ska satsa på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Varför ska man begära mer än man behöver? Vägskydd går normalt vis att koppla in utan trafikpåverkan, då måste det ju vara det som man ska satsa på.
    Men det beror ju på att man gör en mycket enklare omkoppling av linjeblocket "normalt", men visst, tycker du att man ska försöka hanka sig fram med äldre modeller så får du tycka det.

Sedan är det ju så att under huvuddelen av inkopplingen skulle man istället kunna ha en vägvakt och därmed kunna tillåta tågtrafik, eller stänga av vägtrafiken. Förmodligen är det någon centralt på Trafikverket som har gjort bedömningen att det säkraste sättet är att stänga av tågtrafiken under hela inkopplingen. Jag försvarar inte det valet, men jag förklarar att det förmodligen ligger bakom metodiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, detta är ju liksom civilsamhällets sammanbrott när en massa människor sammanträder och ingen ifrågasätter det uppenbart orimliga.

Ibland räcker det med att någon säger emot!

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Men det beror ju på att man gör en mycket enklare omkoppling av linjeblocket "normalt", men visst, tycker du att man ska försöka hanka sig fram med äldre modeller så får du tycka det.

Sedan är det ju så att under huvuddelen av inkopplingen skulle man istället kunna ha en vägvakt och därmed kunna tillåta tågtrafik, eller stänga av vägtrafiken. Förmodligen är det någon centralt på Trafikverket som har gjort bedömningen att det säkraste sättet är att stänga av tågtrafiken under hela inkopplingen. Jag försvarar inte det valet, men jag förklarar att det förmodligen ligger bakom metodiken.
    Men alltså. Järnvägen finns ju där för trafiken. Inte tvärt om.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men alltså. Järnvägen finns ju där för trafiken. Inte tvärt om.
    Men om man har trafik så kan det hända olyckor. Därför måste man stänga av trafiken så snart olycksrisken ökar det allra minsta.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Men om man har trafik så kan det hända olyckor. Därför måste man stänga av trafiken så snart olycksrisken ökar det allra minsta.
    Om man skulle ha jobbar runt Bastuträsk i det senaste dygnet hade man haft möjlighet att jobba ungefär de här tiderna:

22:50 - 23:45 = 55 minuter
    00:15 - 02:15 = 2 timmar
    03:45 - 04:25 = 0,5 timmar
    04:45 - 07:20 = 2 timmar och 35 minuter
    10:00 - 10:45 = 45 minuter
    11:50 - 13:00 = 1 timme och 10 minuter
    18:00 - 19:20 = 1 timme och 20 minuter

Som du ser kan man ju till och med jobba dagtid utan att ställa in tåg. Och behöver man mer än en timme sammanhängade så kan man ju ta till en natt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om man skulle ha jobbar runt Bastuträsk i det senaste dygnet hade man haft möjlighet att jobba ungefär de här tiderna:

22:50 - 23:45 = 55 minuter
    00:15 - 02:15 = 2 timmar
    03:45 - 04:25 = 0,5 timmar
    04:45 - 07:20 = 2 timmar och 35 minuter
    10:00 - 10:45 = 45 minuter
    11:50 - 13:00 = 1 timme och 10 minuter
    18:00 - 19:20 = 1 timme och 20 minuter

Som du ser kan man ju till och med jobba dagtid utan att ställa in tåg. Och behöver man mer än en timme sammanhängade så kan man ju ta till en natt.
    Allt går, bara man vill.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Allt går, bara man vill.
    Ja men vad hjälper det när det är viljan som fattas...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har kopplat in många vägskydd med bara kortare A-skydd för inkoppling av spårledningar och linjeblock (ca 1 timme) sedan har man vägvakt resten av dagen tills allt är avprovat besiktat. (med kortare A-skydd)
    Håller helt med Daniel här. Varför skulle Alex vara så mycket svårare att koppla in.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Jag har kopplat in många vägskydd med bara kortare A-skydd för inkoppling av spårledningar och linjeblock (ca 1 timme) sedan har man vägvakt resten av dagen tills allt är avprovat besiktat.
    Håller helt med Daniel här. Varför skulle Alex vara så mycket svårare att koppla in.
    Har det i de fallen handlat om att på en sträcka med linjeblockering ersätta en gammal vägkur med en helt ny? Annars är det inte i närheten av jämförbart.

I övrigt uppfattar jag det som att Trafikverket har valt bort möjligheten att använda vägvakt. Jag försvarar inte det beslutet, men det verkar som att jag har större förståelse för varför de gör så än någon annan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ja i dessa fall så ersätter man en cd B anläggning med en A-anläggning.
    Är det en ny väg är det ännu mindre problem för då är inte ens vägtrafiken igång när man driftsätter vägen.
    Så någon timme för inkoppling av spårledningar och inprovning av linjeblock. Men behövs ju inte alls vägvakt
    När vägen är fullt inkopplat så finns då möjligheten att släppa på vägtrafiken.

I dessa fall så sätter man den nya Alex kuren bredvid den gamla kuren och för över vissa kablar som spårledningar.
    De andra kablarna är ju redan förberedda mot nya driven så det borde gå väldigt fort att få
    igång en Alex kur. Men jag har inte gjort det så jag har inte riktigt svar.
    Men någon 24 timmars avstängning är då det inte alls tal om om man inte bestämmer att göra en hel linje med ett 10 tal vägskydd på en gång
    Men varför det. Man vill ju störa så lite som möjligt. Jag har kopplat in ett helt signal ställverk på 36 timmar (Sävastklinten) och det har nog gjorts även under 24 timmar i vissa fall

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •