Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 74

Ämne: Framtidens Saltsjöbanevagnar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Framtidens Saltsjöbanevagnar

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Nya vagnar" = ?

Jag föreslog X60-familjen eftersom jag uppfattade att det efterfrågades konkreta förslag.
    Men varför måste det vara något som är lika något annat? Istället för vad som kan behövas

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men varför måste det vara något som är lika något annat? Istället för vad som kan behövas
    Nej, det är inget som säger att det ska likna något annat, men om man ska kunna komma med ett konkret förslag måste man ha något att komma med. Annars kan man naturligtvis nöja sig med att konstatera att det ska vara något som inte liknar något annat, möjligen lite svårt att köpa enbart baserat på den specifikationen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, det är inget som säger att det ska likna något annat, men om man ska kunna komma med ett konkret förslag måste man ha något att komma med. Annars kan man naturligtvis nöja sig med att konstatera att det ska vara något som inte liknar något annat, möjligen lite svårt att köpa enbart baserat på den specifikationen.
    Man kan ju ange längd, bredd, sittplatsantal, dörrantal, sth o s v. Påstås vara brukligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Man kan ju ange längd, bredd, sittplatsantal, dörrantal, sth o s v. Påstås vara brukligt.
    Ja, fram med önskelistan!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja jag tror inte det skulle kunna vara så svårt att få en serie motorvagnar skräddarsydda för just Saltsjöbanan, vagnsbredd, instegshöjd, strömsystem m.m
    Stadler i Schweiz är ju experter just på udda fordon för små banor i Schweiz med t.ex kuggstång,smalspår som byggs i mycket små serier. Det blir dyrare med skräddarsytt o.k men då får man också något som passar bra och kapitalkostnaden för fordon är i längden inte den största kostnaden.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja jag tror inte det skulle kunna vara så svårt att få en serie motorvagnar skräddarsydda för just Saltsjöbanan, vagnsbredd, instegshöjd, strömsystem m.m
    Stadler i Schweiz är ju experter just på udda fordon för små banor i Schweiz med t.ex kuggstång,smalspår som byggs i mycket små serier. Det blir dyrare med skräddarsytt o.k men då får man också något som passar bra och kapitalkostnaden för fordon är i längden inte den största kostnaden.

När det gäller mått på vagnarna så bör man utgå ifrån de gamla museivagnarna och göra nya vagnar med snarlika mått. C10 och C11 som annars rullar idag är egentligen alldeles för smala. Det är just för att de är så smala som de har de fula utbyggnaderna på sidorna som kallas bulber. Detta främst för att slippa ett stort gap vid dörrarna mellan vagn och plattform. Men bygger man nya vagnar så bör ju detta med bulber givetvis undvikas.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag antar att en beställning av fordon till Saltsjöbanan blir en ganska liten beställning (max 6 tåg), och då finns väl 3 alternativ (väldigt grovt):
    1. Skissa själv på vad man vill ha, detaljerat, behåll ett udda strömsystem, och se vad man får för offerter, och det kan bli dyrt.
    2. Behåll nuvarande strömsystem men försöka hitta någon som har något liknande på hyllan, och hoppas det inte blir så dyrt. Alltså, något som är lika något annat.
    3. Undersök om ett annat strömsystem kan sänka kostnaden för nya fordon, för att det då går lättare köpa hyllvara. Alltså ännu mer lika något annat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag antar att en beställning av fordon till Saltsjöbanan blir en ganska liten beställning (max 6 tåg), och då finns väl 3 alternativ (väldigt grovt):
    1. Skissa själv på vad man vill ha, detaljerat, behåll ett udda strömsystem, och se vad man får för offerter, och det kan bli dyrt.
    2. Behåll nuvarande strömsystem men försöka hitta någon som har något liknande på hyllan, och hoppas det inte blir så dyrt. Alltså, något som är lika något annat.
    3. Undersök om ett annat strömsystem kan sänka kostnaden för nya fordon, för att det då går lättare köpa hyllvara. Alltså ännu mer lika något annat.
    Utan att vara expert så får jag känslan av att alternativ 3 borde vara billigast i slutändan. Kan man få fler anbud om man byter strömsystem så borde det öka möjligheten till att få ner kostnaden för tågen. Men det är ju klart att byta ut strömsystemet kostar ju också lite pengar

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

strømsystem er vel ikke den største utmaningen ved nye vogner. Stadler (som nevnt over her) leverer jo mye som ikke er standard hyllevare. Og hva er egentlig standard hyllevare? Kan X15p være utg pkt for nye nytt? Evt Flirt som kan leveres i forskjellig lengder etter hva kunden vil ha

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    strømsystem er vel ikke den største utmaningen ved nye vogner. Stadler (som nevnt over her) leverer jo mye som ikke er standard hyllevare. Og hva er egentlig standard hyllevare? Kan X15p være utg pkt for nye nytt? Evt Flirt som kan leveres i forskjellig lengder etter hva kunden vil ha
    Ja likströmsdrift är ju fortfarande relativt vanligt i många länder och det byggs mycket motorvagnar för likström.
    Att anpassa spänningen till Saltis borde ju gå med att t.ex seriekoppla motorerna.
    Danska S-tåg tycker jag ser ut som utmärkta fordon för Saltis så om Danmark får för sig att beställa fler S-tåg så kunde man haka på en sådan beställning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja likströmsdrift är ju fortfarande relativt vanligt i många länder och det byggs mycket motorvagnar för likström.
    Att anpassa spänningen till Saltis borde ju gå med att t.ex seriekoppla motorerna.
    Nja, nu är det rätt många år sedan som man byggde vagnar med likströmsmotorer där det där med motorernas märkspänning är nån större fråga. Dagens fordon har ju strömriktarstyrda trefasmotorer och är antingen enkelt anpassningsbara för ändrad spänning eller inte alls, höll jag på att säga, och det har mer att göra med hur strömriktare och hjälpkraft är uppbyggda än med själva drivmotorerna. Det finns stora tunnelvagnar och så finns det järnvägsmotorvagnar, för den förstnämnda kategorin är det i princip 750 V DC som gäller medan den andra kategorin kan vara lite mer flexibel. Ska man byta till 15 kV AC så blir det ju mycket större konsekvenser på anläggningssidan, så man kan väl lite förenklat säga att det är 750 eller 1500 V DC som är det som huvudsakligen finns att välja på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Max 6 tåg? det låter lite tycker jag

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Jovisst har jag tänkt på Stadler.
    Men att göra en upphandling och känna på sig att Stadler är de enda som kan ge ett rimligt bud, och det kommer ändå att kosta mycket pengar, är ju ingen riktigt bra situation, ifall det går att hitta andra alternativ.
    Men visst, Saltsjöbanan är kanske tillräckligt lik andra banor så man kan få flera företag som lämnar anbud.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Max 6 tåg? det låter lite tycker jag
    Jag kanske skall byta ordet "max" till "cirka".
    Jag kollar tidtabellen och får för mig att med dagens tidtabell i morgonrusningen så klarar man sig med 5 tåg, även om man kör in till Slussen.

Men hur många har de och hur många behövs för normaltrafik?

PS: Med "tåg" menar jag alltså en fullängdsenhet. Om den sen består av ett antal multade kortare enheter, eller om det är en enda jättelång enhet spelar ju ingen roll. DS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kanske skall byta ordet "max" till "cirka".
    Jag kollar tidtabellen och får för mig att med dagens tidtabell i morgonrusningen så klarar man sig med 5 tåg, även om man kör in till Slussen.

Men hur många har de och hur många behövs för normaltrafik?

PS: Med "tåg" menar jag alltså en fullängdsenhet. Om den sen består av ett antal multade kortare enheter, eller om det är en enda jättelång enhet spelar ju ingen roll. DS
    Så du räknar med andra ord med 1 fordon i reserv? låter lite, samt beställer man så få fordon är det kört med att kunna utöka trafiken. nu har man väll 15 2-vagnars enheter

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, fram med önskelistan!
    36-40 m ledad vagn
    Bredd: 3,05-3,10 m
    6 eller 8 axlar.
    Fyra dörrpar på varje sida.
    102 sittplatser
    24 fällsitsar i vestibulerna
    Plats för barnvagnar och rullstolar i varje vagnände.
    Förarhytt varje ände.
    Tre vagnar ska kunna multipelkopplas
    Sth 90 km/h
    Acc 0,9 m/s2

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

36-40 m ledad vagn
    Bredd: 3,05-3,10 m
    6 eller 8 axlar.
    Fyra dörrpar på varje sida.
    102 sittplatser
    24 fällsitsar i vestibulerna
    Plats för barnvagnar och rullstolar i varje vagnände.
    Förarhytt varje ände.
    Tre vagnar ska kunna multipelkopplas
    Sth 90 km/h
    Acc 0,9 m/s2
    Kontrollfråga: Det är viktigt att platsen för barnvagnar och rullstolar är i vagnsände, oberoende av dörrplacering?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kontrollfråga: Det är viktigt att platsen för barnvagnar och rullstolar är i vagnsände, oberoende av dörrplacering?
    Oklart om jag förstår frågan. Men utrymmet ifråga bör vara i vagnsändarna för att inte hindra passage

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Oklart om jag förstår frågan. Men utrymmet ifråga bör vara i vagnsändarna för att inte hindra passage
    OK. Då förstår jag tanken. Därav följer kanske att det vore opraktiskt att kombinera med att ingångarna placeras i en låggolvsdel i mitten? Å andra sidan är det ju opraktiskt att inte ha låggolv där man ska köra in rullstolar och barnvagnar. Man måste nog välja, eller har du tänkt dig ett fordon med låg golvnivå hela vägen? Och uppförbacke mot ändarna?

(du hade inte med något om golvnivån i önskelistan)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

OK. Då förstår jag tanken. Därav följer kanske att det vore opraktiskt att kombinera med att ingångarna placeras i en låggolvsdel i mitten? Å andra sidan är det ju opraktiskt att inte ha låggolv där man ska köra in rullstolar och barnvagnar. Man måste nog välja, eller har du tänkt dig ett fordon med låg golvnivå hela vägen? Och uppförbacke mot ändarna?

(du hade inte med något om golvnivån i önskelistan)
    Övergripande är att nya vagnar bör passa banans infrastruktur. D v s normalspår, tillåten vagnprofil och höga plattformar. D v s inte låggolv, istället plant golv i nivå med plattformarna.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2021-05-03 klockan 16:36:54. Anledning: förtydligad omformulering

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •