Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Förstaklass-vagnarna i Vy:s Norrlandstrafik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förstaklass-vagnarna i Vy:s Norrlandstrafik

Planerar en resa norrut i juni. Min bekvämlighet gör att jag helst vill åka förstaklass sovvagn. När jag nu försöker boka (eller i varje fall undersöka resemöjligheterna), verkar det som att Vy bara kör sådana vagnar varannan dag. Och att detta gäller för båda nattågen. Dessutom används dessa vagnar samma dagar i samma riktning. (Det förefaller mig osannolikt att det skulle vara sant, som det står i bokningsdialogen, att alla förstaklassbäddar är utsålda just varannan dag...). Det förefaller alltså vara omöjligt att -- om jag bestämmer en resdag som inte stämmer med Vy:s planer -- få en förstaklassvagn.

Det har ju tidigare framskymtat här i Postvagnen att Vy kanske har lite problem med trafiken. Och att tillgången på förstaklassvagnar inte är den bästa. Men det verkar ändå oklokt av Vy att inte alternera mellan tågen, om man nu har brist på vagnar. Detta så att det varje natt finns möjlighet att resa komfortabelt med tåg till övre Norrland.

Någon klok medresenär i Postvagnen som kan bekräfta (eller dementera) mina misstankar?

Jag vet inte hur bundet Vy är till avtalet med staten att tillhandahålla denna komfortnivå. Varje dag? I varje tåg?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Förstaklass-vagnarna i Vy:s Norrlandstrafik

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Planerar en resa norrut i juni. Min bekvämlighet gör att jag helst vill åka förstaklass sovvagn. När jag nu försöker boka (eller i varje fall undersöka resemöjligheterna), verkar det som att Vy bara kör sådana vagnar varannan dag. Och att detta gäller för båda nattågen. Dessutom används dessa vagnar samma dagar i samma riktning. (Det förefaller mig osannolikt att det skulle vara sant, som det står i bokningsdialogen, att alla förstaklassbäddar är utsålda just varannan dag...). Det förefaller alltså vara omöjligt att -- om jag bestämmer en resdag som inte stämmer med Vy:s planer -- få en förstaklassvagn.

Det har ju tidigare framskymtat här i Postvagnen att Vy kanske har lite problem med trafiken. Och att tillgången på förstaklassvagnar inte är den bästa. Men det verkar ändå oklokt av Vy att inte alternera mellan tågen, om man nu har brist på vagnar. Detta så att det varje natt finns möjlighet att resa komfortabelt med tåg till övre Norrland.

Någon klok medresenär i Postvagnen som kan bekräfta (eller dementera) mina misstankar?

Jag vet inte hur bundet Vy är till avtalet med staten att tillhandahålla denna komfortnivå. Varje dag? I varje tåg?
    Vy ska nog tillhandahålla denna komfortnivå varje dag i alla tåg som specats i avtalet. Så var det på SJ-tiden. En förutsättning är dock att Trafikverket tillhandhåller de vagnar som behövs för att tillhandahålla komfortnivån. Misstänker starkt att Svarte Petter i denna fråga hamnar i Borlänge, inte i Gävle.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vy ska nog tillhandahålla denna komfortnivå varje dag i alla tåg som specats i avtalet. Så var det på SJ-tiden. En förutsättning är dock att Trafikverket tillhandhåller de vagnar som behövs för att tillhandahålla komfortnivån. Misstänker starkt att Svarte Petter i denna fråga hamnar i Borlänge, inte i Gävle.
    Senest i går avgikk et sørgående nattog fra Luleå med en svart SJ sovevogn...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Svarte Petter fick väl inte heller något ok att upphandla nya sovvagnar.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Enligt tidigare uppgifter skulle samtliga fem av Trafikverkets sovvagnar varit klara nu, vilket bör vara tillräckligt för en Wl4 per tåg. Någon som vet varför det blivit fördröjt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Senest i går avgikk et sørgående nattog fra Luleå med en svart SJ sovevogn...
    Ja, jag har läst någonstans att Trafikverket fått hyra in en WL4 från SJ för att kunna erbjuda Vy några WL4-or från trafikstarten i december.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, jag har läst någonstans att Trafikverket fått hyra in en WL4 från SJ för att kunna erbjuda Vy några WL4-or från trafikstarten i december.
    Har også lest det samme.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Svarte Petter fick väl inte heller något ok att upphandla nya sovvagnar.
    Men det betydde ju inte att man inte skulle underhålla befintligt material.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Innan Vy tog över gick det 6 WL4 i Norra Norrlandstrafiken. 2st WL4 i 91-92 och 1 WL4 i 93-94.
    Dessa 6 vagnar var oftast fullbokade. Hur är det tänkt nu?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Innan Vy tog över gick det 6 WL4 i Norra Norrlandstrafiken. 2st WL4 i 91-92 och 1 WL4 i 93-94.
    Dessa 6 vagnar var oftast fullbokade. Hur är det tänkt nu?
    Undrar du hur det är tänkt idag (när uppenbarligen Trafikverket inte tillhandahåller alla WL4 enligt avtalet), eller framöver när Vy disponerar 5 fungerande Trafikverks-WL4?
    I det senare fallet skulle jag gissa att Vy tänker ha en i reserv och köra en i varje tåg, men det är en gissning.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Undrar du hur det är tänkt idag (när uppenbarligen Trafikverket inte tillhandahåller alla WL4 enligt avtalet), eller framöver när Vy disponerar 5 fungerande Trafikverks-WL4?
    I det senare fallet skulle jag gissa att Vy tänker ha en i reserv och köra en i varje tåg, men det är en gissning.
    Gissningen sammanfaller med ambitionerna hos Vy Tåg...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •