Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Alkoholförsäljning på tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Alkoholförsäljning på tåg

Jodå, jag läste citat ur förarbetena i den juridiska databas som jag har tillgång till var det mycket riktigt står att lagen bör följas trots att det i lagtexten står att den inte gäller för internationella linjer. Lagstiftning genom förarbeten brukar underkännas av domstolar, d.v.s. om det står i lagen att den inte gäller i ett visst fall så kan man inte skriva i förarbetena att den ändå ska tillämpas i just detta fall som den inte gäller. Sen finns det säkert en risk för att den som har ett svenskt serveringstillstånd för servering på inrikes tåglinjer kan riskera det tillståndet om man medverkar till spritfester på en linje som rullar in i t.ex. Norge, dock lite osannolikt skulle jag säga. Utländska tågoperatörer kan dock utan risk kränga sprit dygnet runt på internationella linjer. Det står i lagen att den inte gäller, då kommer inte nån domstol (möjligen med undantag för Kammarrätten i Jönköping, "bingohallen") att landa i slutsatsen att den ändå gäller för att det står tvärtom i förarbetena jämfört med lagtexten. Det där gjorde man ofta förr med skattelagstiftningen men med början på 1990-talet började domstolar underkänna en sån tillämpning av förarbeten. Den nu aktuella bestämmelsen i alkohollagen har sannolikt aldrig prövats i domstol.

Om jag en vacker dag startar ett tågbolag ska jag prova på att ha "tågkryssningar" som kör in en sväng i Norge för att kränga alkohol till billig penning såväl morgon som natt. Kanske introducera "vagnens vin" som motsvarigheten till "husets vin" kallades i ett avsnitt av "Fleksnes" när han åkte nattåg mellan Oslo och Stockholm.

Senast redigerat av VVK den 2021-05-03 klockan 20:55:13.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ Öresund AB. Personalen som serverar måste vara anställd av det företag som har tillståndet.
    Cafévagnen (företaget) slutade servera på Öresundstågen under hösten en tid innan SJ övertog trafiken. Ingår servering i SJs uppdrag från Öresundståg (och Skånetrafiken?) och sker servering på Öresundstågen idag? Tror inte jag sett servering på Öresundstågen sedan SJ tog över men mina resor är ej heller så frekventa längre.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Gällande konkurrenten flyget så verkar de få sälja alkohol dygnet runt bortom säkerhetskontrollen.
    På väg till en semesterresa i sydeuropa cirka 2018 kunde jag inte motstå den öppna baren på Landvetter flygplats utan köpte en starköl cirka klocka 9 på morgonen.
    De har också rätt att ha exportbutiker, som bryter systembolagets monopol, utan skatt, dock endast för resenärer till länder utan för EU. Baren hade dock inga restriktioner på destination.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Cafévagnen (företaget) slutade servera på Öresundstågen under hösten en tid innan SJ övertog trafiken. Ingår servering i SJs uppdrag från Öresundståg (och Skånetrafiken?) och sker servering på Öresundstågen idag? Tror inte jag sett servering på Öresundstågen sedan SJ tog över men mina resor är ej heller så frekventa längre.
    I alla annonser som SJ Öresund hade när de sökte tågvärdar stod det: " På vissa sträcker sker ombordförsäljning, där även alkoholservering ingår." Så det ingår i uppdraget från Öresundståg.
    "I avtalet ingår driften av Öresundstågstrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, driftledning och planering av trafiken, störningshantering samt akut ersättningstrafik, allt underhåll av tågen, övriga servicetjänster som hittegodshantering och servering ombord."

Men - Öresundståg säger så här om servering:
    "Ingen ombordservering från 10 augusti 2020. Orsaken är det minskade resenärantalet de senaste månaderna på grund av Corona, vilket gjort att efterfrågan av ombordservering på Öresundstågen minskat drastiskt."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Cafevagnen ombord på Öresundståg upphör med sin försäljning från och med 9 augusti 2020.
    Försäljningen upphör på grund av det minskade antalet resenärer de senaste månaderna vilket gjort att efterfrågan av ombordservering har minskat kraftigt.
    Ombordserveringen kommer starta tidigast igen 13 december då ny operatör tar över.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är ju en tanke, men det är knappast troligt att svensk elektrifiering utsträcks till Torneå. Blir det persontrafik där lär det bli från Finland till Haparanda.
    Men det här är ju intressant, då lär väl lagen även omfatta nattåget mot Narvik och tågen till Oslo.
    Och kanske SJ X2000 till Köpenhamn men då är det ju en sak att bistron stänger redan i Malmö , skulle man ändå få använda lagen för en internationell förbindelse ?
    Man skulle väl kunna tänka sig "last-mile" i motorvagnen som gör att man kan nå Torneå utan kontaktledning över bron?

När det gäller bistron i X2000 hävdar SJ att den utgår från Malmö för att man ska slippa betala dansk moms. Tveksamt om det samtidigt går att hävda att den utgår från Köpenhamn för att få mer liberal tillämpning av alkohollagen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Enligt mitt förra inlägg så slutade man med all servering ombord 10 augusti 2020 på grund av det stora korånet.
    SJ verkat övertagit trafiken 13 december 2020.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    Jodå, jag läste citat ur förarbetena i den juridiska databas som jag har tillgång till var det mycket riktigt står att lagen bör följas trots att det i lagtexten står att den inte gäller för internationella linjer. Lagstiftning genom förarbeten brukar underkännas av domstolar, d.v.s. om det står i lagen att den inte gäller i ett visst fall så kan man inte skriva i förarbetena att den ändå ska tillämpas i just detta fall som den inte gäller. Sen finns det säkert en risk för att den som har ett svenskt serveringstillstånd för servering på inrikes tåglinjer kan riskera det tillståndet om man medverkar till spritfester på en linje som rullar in i t.ex. Norge, dock lite osannolikt skulle jag säga. Utländska tågoperatörer kan dock utan risk kränga sprit dygnet runt på internationella linjer. Det står i lagen att den inte gäller, då kommer inte nån domstol (möjligen med undantag för Kammarrätten i Jönköping, "bingohallen") att landa i slutsatsen att den ändå gäller för att det står tvärtom i förarbetena jämfört med lagtexten. Det där gjorde man ofta förr med skattelagstiftningen men med början på 1990-talet började domstolar underkänna en sån tillämpning av förarbeten. Den nu aktuella bestämmelsen i alkohollagen har sannolikt aldrig prövats i domstol.

Om jag en vacker dag startar ett tågbolag ska jag prova på att ha "tågkryssningar" som kör in en sväng i Norge för att kränga alkohol till billig penning såväl morgon som natt. Kanske introducera "vagnens vin" som motsvarigheten till "husets vin" kallades i ett avsnitt av "Fleksnes" när han åkte nattåg mellan Oslo och Stockholm.
    Jag vill ogärna utvidga den här tråden till en allmänjuridisk avdelning i Postvagnen. Ändå vill jag i korthet betona att till en lags förarbeten hör motiv som har skrivits innan lagen antogs. Förutom propositionen bakom lagen kan det vara utredningsbetänkanden och kanske uttalanden av det riksdagsutskott som manglade proppen, eller kanske lagrådets yttrande. Men ett ämbetsverks tolkning av lagens innebörd ingår inte bland förarbetena och är ingen tungt vägande rättskälla. Vad Socialstyrelsen eller Folkhälsomyndigheten kan ha skrivit om alkohollagen är därför inte avgörande för lagens verkliga innebörd.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Det här med regler och internationellt resande är inte lätt. Som Göran Kannerby nämnde så är SJs bistro stängd i Danmark för att undvika dansk moms. När SJ kör över gränsen till Norge så måste de plocka bort starkspriten annars bryter det mot Norska regler.

Som kuriosa kan ju också nämnas om att du har bokat egen kupe så räknas det som slutet sällskap och då är det fullt tillåtet att med eget dricka. Egna kupeer har vi väll bara kvar på nattåg och på Snälltågets lunchavgång vissa dagar Stockholm-Malmö.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Henninggulddager Visa inlägg
    Det här med regler och internationellt resande är inte lätt. Som Göran Kannerby nämnde så är SJs bistro stängd i Danmark för att undvika dansk moms. När SJ kör över gränsen till Norge så måste de plocka bort starkspriten annars bryter det mot Norska regler.

Som kuriosa kan ju också nämnas om att du har bokat egen kupe så räknas det som slutet sällskap och då är det fullt tillåtet att med eget dricka. Egna kupeer har vi väll bara kvar på nattåg och på Snälltågets lunchavgång vissa dagar Stockholm-Malmö.
    Nej. Den regeln är borta. Egen alkohol är förbjudet ombord på tåg. Inga undantag.
    Järnvägslagen: "Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte intas inom järnvägssystem. Förbudet gäller inte i fråga om intag av drycker eller preparat vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för särskilt fall har medgett intaget. "

Medlem
    nov 2019

Nej. Den regeln är borta. Egen alkohol är förbjudet ombord på tåg. Inga undantag.
    Järnvägslagen: "Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat får inte intas inom järnvägssystem. Förbudet gäller inte i fråga om intag av drycker eller preparat vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för särskilt fall har medgett intaget. "
    Det intressanta är att Snälltåget i sina resevillkor skriver:
    "Det är inte tillåtet att dricka medhavda alkoholhaltiga drycker ombord på tåget. Detta gäller dock inte om resenärerna tillhör samma sällskap och har bokat en egen kupé." Det faller förmodligen inom "särskilt fall".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Intressant detta med att IF också kan medge undantag. Undrar i vilka fall det skulle kunna vara aktuellt för Trafikverkets del? Vid någon högtidlig invigning?

(påminner mig om ett sådant fall där Banverkets dåvarande GD figurerade i personaltidningen med champagne-glas, utan varselväst, i spåret)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

"Det är inte tillåtet att dricka medhavda alkoholhaltiga drycker ombord på tåget. Detta gäller dock inte om resenärerna tillhör samma sällskap och har bokat en egen kupé." Det faller förmodligen inom "särskilt fall".
    Det är ju i praktiken nästan omöjligt att kolla upp vad folk har för sig i den egna kupén.
    Samma sak om man maskerat drycker i en termos eller något sådant arrangemang och häller upp.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är ju i praktiken nästan omöjligt att kolla upp vad folk har för sig i den egna kupén.
    Samma sak om man maskerat drycker i en termos eller något sådant arrangemang och häller upp.
    Råsunda-Zingo! Men ändå bra med tydliga regler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så länge man är nykter är det nog inga problem, men om både är onykter och dricker något som ser misstänkt ut och dessutom "luktar starkt" så kanske reglerna är bra att ha?

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Det tror jag inte, är man överförfriskad har man troligtvis börjat dricka innan resa och tagit med sig ännu mer ombord om man fortsätter ha trevligt i kupén, man ragglar inte genom halva tåget för att ta sig till bistron bara för att köpa en öl till. Och det är inte så svårt att se om de sitter med en back/flak med öl eller dricker något som inte SJ säljer i bistron. Och tågpersonalen tar väl sånt i beslag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Det tror jag inte, är man överförfriskad har man troligtvis börjat dricka innan resa och tagit med sig ännu mer ombord om man fortsätter ha trevligt i kupén, man ragglar inte genom halva tåget för att ta sig till bistron bara för att köpa en öl till. Och det är inte så svårt att se om de sitter med en back/flak med öl eller dricker något som inte SJ säljer i bistron. Och tågpersonalen tar väl sånt i beslag?
    Allt beror förstås på dimension på drickandet och vilken uppmärksamhet det har.
    Men för den som dricker inom rimliga gränser är det definitivt snudd på omöjligt för tågpersonalen att se vad som händer i en kupé bokad för familj eller sällskap.
    Och den som åkt nattågen på Norrland har nog märkt att det dricks rätt mycket på de tågen och allt är inte från bistron.
    Under flyktingkrisen 2015 fick man rentav torrlägga tågen en period.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

"Det är inte tillåtet att dricka medhavda alkoholhaltiga drycker ombord på tåget. Detta gäller dock inte om resenärerna tillhör samma sällskap och har bokat en egen kupé."
    I analogi med att du får dricka medhavd alkohol på ditt hotellrum men inte i lobbyn.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Allt beror förstås på dimension på drickandet och vilken uppmärksamhet det har.
    Men för den som dricker inom rimliga gränser är det definitivt snudd på omöjligt för tågpersonalen att se vad som händer i en kupé bokad för familj eller sällskap.
    Och den som åkt nattågen på Norrland har nog märkt att det dricks rätt mycket på de tågen och allt är inte från bistron.
    Under flyktingkrisen 2015 fick man rentav torrlägga tågen en period.
    Vad gör personalen om de ser att man går ombord med t ex ett flak öl ombord?
    Tar i beslag och ger tillbaka när man ska kliva av?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vad gör personalen om de ser att man går ombord med t ex ett flak öl ombord?
    Tar i beslag och ger tillbaka när man ska kliva av?
    De har ingen sådan rätt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •