Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Haparandabanan och anslutningar

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Haparandabanan och anslutningar

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men prissättningen kan man väl styra över?
    Det blir svårt. Det är ju additiv taxa eftersom det är två olika operatörer (producenter). Då måste Norrtåg (som i och för sig Vy bestämmer priserna för) sänka priser Luleå-Haparanda för alla resenärer. Specialpris för de som kommer med nattåget är nog svårt/omöjligt att få till. Hade det varit samma operatör/producent så hade det varit enklare. Nu är det en Resplus-biljett.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det blir svårt. Det är ju additiv taxa eftersom det är två olika operatörer (producenter). Då måste Norrtåg (som i och för sig Vy bestämmer priserna för) sänka priser Luleå-Haparanda för alla resenärer. Specialpris för de som kommer med nattåget är nog svårt/omöjligt att få till. Hade det varit samma operatör/producent så hade det varit enklare. Nu är det en Resplus-biljett.
    Återinföra Resplus-rabatt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller lägga till någon not i tidtabellen som : resande med genomgående biljett mot Kalix-Haparanda får utan extra avgift medfölja fram och tillbaks till/från Luleå. Förr hade ju kommunickan en och annan sådan specialbestämmelse.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Eller lägga till någon not i tidtabellen som : resande med genomgående biljett mot Kalix-Haparanda får utan extra avgift medfölja fram och tillbaks till/från Luleå. Förr hade ju kommunickan en och annan sådan specialbestämmelse.
    Sådant är lika ute och bortglömt som banlonpolo och terylenebyxor.
    ('Heter han Kippu?' 'Ha, ha ha!')

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Påminn mig: Vad var Resplus-rabatt, och när ungefär?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Initialt ingick tågplussträckorna i km-taxan genom fiktiva järnvägskilometrar, TEN. Med tanke på att marginalkostnaden för de sista kilometrarna på en lång resa var låg (tidvis obefintlig) var kostnaden för anslutningsresan ofta mycket liten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fel av mig, Tågplusrabatt ska det vara. 1990-tal. På den tiden var det billigare att köpa en Tågplus-biljett än att köpa ingående biljetter var för sig, numera är det ibland tvärtom, dyrare med Resplus än med separata biljetter.

Tågplus blev senare Resplus.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fel av mig, Tågplusrabatt ska det vara. 1990-tal. På den tiden var det billigare att köpa en Tågplus-biljett än att köpa ingående biljetter var för sig, numera är det ibland tvärtom, dyrare med Resplus än med separata biljetter.

Tycker mig minnas att det utgick en generell rabatt på 30% på länstrafiksträckan.
    Lite tråkigt när det försvann. Jag föredrog t.ex att åka Stoclholm-Halmstad över Nässjö men ofta fann jag att det var billigare med SJ över Göteborg och detta då trots att det fanns gott om plats på Krösatågen.
    Och byte till Öresundståg i Göteborg gav ofta ett högre pris trots sämre standard på resan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

OK. Då kunde man ju inte köpa alla ingående biljetter på samma ställe, utan då var alternativet att köpa en enkelbiljett direkt av länstrafiken för läns-delen. Det var alltså inte en rabatt utan det var ett lägre pris inlagt för länsdelen och som användes vid prisberäkningen.
    Jag antar att detta lägre pris försvann senast när man kunde köpa länssträckan helt ensam i säljsystemet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

OK. Då kunde man ju inte köpa alla ingående biljetter på samma ställe, utan då var alternativet att köpa en enkelbiljett direkt av länstrafiken för läns-delen. Det var alltså inte en rabatt utan det var ett lägre pris inlagt för länsdelen och som användes vid prisberäkningen.
    Jag antar att detta lägre pris försvann senast när man kunde köpa länssträckan helt ensam i säljsystemet.
    Jag tror t o m att det var så att rabatten försvann innan "förköpt enkelbiljett" blev möjlig att köpa.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag är ganska säker på att det var 30% rabatt på priset för en kontantbiljett med länstrafiken och SJs regler för barn/ungdomsrabatt mm. Men det kan säkert ha varierat över tid.

Har ett minne från Hultsfred i mitten på 90-talet där Tkl (som förstås skötte biljettförsäljningen mellan tågen) sålde Tågplussbiljetter Hultsfred - Linköping - Mjölby istället för länstrafikbiljetter till Linköping. Med 30% rabatt på den långa länstrafiksträckan blev det betydligt billigare med en kort "onödig" SJ sträcka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •