Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 74

Ämne: Framtidens Saltsjöbanevagnar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Framtidens Saltsjöbanevagnar

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Övergripande är att nya vagnar bör passa banans infrastruktur. D v s normalspår, tillåten vagnprofil och höga plattformar. D v s inte låggolv, istället plant golv i nivå med plattformarna.
    Sant. Tänkte i hastigheten inte på att plattformarna här är så höga att man kan ha golv i samma nivå i hela vagnen och ändå få plats med boggier och annat som måste vara under golvet.

Då vågar jag en gissning på att du även har koll på att plattformarna är minst 120 m långa.

Återstår sedan att bestämma sig för vilket strömsystem som ska användas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sant. Tänkte i hastigheten inte på att plattformarna här är så höga att man kan ha golv i samma nivå i hela vagnen och ändå få plats med boggier och annat som måste vara under golvet.

Då vågar jag en gissning på att du även har koll på att plattformarna är minst 120 m långa.

Återstår sedan att bestämma sig för vilket strömsystem som ska användas.
    Jag tänker mig dagens plattformslängd som torde vara omkring 105 m (huvudbanan). Samt oförändrat 750 V= i tråden (vagnarna bör tåla lite mer).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

36-40 m ledad vagn
    Bredd: 3,05-3,10 m
    6 eller 8 axlar.
    Fyra dörrpar på varje sida.
    102 sittplatser
    24 fällsitsar i vestibulerna
    Plats för barnvagnar och rullstolar i varje vagnände.
    Förarhytt varje ände.
    Tre vagnar ska kunna multipelkopplas
    Sth 90 km/h
    Acc 0,9 m/s2
    ”Trevagnsenheter” (51-53 m) torde också vara fullt användbart.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, men innebär två korgutföranden. Eljest ok, men mindre plats för barnvagnar m m i långa tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, men innebär två korgutföranden. Eljest ok, men mindre plats för barnvagnar m m i långa tåg.
    Det förstår jag nog inte riktigt. Det borde väl bli mer plats för allmänhet med två förarhytter mindre?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Det förstår jag nog inte riktigt. Det borde väl bli mer plats för allmänhet med två förarhytter mindre?
    Ja, men mittvagnen måste ha en annan korg än ändvagnarna. Ärume?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tilläggskrav?

Jag uppfattar annars din beskrivning som att det kan vara valfritt antal enheter så länge som axelantalet är 6-8. Tar man exempelvis S-togs-upplägget innebär det upp till 7 enheter (första enheten har två axlar, varje tillkommande utökar med en axel). Ska man däremot bara ha en korgtyp måste man väl nöja sig med två enheter/korgar?

Sedan kan väl barnvagnar även förekomma i vestibuler? Eller ska det förbjudas?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, för allmänheten, men inte för barnvagnar. Eftersom Jan B ställt kravet att barnvagnsutrymmen skall vara vid den dörr som är närmast förarhytten, dvs lika många platser för barnvagnar som förarhytter.
    PS: Det tog en liten stund att komma ihåg att det var så han tänkte. DS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, för allmänheten, men inte för barnvagnar. Eftersom Jan B ställt kravet att barnvagnsutrymmen skall vara vid den dörr som är närmast förarhytten, dvs lika många platser för barnvagnar som förarhytter.
    Jag förstår inte riktigt vad barnvagnsplatser alls ska behövas för. Det är inget problem med dessa idag, har aldrig varit med om att ett uppehåll på SB tagit extra tid pga barnvagnar. In med dem i vilken dörr som helst bara!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår inte riktigt vad barnvagnsplatser alls ska behövas för. Det är inget problem med dessa idag, har aldrig varit med om att ett uppehåll på SB tagit extra tid pga barnvagnar. In med dem i vilken dörr som helst bara!
    Ja det är väl precis som i tunnelbanan, in i första bästa dörr. Om nya vagnar förhoppningsvis utnyttjar banprofilen bättre så blir det ju generösare utrymmen i vestibulerna. Skulle det fortfarande vara något problem så kan man ju bygga ett flexutrymme med fällbara säten där t.ex cyklar får plats. Vi får väl anta att Saltis även framgent kommer att medge cyklar.
    För antal tåg så är det ju tänkt att gå upp till 12min trafik i en framtid. Körtid Saltsjöbaden-Slussen är 30 min och utöver det ska även Solsidan-grenen ha tåg.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu var väl tanken att man man skulle ha barnvagnar, cyklar etc. i vagnsändan vid förarhytten, för att inte hindra passagerares passage på andra ställen i tåget...

Men: Är det verkligen OK att blockera den invändiga passagen till/från hytten? Förutom konduktörens rörelser genom tåget, så får vi inte glömma att föraren måste kunna utrymma hytten skyndsamt, vid risk för kollision!

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Längre enheter har till och med fördelen att man får bättre spridning på trafikanterna i tåget! Däremot får vi inte glömma att det torde krävas korglyft för längre fordon i verkstaden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tilläggskrav?

Jag uppfattar annars din beskrivning som att det kan vara valfritt antal enheter så länge som axelantalet är 6-8. Tar man exempelvis S-togs-upplägget innebär det upp till 7 enheter (första enheten har två axlar, varje tillkommande utökar med en axel). Ska man däremot bara ha en korgtyp måste man väl nöja sig med två enheter/korgar?

Sedan kan väl barnvagnar även förekomma i vestibuler? Eller ska det förbjudas?
    Tilläggskrav av vad?

Min skiss avser en vagn med EN led. Med 6 eller 8 axlar beroende på vikt, behov av drivande axlar m m.

Självklart kan barnvagnar finnas i all vestibuler. Men i min skiss mer plats i några.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tilläggskrav av vad?

Min skiss avser en vagn med EN led. Med 6 eller 8 axlar beroende på vikt, behov av drivande axlar m m.

Självklart kan barnvagnar finnas i all vestibuler. Men i min skiss mer plats i några.
    "ledad vagn" utesluter inte flera leder, men nu vet vi hur du tänkte i den delen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Saltsjöbanan har ju sedan 70-talet trafikerats med modifierade tunnelvagnar av Cx-typ. Och ska de sista Cx-vagnarna försvinna från tunnelbanan framöver, så kanske några bättre exemplar kan tas tillvara och bli nya saltisvagnar, vem vet?

Men vad händer sen? Hur ska SB fordonsförsörjas när Cx-vagnarna är slut?

Kommer det dyka upp modifierade varianter av C20 och/eller C30? Eller kommer någonting helt annat och i så fall vad?
    WLB (Badner Bahn) i Wien är ett liknande (inte identiskt) system och de håller precis på att köpa in nya vagnar. Man kanske kan kika lite på vad de köper in för att se vad som finns färdigt på marknaden. De drivs på lite varierande likspänningar (600V - 850V) längs olika sträckor på banan så de borde enkelt klara Saltsjöbanans spänning.

https://de.wikipedia.org/wiki/WLB-Reihe_500

Senast redigerat av abk den 2021-05-04 klockan 08:52:02.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    WLB (Badner Bahn) i Wien är ett liknande system och de håller precis på att köpa in nya vagnar. Man kanske kan kika lite på vad de köper in för att se vad som finns färdigt på marknaden. De drivs på lite varierande likspänningar (600V - 850V) längs olika sträckor på banan så de borde enkelt klara Saltsjöbanans spänning.

https://de.wikipedia.org/wiki/WLB-Reihe_500
    Glöm denna och andra spårvagnar som inte passar banan.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Ett fordon baserat på någon tunnelbaneplattform, tex Bombardier/Alstom Movia eller Stadler Metro är nog det lämpligaste utan att det för den sakens skull behöver vara en konverterad tunnelbanevagn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

WLB har låggolvsspårvagnar. Saltsjöbanan höggolv.
    -Per

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    WLB har låggolvsspårvagnar. Saltsjöbanan höggolv.
    -Per
    SB har därtill höga plattformar och bredare vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med pantograf kan vel vogner som bygges for S-Bahn i Berlin eller T-banen i Oslo brukes på Saltsjöbanan - samme profil, høye plattformer og 750 V DC. Det blir lavere pris om en kan akseptere allerede eksisterende vogntyper.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •