Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: SJ-skylten som dök upp ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ-skylten som dök upp ...

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Gamla skylten från Mora är också räddad. Man ser även var den suttit på fasaden eftersom ingen bryr sig om att snygga till. Urtrist, man hade ju åtminstone kunnat behålla loggan utan bokstäver som en allmän järnvägssymbol. Jämför med England där gamla British Rail-loggan sitter på alla stationer, vägskyltar etc.
    Inte så svårt att se här heller (på bilden till höger) var SJ loggan suttit. Men nu buggs ju Knutpunkten om så då försvinner den delen där loggan satt.
    https://www.wihlborgs.se/en/projects...n-helsingborg/

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Gamla skylten från Mora är också räddad. Man ser även var den suttit på fasaden eftersom ingen bryr sig om att snygga till. Urtrist, man hade ju åtminstone kunnat behålla loggan utan bokstäver som en allmän järnvägssymbol. Jämför med England där gamla British Rail-loggan sitter på alla stationer, vägskyltar etc.

Då måste dock SJ totalt byta till en helt ny logga som inte har vingar och som inte leder tankarna till den här loggan. Helst borde de kanske till och med byta namn också. Om det skulle bli på det viset skulle SJ:s logga kunna användas som en sorts järnvägssymbol likt British Rail-loggan.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Då måste dock SJ totalt byta till en helt ny logga som inte har vingar och som inte leder tankarna till den här loggan. Helst borde de kanske till och med byta namn också. Om det skulle bli på det viset skulle SJ:s logga kunna användas som en sorts järnvägssymbol likt British Rail-loggan.
    Vilket var mest betydelsefullt för SJ AB att få med sig från gamla affärsverket, loggan med det stiliserade bevingade hjulet eller namnet (förkortningen?) SJ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vilket var mest betydelsefullt för SJ AB att få med sig från gamla affärsverket, loggan med det stiliserade bevingade hjulet eller namnet (förkortningen?) SJ?
    Eller webbadressen sj.se...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Eller webbadressen sj.se...
    SJ AB bildades 1 januari 2001, diskussionerna vad som skulle överföras måste skett tidigare än så, antagligen runt 1999-2000 och då var biljettförsäljning på nätet ingen grej ännu. Jag köpte nog mina första tågbiljetter online sådär 2002 nånting. Men sen gick det ju fort.
    På den tiden var du i princip tvungen att ha ett bolag för att ha en se-domän (fanns .pp.se för privatpersoner) så sj.se hade varit svårt att skilja från ett bolag som heter SJ.
    Jag gjorde exjobb i en verksamhet som drev fyra olika siter, de fick ha ett aktiebolag per site.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av andkarlsson Visa inlägg

Det var en del saker i min fars garage i Söderhamn när det var dags att plocka ur, men den här skylten får ändå ses som största överraskningen. Det måste kallas kuriosa för jag blev mist sagt nyfiken hur den hamnat där.

Skylten är ca 1,5 m bred och en halv meter hög. Är det någon här på forumet som har något bra förslag på var den kan få fortsätta lysa, eller är sådant här bara skräp som ska på tippen ???
    Min gissning på varifrån skylten kommer:

Kan den ha blivit nedmonterad när Söderhams station (inte själva huset då) "flyttades" 1997 från centrum till den nya sträckningen väster om staden?

Någon som vet om detta är riktig "epok" för denna logotypen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •