Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: Framtidens Saltsjöbanevagnar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Framtidens Saltsjöbanevagnar

Citat Ursprungligen postat av Erik W. Johansson Visa inlägg
    Med pantograf kan vel vogner som bygges for S-Bahn i Berlin eller T-banen i Oslo brukes på Saltsjöbanan - samme profil, høye plattformer og 750 V DC. Det blir lavere pris om en kan akseptere allerede eksisterende vogntyper.
    Jo, mått m m är rätt. Hur med priset vet man inte.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Som alla vet är ju den befintliga vagnparken egentligen gamla tunnelbanevagnar.

Vad hindrar att leverera C30 med motsvarande modifieringar? Nu påstår jag inte att det är en idealisk lösning, men nog borde den vara genomförbar?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Vad hindrar att leverera C30 med motsvarande modifieringar? Nu påstår jag inte att det är en idealisk lösning, men nog borde den vara genomförbar?
    En "C30 ..." är ju lika mycket en ny vagn som något annat. Så varför kräva att nya vagnar ska vara till synes delvis lika något befintligt? Dessutom är C30 kass vad gäller inredningen och onödigt smal.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Dagens modifierade tunnelvagnar har tillexempel ett bromssystem som tenderar att frysa fast vid uppställning utomhus.

När man någon gång skaffar nya vagnar till SB bör man specificera dem för den bana och miljö de ska använda i. Inte sätta strömavtagare på en tunnelbanevagn och se vad som händer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SB har därtill höga plattformar och bredare vagnar.
    Skulle X3 (Arlanda Express) passa i bredd? De är ju höggolvsvagnar. Fel elsystem förstås men bort med transformatorn, enligt tidigare förslag i tråden.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Perfa Visa inlägg
    Skulle X3 (Arlanda Express) passa i bredd? De är ju höggolvsvagnar. Fel elsystem förstås men bort med transformatorn, enligt tidigare förslag i tråden.
    De är smalare än nödvändigt och tillverkas knappast längre.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hindrar och hindrar... Men, 1× C30 motsvarar 2/3 av plattformen och 2× C30 motsvarar 4/3 av plattformen...

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Perfa Visa inlägg
    De skulle nog behöva växlas ned en del också...

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    De är smalare än nödvändigt och tillverkas knappast längre.

X3 kom redan 1998, så man får nog betrakta dessa idag som en gammal vagnstyp. Det har nog inte tillverkats snarlika vagnar heller med samma teknik på många år nu.

Ska man leverera nya vagnar till Saltsjöbanan så lär det bli något som är modernare än X3.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vad barnvagnsplatser alls ska behövas för. Det är inget problem med dessa idag, har aldrig varit med om att ett uppehåll på SB tagit extra tid pga barnvagnar. In med dem i vilken dörr som helst bara!
    Jag tänkte det ska finnas plats för flera barnvagnar. Och ändå möjlighet att passera. Och rullstolsresenärer ska inte behöva sitta 'mitt i dörrahålet'.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Nu var väl tanken att man man skulle ha barnvagnar, cyklar etc. i vagnsändan vid förarhytten, för att inte hindra passagerares passage på andra ställen i tåget...

Men: Är det verkligen OK att blockera den invändiga passagen till/från hytten? Förutom konduktörens rörelser genom tåget, så får vi inte glömma att föraren måste kunna utrymma hytten skyndsamt, vid risk för kollision!
    Om så behövs mindre yta än om resenärer ska kunna passera obehindrat.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Om så behövs mindre yta än om resenärer ska kunna passera obehindrat.
    Måhända, men konsekvenserna blir större, om passagen visar sig vara blockerad, då föraren försöker lämna hytten p.g.a. att tåget är på väg att köra in i t.ex. en lastbil på spåret...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Måhända, men konsekvenserna blir större, om passagen visar sig vara blockerad, då föraren försöker lämna hytten p.g.a. att tåget är på väg att köra in i t.ex. en lastbil på spåret...
    Får väl analyseras ytterligare innan den slutliga beställningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det viktigaste är att dörren går inåt förarhytten så att den inte kan blockeras från utsidan. Dock finns ändå risken att utrymmet blockeras fullständigt så att föraren inte kommer ut alls. Annars finns det ju resenärer precis intill förarhyttens vägg så kan föraren bara komma dit har hen inte en värre situation än resenärerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •