Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 3 maj - Molli

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

3 maj - Molli

Idag för fyra år sedan besökte jag Molli, 900 mm-smalspåret mellan Bad Doberan och Kühlungsborn. Ångloksbilder finns det gott om, så jag visar istället ett diesellok:

Namn:  P1780057.jpg
Visningar: 623
Storlek:  315,4 KB
    I Bad Doberan stod denna V10C. Enligt tyska Wikipedia byggde VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg under åren 1959-75 496 exemplar av loktypen, med spårvidd varierande mellan 600 och 1.067 mm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 3 maj - Molli

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Idag för fyra år sedan besökte jag Molli, 900 mm-smalspåret mellan Bad Doberan och Kühlungsborn. Ångloksbilder finns det gott om, så jag visar istället ett diesellok:

Namn:  P1780057.jpg
Visningar: 623
Storlek:  315,4 KB
    I Bad Doberan stod denna V10C. Enligt tyska Wikipedia byggde VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg under åren 1959-75 496 exemplar av loktypen, med spårvidd varierande mellan 600 och 1.067 mm.
    1067!?

Det borde ju betyda att det i öst fanns banor med denna spårvidd. Den var väl inte så vanlig i Europa, förutom i Sverige. Eller?

Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    1067!?

Det borde ju betyda att det i öst fanns banor med denna spårvidd. Den var väl inte så vanlig i Europa, förutom i Sverige. Eller?

Jim
    Hittar ingen 1067 här: http://www.achristo.homepage.t-onlin...stLKM_V10C.htm
    Men spårvidden omnämns. Kan loken till Sovjet utan spårvidd ha hamnat på Sahkalin?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    1067!?

Jim
    1067 var ovanlig i Europa men fanns alltså i Sverige men ännu mer i Norge , en period fanns det rentav mer smalspår än normalspår i Norge . Och så finns 1067 på Isle of Man (Snaefellbanan).
    I Sovjet och Ryssland på ön Sakhalin med japanskt ursprung men det lär vara ombyggt och så ligger ju inte Sakhalin i Europa.
    Railroad gauge width anger också en spårväg i Estland och jag har ett diffust minne av en 1067bana i Spanien.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Hittar ingen 1067 här: http://www.achristo.homepage.t-onlin...stLKM_V10C.htm
    Men spårvidden omnämns. Kan loken till Sovjet utan spårvidd ha hamnat på Sahkalin?
    Systerloket V30C levererades i 20 exemplar till Indonesien 1966 - med spårvidd 1067 mm. Fast Wikipedia-artikeln säger 1957. https://id.wikipedia.org/wiki/Lokomotif_C300

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •