Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: SJ-skylten som dök upp ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ-skylten som dök upp ...

Det var en del saker i min fars garage i Söderhamn när det var dags att plocka ur, men den här skylten får ändå ses som största överraskningen. Det måste kallas kuriosa för jag blev mist sagt nyfiken hur den hamnat där.

Skylten är ca 1,5 m bred och en halv meter hög. Är det någon här på forumet som har något bra förslag på var den kan få fortsätta lysa, eller är sådant här bara skräp som ska på tippen ???

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Sv: SJ-skylten som dök upp ...

Jag tycker verkligen inte den ska hamna på tippen! Ska du slänga den hade jag gärna övertagit den!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Något järnvägsmuseum kanske eller föreningen som arbetar med banan som går förbi Delsbo kanske.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Kul! Det är nog inte brist på folk som gärna övertar den och jag skulle tro att du får en slant för den också på tradera/blocket.

Slå släng inte! Det finns andra som blir glada!

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av andkarlsson Visa inlägg

Det var en del saker i min fars garage i Söderhamn när det var dags att plocka ur, men den här skylten får ändå ses som största överraskningen. Det måste kallas kuriosa för jag blev mist sagt nyfiken hur den hamnat där.

Skylten är ca 1,5 m bred och en halv meter hög. Är det någon här på forumet som har något bra förslag på var den kan få fortsätta lysa, eller är sådant här bara skräp som ska på tippen ???
    Lägg ut den på tradera. Jag kommer def. att lägga ett bud. Eller hör av dig om du bara vill bli av med den.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Har det glödlampor inom sig?

Jag vill fixa den i min lada, bara för att förvirra människor som kör förbi.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den där är ju relativt ny... museieföreningar har ju ofta gamla SJ märken på lok och snnat mrn var går gränsen när man gör intrång på SJ ABs varumärke? Den där loggan känns farligt nära och man ska nog vara försiktig hur man väljer att använda den.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bör kanske köras till Gävle och museet där?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Museet har redan en i sin samling. Historien hur den kom hit kan vi ta en annan gång. En ganska kul historia faktiskt

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Skylten är fin! Det vore verkligen synd om någon slängde den. Om inte nuvarande ägaren vill ha den, så finns det många bara här i Postvagnen som vill ha den och är även beredda att betala för den.

Det är i sig en rätt modern SJ-skylt. Men den är ändå historisk idag. Den härstammar från den tid då det satt SJ-skyltar på stationshus, och det gör det inte sedan ett antal år. Så den är på många sätt nostalgisk.

Så vem som än tar hand om den, så hoppas jag att skylten vårdas ömt

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En undran om skylten, eller snarare om andra likadana skyltar:

Sitter det kvar någon sån här skylt (alltså samma design) på något stationshus, eller på något f.d. stationshus?
    Eller är alla nedmonterade?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Släng den direkt så inte nån tågmupp får tag i den.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En undran om skylten, eller snarare om andra likadana skyltar:

Sitter det kvar någon sån här skylt (alltså samma design) på något stationshus, eller på något f.d. stationshus?
    Eller är alla nedmonterade?
    Jag tror alla är nedmonterade. Jernhusen tog bort alla SJ-skyltar för att stationerna ska vara neutrala. Centralstationen i Stockholm drabbades av detta. Dock satt skylten kvar i Skellefteå väldigt länge (2012 fanns den), det var förmodligen inte Jernhusen och inte en SJ-station.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror alla är nedmonterade. Jernhusen tog bort alla SJ-skyltar för att stationerna ska vara neutrala. Centralstationen i Stockholm drabbades av detta. Dock satt skylten kvar i Skellefteå väldigt länge (2012 fanns den), det var förmodligen inte Jernhusen och inte en SJ-station.
    Var det inte när MTR express ville ha upp sin logga bredvid SJs på centralen som dom började plockas ner?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Var det inte när MTR express ville ha upp sin logga bredvid SJs på centralen som dom började plockas ner?
    Du har bra minne. https://www.linkedin.com/pulse/histo...alSubdomain=se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är snart tid att ett specialmuseum för SJ persontrafik 1999, året innan bolagiseringen, inrättas. Då tänker jag inte på tågmaterielen utan att det var så mycket annat som då var modernt och hade sikte på långsiktighet och framtidssatsning som inte alls längre finns. Bemannad biljettförsäljning och bokningscentraler sista åren med SJ Express och cyklar att skicka och korrekt men nya personaluniformer, rätt nytt skylt och designprogram på stationer som säkert var menat att stå sig många årtionden även i Banverkets hand. Stig Larssons idéer är väl helt utstädade ur SJ AB sedan länge. Idag är människan bara en fraktenhet och nästan ingen mänsklig kontakt återstår i servicekedjan.
    Och vad är Jernhusen för d_a skräp-geschäft? De har ju bara förstört och sönderexploaterat och Trafikverkets rivningsmani av stationshus i icke city-lägen är kriminellt kulturmord.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Något nytt om SJ-skylten i Jörn (gatusidan)? https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll=1#post84930

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Något nytt om SJ-skylten i Jörn (gatusidan)? https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll=1#post84930
    Den var borta i augusti 2020:

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Gamla skylten från Mora är också räddad. Man ser även var den suttit på fasaden eftersom ingen bryr sig om att snygga till. Urtrist, man hade ju åtminstone kunnat behålla loggan utan bokstäver som en allmän järnvägssymbol. Jämför med England där gamla British Rail-loggan sitter på alla stationer, vägskyltar etc.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Gamla skylten från Mora är också räddad. Man ser även var den suttit på fasaden eftersom ingen bryr sig om att snygga till. Urtrist, man hade ju åtminstone kunnat behålla loggan utan bokstäver som en allmän järnvägssymbol. Jämför med England där gamla British Rail-loggan sitter på alla stationer, vägskyltar etc.
    British Rails logga övertogs av Rail Delivery Group (National Rail) och är alltså fortfarande en logga i bruk med ett aktuellt regelverk: https://www.nationalrailguidelines.c...pdfs/NR012.pdf

The logo is a registered trade mark in the name of the Secretary of State for the Department for Transport.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •