Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Frågor gällande Borås - Herrljunga

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Frågor gällande Borås - Herrljunga

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Jag lutar åt att de som skärpte regelverket tittade på sin bit och tyckte att ökad plankorsningssäkerhet var det viktigaste.
    Trafikverket skulle behöva en järnvägschef som kunde ansvara för att väga av olika interna intressen så att helheten blir rimlig.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axodus Visa inlägg
    Helt rätt. Bättre att utgå från alternativa mål för tidtabellen i stället för hastigheter, och fråga sig vilka kostnader och nyttor det skulle innebära om t ex Borås-Herrljunga kunde köras på mindre än 30 min, Varberg-Borås på mindre än 60 min och Herrljunga-Vänersborg på mindre än 30 min.
    Man kan ju undra varför man över huvud taget höjer hastigheten någonstans. Man kommer väl fram till slut i alla fall.
    T.ex. köra Lund–Hässleholm i 320 km/h när man behöver en tajt slinga i Hässleholm med kostsam planskild anslutning som riskerar äta upp delar av tidsvinsten.
    Idag går tåg på 28 minuter längs 67 km, 145 km/h.
    (det där var en snedsteg som inte bör uppmuntra till debatt om Lund–Hässleholm, utan kanske bara om nyttan med snabbare tåg)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag lutar åt att de som skärpte regelverket tittade på sin bit och tyckte att ökad plankorsningssäkerhet var det viktigaste.
    Ja, den påverkar ju även vägtrafiken så med tanke på fokuset inom Trafikverket har den väl högsta prioritet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Trafikverket skulle behöva en järnvägschef som kunde ansvara för att väga av olika interna intressen så att helheten blir rimlig.
    Jo men om Järnvägschefen då väger intresset "att inte hamna på fel sida microphonen hos en skjutjärnsjournalist" tyngst så tror jag inte det hjälper, det blev ju inte direkt bättre efter att UG hade sitt program om plankorsningar.

Men ja det finns en del intressanta bieffekter av regelverken som blir väldigt dyra. ERTMS kommer bli en rysare eftersom man på samma sätt som för fjärrstyrning kräver att alla vägskydd och plattformövergångar håller uppfyller dagen krav för ombyggnad. Då kan man få följande intressanta händelsekedja ERTMS=> Uppdaterat skydd plankorsning => plattformsövergång kan blockeras av tåg, inte tillåtet => Gångbro/tunnel krävs => plattform för smal för trappor, ramp /hiss => Bredare plattform => intrång på annans mark => Järnvägsplan => bangårdsombyggnad = Väldigt dyrt....

En annan ganska komisk effekt av förbudet att tåg riskerar att stanna över plankorsningen är att om du har en driftplats utan samtidig infart där du skull kunna sätta mellansignalerna/ Stopplyktorna på ett sådant asätt att de flesta tåg inte blockerade vägen om mötet skedde med samtidig infart så är även det förbjudet.... då är det bättre att tåget fortsätter blockera vägen tydligen...

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo men om Järnvägschefen då väger intresset "att inte hamna på fel sida microphonen hos en skjutjärnsjournalist" tyngst så tror jag inte det hjälper, det blev ju inte direkt bättre efter att UG hade sitt program om plankorsningar.

Men ja det finns en del intressanta bieffekter av regelverken som blir väldigt dyra. ERTMS kommer bli en rysare eftersom man på samma sätt som för fjärrstyrning kräver att alla vägskydd och plattformövergångar håller uppfyller dagen krav för ombyggnad. Då kan man få följande intressanta händelsekedja ERTMS=> Uppdaterat skydd plankorsning => plattformsövergång kan blockeras av tåg, inte tillåtet => Gångbro/tunnel krävs => plattform för smal för trappor, ramp /hiss => Bredare plattform => intrång på annans mark => Järnvägsplan => bangårdsombyggnad = Väldigt dyrt....
    Det förekommer även att på plattformsövergångar för servicefordon ersätts bommar av låsta grindar, som självklart kommer att låsas upp vid passage. På så sätt äts den lilla säkerhetshöjning som ställverksbytet ger flera gånger om. Det är naturligtvis väldigt liten risk med en låst grind, men talar vi om en dödsolycka på några hundra år är det likväl mer än vad ställverksbytet ger i positiv effekt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Kommer man genomföra ett spårbyte även mellan Knalleland station och Borås C? Kommer plattformen vid Knalleland förlängas till 100-150 meter för och kunna ta emot längre tåg i framtiden?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

När det gäller buller handlar det inte så mycket om att ljudnivån öka icke märkbart eller inte. Så länge du inte höjer hastigheten gäller regelverket för befintlig miljö och eftersom du slipper slaget i skavarna sjunker ljudnivån. Men höjder du hastighet räknas det som ombyggnad och då måste du åtgärda alla platser som inte uppfyller kraven. Det skarvfria spåret gör förstås att du får färre platser att åtgärda men du måste ändå göra en bullerutredning och åtgärda platser där gränsvärdena inte uppfylls.

För plankorsningar är det trafikverket, vem som ansvarar för buller regelverket har jag inte koll på men Transportstyrelsen är det itne.

/Magnus
    Det blir ju sådan skillnad mellan verklighet och regler med det.

Om en järnväg finns och hastighet har har satts enligt gamla regler, så får den ha den hastigheten, även om det finns privata vägar utan någon signalering alls.
    Om hastigheten har sänkts på grund av svag bro eller dåliga slipers, går det kanske inte att höja tillbaka om det är sådana korsningar.
    Och för nybygge över 80 km/h tillåts inte ens bommar, utan det måste vara planskilt även för väg till enstaka hus.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •