Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Frågor gällande Borås - Herrljunga

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Frågor gällande Borås - Herrljunga

Jag läste att Borås - Herrljunga kommer rustas upp från juli månad till december månad i år och att man kommer byta spår och införa fjärrblockering.

När upprustningen är färdig, kommer restiden minska jämfört med tidigare? I dagsläget verkar det ta cirka 41 minuter att åka mellan Borås och Herrljunga, hur mycket kommer restiden minska?
    Det känns som att det är på tiden att den sträckan rustas upp, det har inte varit kul och åka mellan Borås och Herrljunga oavsett om det har varit regionaltåg eller snabbtåg, tågen har hoppat om ni förstår vad jag menar.

Sträckan verkar vara ganska rak, kommer SJ 3000 (X55) kunna köra i full hastighet på den sträckan? Vad används det för tåg idag mellan Borås och Herrljunga?
    Jag läste också att perrongerna kommer rustas upp längs sträckan, kommer dom förlängas för och kunna få plats med längre tåg i framtiden? Blir det några nya mötesspår för expanderad tågtrafik?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Frågor gällande Borås - Herrljunga

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Jag läste att Borås - Herrljunga kommer rustas upp från juli månad till december månad i år och att man kommer byta spår och införa fjärrblockering.

När upprustningen är färdig, kommer restiden minska jämfört med tidigare? I dagsläget verkar det ta cirka 41 minuter att åka mellan Borås och Herrljunga, hur mycket kommer restiden minska?
    Det känns som att det är på tiden att den sträckan rustas upp, det har inte varit kul och åka mellan Borås och Herrljunga oavsett om det har varit regionaltåg eller snabbtåg, tågen har hoppat om ni förstår vad jag menar.

Sträckan verkar vara ganska rak, kommer SJ 3000 (X55) kunna köra i full hastighet på den sträckan? Vad används det för tåg idag mellan Borås och Herrljunga?
    Jag läste också att perrongerna kommer rustas upp längs sträckan, kommer dom förlängas för och kunna få plats med längre tåg i framtiden? Blir det några nya mötesspår för expanderad tågtrafik?
    Tror inte det blir någon omgående hastighetshöjning i vart fall.

Däremot uppgraderas Borgstena till driftplats där möten således också kan ske.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Två resandetåg med uppehåll för resandeutbyte kan dock inte mötas då endast en plattform planeras.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hastigheten hänger på hur mycket man upprustar.
    X55 får gå i 200 km/h, men för det måste väl alla plankorsningar inklusive ägovägar ha bommar med hinderdetektor och en massa annat.
    Dessutom ser den på kartan ut att ha raksträckor på 2-4 km med kurvor mellan som kanske passar mer för runt 130 km eller lite mindre.
    Blir det 160 får man vara glad, men ATC behöver aktiva baliser vid varje hastighetsförändring så man kanske inte kostar på så många sådana.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-05-01 klockan 21:35:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sträckan Fristad-Ljung är rak med ett undantag men både mellan Borås och Fristad och Ljung-Herrljunga finns det skärpa kurvor med låg hastighet!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hastigheten återställs till på de sträckor som på senare år satts ner till 80 km/h så åter 110 km/h på stora delar av banan.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X12 och X14 trafikerar banan idag.Ett oerhört nedslitet skarvspår finns idag på sträckan Brobacken-Fristad.Så spårbytet är verkligen efterlängtat!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Hastigheten återställs till på de sträckor som på senare år satts ner till 80 km/h så åter 110 km/h på stora delar av banan.

/Magnus
    Man borde kunna höja till mer än 110.
    Spårbyte borde innebära god spårkvalitet,
    fjärrblockering borde innebära ATC
    och de ska se över plankorsningar och installera bommar på sina håll och slopa några ägovägar.
    Alla allmänna vägar har redan bommar ser jag på streetview.

https://www.trafikverket.se/nara-dig...ning-sparbyte/

Det står också: När arbetena med fjärrstyrning och spårbyte pågår så kommer Älvsborgsbanan mellan Borås och Herrljunga att behöva stängas helt för all tågtrafik mellan juli och december 2021.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man borde kunna höja till mer än 110.
    Spårbyte borde innebära god spårkvalitet,
    fjärrblockering borde innebära ATC
    och de ska se över plankorsningar och installera bommar på sina håll och slopa några ägovägar.

Det står också: När arbetena med fjärrstyrning och spårbyte pågår så kommer Älvsborgsbanan mellan Borås och Herrljunga att behöva stängas helt för all tågtrafik mellan juli och december 2021.
    Det behövs ytterligare åtgärder för att höja hastigheten, exempelvis avseende kontaktledning och plankorsningar. Det är stort nog att man byter spår och inför fjärrblockering i samma projekt. Annars kunde man naturligtvis låtit projektet växa och senareläggas.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det behövs ytterligare åtgärder för att höja hastigheten, exempelvis avseende kontaktledning och plankorsningar. Det är stort nog att man byter spår och inför fjärrblockering i samma projekt. Annars kunde man naturligtvis låtit projektet växa och senareläggas.
    De ska installera bommar på vissa korsningar och stänga vissa ägovägar.
    Jag gissar att de gör det för att kunna höja hastigheten.
    Då kan de väl byta till kraftigare tråd och ha tyngre vikter till dragspänningen om det är det som det hänger på.
    Man kan ju hoppas att de höjer till 140 som södra Bohusbanan fick när den fick fjärrblockering och ATC för ett antal år sedan, dock bara på sina håll för den är rätt så krokig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Då kan de väl byta till kraftigare tråd och ha tyngre vikter till dragspänningen om det är det som det hänger på.
    Man kan ju hoppas att de höjer till 140 som södra Bohusbanan fick när den fick fjärrblockering och ATC för ett antal år sedan, dock bara på sina håll för den är rätt så krokig.
    Fast det räcker inte att åtgärda några av plankorsningarna. Nu har man som sagt bestämt sig för att genomföra detta nu, så får vi se hur snart det går att göra resten.

Annars får du naturligtvis gärna argumentera för att man skulle väntat även med fjärrblockering och spårbyte tills allt kunnat göras i ett projekt. Jag befarar dock att det skulle lett till totalstopp innan man kommit till genomförande, sålunda skulle det bästa blivit det godas fiende. Nu satsar man de stora summorna när de finns tillgängliga, kanske inte perfekt ur en strikt ekonomisk synpunkt, men det beror ju mer på anslagssystemet än på något annat.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det blir inte max 110 km/h efter spårbytet och fjärrstyrningen.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det blir inte max 110 km/h efter spårbytet och fjärrstyrningen.
    Och vad blir det då?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Och vad blir det då?
    Redigeringsmiss. Inte ska bort.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Det verkar alltså inte bli någon stor hastighetsskillnad jämfört med idag eller för några år sedan bortsett ifrån att tågen kommer gå mjukare och inte "hoppa fram" längs spåret.

Jag trodde att sträckan skulle få ett uppsving även när det gäller hastighet och att man med SJ Snabbtåg skulle kunna ta sig ifrån Borås till Herrljunga på mindre än 30 minuter.
    Kommer Västtrafik sätta in Reginor i framtiden eller det nya tågen som heter X80 om jag inte har helt fel?
    Gällande Viskadalsbanan, som är en annan bana men den har anknytning till Borås och kommer stängas samtidigt, blir det 110 km/h även där eller finns det chans till något högre hastighet där? Det är kul att banorna och sträckorna rustas upp, det är tråkigt att vi i Sverige har hittills har haft dessa sträckor som håller östeuropeisk U-lands nivå när det gäller både spår och hastigheter och icke fjärrblockering.

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Redigeringsmiss. Inte ska bort.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Är det inte troligare att detta görs för att höja säkerheten, dvs minska risken för olyckor?
    Och att man passar på att göra en del såna installationer när banan ändå är helt avstängd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det inte troligare att detta görs för att höja säkerheten, dvs minska risken för olyckor?
    Och att man passar på att göra en del såna installationer när banan ändå är helt avstängd.
    Det är snarare åtgärder kopplade till införande av fjärrblockering. Ska man ändå ha spårledning längs hela sträckan är det bättre att förlänga vägskyddens ringsträckor samordnat med införande av fjärrblockering istället för att komma efteråt och flytta isolerskarvar. Troligen gör man även i övrigt så att man anpassar ringsträckor för framtida höjd hastighet, eventuellt initialt kombinerat med fördröjning så att inte bommarna fälls onödigt tidigt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

När fjärrblockering infördes på Vaggeryd - Värnamo för något år sedan gjordes samtidigt omfattande åtgärder med plankorsningarna och hastigheten höjdes till 140. På sträckan återstår nu enbart tre plankorsningar, samtliga med bommar. Jag tycker att det är svårt att förstå varför inte motsvarande åtgärder görs på Borås - Herrljunga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det verkar alltså inte bli någon stor hastighetsskillnad jämfört med idag eller för några år sedan bortsett ifrån att tågen kommer gå mjukare och inte "hoppa fram" längs spåret.

Jag trodde att sträckan skulle få ett uppsving även när det gäller hastighet och att man med SJ Snabbtåg skulle kunna ta sig ifrån Borås till Herrljunga på mindre än 30 minuter.
    Kommer Västtrafik sätta in Reginor i framtiden eller det nya tågen som heter X80 om jag inte har helt fel?
    Gällande Viskadalsbanan, som är en annan bana men den har anknytning till Borås och kommer stängas samtidigt, blir det 110 km/h även där eller finns det chans till något högre hastighet där? Det är kul att banorna och sträckorna rustas upp, det är tråkigt att vi i Sverige har hittills har haft dessa sträckor som håller östeuropeisk U-lands nivå när det gäller både spår och hastigheter och icke fjärrblockering.
    Nej mer än 110 km/h blir det inte. Plankorsningarna bör i huvudsak ha blivit åtgärdade så att det skulle gå att köra 140 km/h, då det är krav på att åtgärda plankorsningarnas skydd i samband med införandet av system H. De "stora" gränserna för plankorsningar där skyddskraven ändras väsentligt är vid 80 km/h och 140 km/h. Men för att kunna höja hastighetens över 110 km/h krävs även en bullerutredning med tillhörande åtgärder för att säkerställa att nivåerna ligger inom de givan gränsvärdena.

För Viskadalsbanan ser det sämre ut, eftersom det "bara" är spåret och kontaktledningen som byts och plankorsningarna åtgärdas inte i tillräckligt stor omfattning för att höja hastigheten. Tyvärr var det några som passade på att skärpa regelverket efter att hastigheten var nedsatt p.g.a dåliga spår och med tanke på formuleringarna är det uppenbart att de ganska uppenbart att man varit ute efter att det inte ska gå att återställa hastigheten utan att åtgärda plankorsningarna förutom spåret. Så på Viskadalsbanan lär det fortsatt bli 80 km/h ett bra tag framöver.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt G H Visa inlägg
    När fjärrblockering infördes på Vaggeryd - Värnamo för något år sedan gjordes samtidigt omfattande åtgärder med plankorsningarna och hastigheten höjdes till 140. På sträckan återstår nu enbart tre plankorsningar, samtliga med bommar. Jag tycker att det är svårt att förstå varför inte motsvarande åtgärder görs på Borås - Herrljunga.
    Inom Region syd hade en hastighetshöjning förberetts sedan 2008 då den första utredningen gjordes, sedan kom FJB projektet och det hela lades i samma entreprenad. Pengarna för hastighetshöjning kom från potten för smärre investeringar, men för att det ska gå att göra så krävs att regionen är på tårna och prioriterar anslaget från potten till samma år som utbyggnaden till FJB sker. I Västra regionen har man prioriterat andra objekt som ombyggnad av signalsystemet på Västrastambanan för pengarna i potten för smärre investeringar.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •