Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Frågor gällande Borås - Herrljunga

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Frågor gällande Borås - Herrljunga

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nej mer än 110 km/h blir det inte. Plankorsningarna bör i huvudsak ha blivit åtgärdade så att det skulle gå att köra 140 km/h, då det är krav på att åtgärda plankorsningarnas skydd i samband med införandet av system H. De "stora" gränserna för plankorsningar där skyddskraven ändras väsentligt är vid 80 km/h och 140 km/h. Men för att kunna höja hastighetens över 110 km/h krävs även en bullerutredning med tillhörande åtgärder för att säkerställa att nivåerna ligger inom de givan gränsvärdena.
    Om jag inte har alldeles fel har sth-höjning på (del av) sträckan Flen-Eskilstuna stoppats av enbart bullerskäl. Det är lite grann av att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, dvs allt måste vara på plats innan man kan höja.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det räcker inte att åtgärda några av plankorsningarna. Nu har man som sagt bestämt sig för att genomföra detta nu, så får vi se hur snart det går att göra resten.

Annars får du naturligtvis gärna argumentera för att man skulle väntat även med fjärrblockering och spårbyte tills allt kunnat göras i ett projekt. Jag befarar dock att det skulle lett till totalstopp innan man kommit till genomförande, sålunda skulle det bästa blivit det godas fiende. Nu satsar man de stora summorna när de finns tillgängliga, kanske inte perfekt ur en strikt ekonomisk synpunkt, men det beror ju mer på anslagssystemet än på något annat.
    Det var mer en förhoppning.
    Jag trodde att om alla plankorsningar har bommar kan man köra 160 om signalsträckor och sådant fixas, och annat inte hindrar.

Eftersom man har system M och installerar system H så bygger man väl ändå om signaleringen för plankorsningar.
    Kan man ha två parallella spårledningar, en för befintliga äldre plankorsningar och en för system H, eller måste plankorsningssystem bytas vid installation av system H?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag trodde att om alla plankorsningar har bommar kan man köra 160 om signalsträckor och sådant fixas, och annat inte hindrar.

Eftersom man har system M och installerar system H så bygger man väl ändå om signaleringen för plankorsningar.
    Kan man ha två parallella spårledningar, en för befintliga äldre plankorsningar och en för system H, eller måste plankorsningssystem bytas vid installation av system H?
    Nej, det finns bara en uppsättning spårledningar. Teoretiskt skulle man kunna ha likströms- och växelströmsspårledningar parallellt, men det fungerar nog enbart på icke elektrifierat spår.

Sedan finns det förmodligen en del helt obevakade plankorsningar kvar.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det krävs inga störra ombyggnader av ett vägskydd när man bygger in det i ett linjeblock av konventionell typ.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det krävs inga störra ombyggnader av ett vägskydd när man bygger in det i ett linjeblock av konventionell typ.
    Helt korrekt. Som jag redan nämnt behöver man dock anpassa isolerskarvarna till den högsta hastighet som man vill tillämpa över plankorsningen, detta är synnerligen lämpligt att göra i samband med fjb-utbyggnad/spårbyte.

I och med man tidigare nöjt sig med 110 km/h är säkert tidigare isolerskarvar anpassade till på sin höjd 130 km/h.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Helt korrekt. Som jag redan nämnt behöver man dock anpassa isolerskarvarna till den högsta hastighet som man vill tillämpa över plankorsningen, detta är synnerligen lämpligt att göra i samband med fjb-utbyggnad/spårbyte.

I och med man tidigare nöjt sig med 110 km/h är säkert tidigare isolerskarvar anpassade till på sin höjd 130 km/h.
    Jag tror att man gick på 140, försignaleringen är i varje fall gjord för 140.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nej, det finns bara en uppsättning spårledningar. Teoretiskt skulle man kunna ha likströms- och växelströmsspårledningar parallellt, men det fungerar nog enbart på icke elektrifierat spår.

Sedan finns det förmodligen en del helt obevakade plankorsningar kvar.
    Enligt en genomgång med Google Streetview och Lantmäteriet som har de bästa satellit eller flygbilderna så verkar alla statliga vägar och kommunala gator och en stor del av de enskilda vägarna ha bommar redan.
    T.ex. här och här och här.

Det är inte så många skogsbilvägar och ägovägar, snarare ett fåtal utan bommar.
    Jag har bara kollat sträckan Fristad-Herrljunga, eftersom Borås-Fristad är krokigare och har fler bostäder så är det kanske inte lika sannolikt med hastighetshöjning.

Eftersom det är skrivet i projektet att fler bomanläggningar tillkommer och vissa obevakade övergångar stängs, borde plankorsningar inte hindra hastighetshöjning, i alla fall inte överallt.
    Om man gör spårbyte låter det konstigt att isolerskarvarna skulle hindra högre hastigheter.
    Om bullerutredning behövs borde det kunna göra åtminstone avseende landsbygden utanför tätorter.

Vad mer behövs?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Enligt en genomgång med Google Streetview och Lantmäteriet som har de bästa satellit eller flygbilderna så verkar alla statliga vägar och kommunala gator och en stor del av de enskilda vägarna ha bommar redan.
    T.ex. här och här och här.

Det är inte så många skogsbilvägar och ägovägar, snarare ett fåtal utan bommar.
    Jag har bara kollat sträckan Fristad-Herrljunga, eftersom Borås-Fristad är krokigare och har fler bostäder så är det kanske inte lika sannolikt med hastighetshöjning.

Eftersom det är skrivet i projektet att fler bomanläggningar tillkommer och vissa obevakade övergångar stängs, borde plankorsningar inte hindra hastighetshöjning, i alla fall inte överallt.
    Om man gör spårbyte låter det konstigt att isolerskarvarna skulle hindra högre hastigheter.
    Om bullerutredning behövs borde det kunna göra åtminstone avseende landsbygden utanför tätorter.

Vad mer behövs?
    1. Du har inte koll på alla ägovägar. Det räcker med någon sådan per mil som drar när hastigheten så blir det väldigt hackigt.
    2. Jag har inte påstått att isolerskarvarna hindrar hastighetshöjning, tvärtom har jag skrivit att man förmodligen redan nu anpassar för högre hastigheter.
    3. Underskatta inte bullerproblemet, varje bostadshus kan innebära hinder mot hastighetshöjning, det behöver inte vara tätort.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

1. Du har inte koll på alla ägovägar. Det räcker med någon sådan per mil som drar när hastigheten så blir det väldigt hackigt.
    2. Jag har inte påstått att isolerskarvarna hindrar hastighetshöjning, tvärtom har jag skrivit att man förmodligen redan nu anpassar för högre hastigheter.
    3. Underskatta inte bullerproblemet, varje bostadshus kan innebära hinder mot hastighetshöjning, det behöver inte vara tätort.
    Det blir ändå lite hackigt med några kurvor som troligen inte medger t.ex. 140. Det är normalt med variation på hastigheten längs banor.
    Man kanske planerar hastighetshöjning men tar den i en egen process, eftersom bullerprocessen kan dra ut på tiden med förhandlingar och överklaganden etc.
    Jag hoppas det går att få till det.
    Vore synd att man lägger pengar på spårbyte, fjärrblockering och plankorsningar och ändå inte kan höja över 110 på en hyfsat rak bana med snabbtåg.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-05-02 klockan 20:42:58.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det blir ändå lite hackigt med några kurvor som troligen inte medger t.ex. 140. Det är normalt med variation på hastigheten längs banor.
    Man kanske planerar hastighetshöjning men tar den i en egen process, eftersom bullerprocessen kan dra ut på tiden med förhandlingar och överklaganden etc.
    Vore synd att man lägger pengar på spårbyte, fjärrblockering och plankorsningar och ändå inte kan höja över 110 på en hyfsat rak bana med snabbtåg, eftersom regelverket är för krävande.
    Problemet med att åstadkomma hastighetshöjningar är att det räcker inte att titta på nästan allt, återstår något att åtgärda kommer man inte ända fram.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Vore synd att man lägger pengar på spårbyte, fjärrblockering och plankorsningar och ändå inte kan höja över 110 på en hyfsat rak bana med snabbtåg, eftersom regelverket är för krävande.
    Det ska även sägas att det ibland kostar mer än det smakar när det kommer till hastighetshöjningar. Jag säger inte att det är så i det här fallet. Men det låter lite så att hastigheten skulle kunna höjas på vissa sträckor. Men kan tågen sen inte utnyttja hastighetshöjningen på ett bra sätt så är det många miljoner per sekund man sparar. Buller och plankorsningar är nämt, men även broar kan behöva hanteras vid en hastighetshöjning.

Jag tror säkerligen Herrljunga-Borås kommer att få högre hastighet i framtiden, men då tror jag det görs i ett större samlat grepp med de ingrepp som behövs och nyttorna kommer att bli högre!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag tror säkerligen Herrljunga-Borås kommer att få högre hastighet i framtiden, men då tror jag det görs i ett större samlat grepp med de ingrepp som behövs och nyttorna kommer att bli högre!
    Ett bra exempel på en hastighetshöjning som blev fördröjd är på Norra Bohusbanan Smd-Skee. Banan drogs för mer än 10 år sen delvis om och fick tråkspår (helsvetsat). Trotts detta höjdes inte hastigheten på bandelen förens förra året. Så även om man kanske inte höjer hastigheten direkt vid spårbytet, så lär det bli aktuellt i framtiden som du säger.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just Borås-Varberg är väl extremt svårt att åtgärda plankorsningar, inte minst riksvägen har ju bomkorsningar både norr och söder om Horred och sedan är de väl allmänt besvärliga markförhållanden längs Viskadalen medan Fristad-Herrrljunga är mest berg och inte alls så mycket hus och vägar så nära inpå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det ska även sägas att det ibland kostar mer än det smakar när det kommer till hastighetshöjningar. Jag säger inte att det är så i det här fallet. Men det låter lite så att hastigheten skulle kunna höjas på vissa sträckor. Men kan tågen sen inte utnyttja hastighetshöjningen på ett bra sätt så är det många miljoner per sekund man sparar. Buller och plankorsningar är nämt, men även broar kan behöva hanteras vid en hastighetshöjning.

Helt rätt. Bättre att utgå från alternativa mål för tidtabellen i stället för hastigheter, och fråga sig vilka kostnader och nyttor det skulle innebära om t ex Borås-Herrljunga kunde köras på mindre än 30 min, Varberg-Borås på mindre än 60 min och Herrljunga-Vänersborg på mindre än 30 min.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Just Borås-Varberg är väl extremt svårt att åtgärda plankorsningar, inte minst riksvägen har ju bomkorsningar både norr och söder om Horred och sedan är de väl allmänt besvärliga markförhållanden längs Viskadalen medan Fristad-Herrrljunga är mest berg och inte alls så mycket hus och vägar så nära inpå.
    Det finns också extremt många plankorsningar Borås-Varberg. Har för mig att det är uppåt 170 stycken. Herrljunga-Borås är lite mer humant med bara ett 30-tal.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För Viskadalsbanan ser det sämre ut, eftersom det "bara" är spåret och kontaktledningen som byts och plankorsningarna åtgärdas inte i tillräckligt stor omfattning för att höja hastigheten. Tyvärr var det några som passade på att skärpa regelverket efter att hastigheten var nedsatt p.g.a dåliga spår och med tanke på formuleringarna är det uppenbart att de ganska uppenbart att man varit ute efter att det inte ska gå att återställa hastigheten utan att åtgärda plankorsningarna förutom spåret. Så på Viskadalsbanan lär det fortsatt bli 80 km/h ett bra tag framöver.

/Magnus
    Det var ju olyckligt och jag blir lite fundersam här. Hur tänkte man när man skärpte regelverket och det fick effekten att man inte kan höja igen efter "tillfälliga" hastighetssänkningar.
    Man borde ha kunnat förutse att det generellt drabbar järnvägen negativt mht körtider, m.m. Eller så tänkte man att en skärpning skulle "tvinga fram" pengar till mer omfattande åtgärder, men det tror jag inte var intentionen här. Man borde kunna anat att effekten skulle bli omotiverat låga hastigheter på ett spår med hög standard, vilket blir svårt förklara när banan tas i bruk, dvs att upprustning inte kan ge höge hastighet.

Vad gäller bullret så vet jag inte om det är skillnad på ljudbuller från skarvspår resp helsvetsat, men man kan ju tänka att en höjning från 110 till 120/130 borde kunna innebära en icke märkbar ökning av bullret.

Vem har ansvaret här, Trafikverket själva eller Transportstyrelsen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det var ju olyckligt och jag blir lite fundersam här. Hur tänkte man när man skärpte regelverket och det fick effekten att man inte kan höja igen efter "tillfälliga" hastighetssänkningar.
    Man borde ha kunnat förutse att det generellt drabbar järnvägen negativt mht körtider, m.m. Eller så tänkte man att en skärpning skulle "tvinga fram" pengar till mer omfattande åtgärder, men det tror jag inte var intentionen här. Man borde kunna anat att effekten skulle bli omotiverat låga hastigheter på ett spår med hög standard, vilket blir svårt förklara när banan tas i bruk, dvs att upprustning inte kan ge höge hastighet.

Vad gäller bullret så vet jag inte om det är skillnad på ljudbuller från skarvspår resp helsvetsat, men man kan ju tänka att en höjning från 110 till 120/130 borde kunna innebära en icke märkbar ökning av bullret.

Jag lutar åt att de som skärpte regelverket tittade på sin bit och tyckte att ökad plankorsningssäkerhet var det viktigaste.

När det gäller buller handlar det inte så mycket om att ljudnivån öka icke märkbart eller inte. Så länge du inte höjer hastigheten gäller regelverket för befintlig miljö och eftersom du slipper slaget i skavarna sjunker ljudnivån. Men höjder du hastighet räknas det som ombyggnad och då måste du åtgärda alla platser som inte uppfyller kraven. Det skarvfria spåret gör förstås att du får färre platser att åtgärda men du måste ändå göra en bullerutredning och åtgärda platser där gränsvärdena inte uppfylls.

För plankorsningar är det trafikverket, vem som ansvarar för buller regelverket har jag inte koll på men Transportstyrelsen är det itne.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg

Trafikverket bär ansvaret, i vart fall är det inte Transportstyrelsen.

När det gäller buller hade det ju varit bra om man hade fått jämföra bullret från skarvspår i lägre hastighet med helsvetsat i högre, men så lätt tror jag tyvärr inte det är. Det är istället så att själva hastighetshöjningen är något som måste utvärderas avseende buller och blir det för mycket buller med högre hastighet krävs det åtgärder även om det skulle innebära lägre buller än tidigare. Detta är kopplat till att det är olika höga krav i befintligt läge jämfört med om man gör någon åtgärd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag lutar åt att de som skärpte regelverket tittade på sin bit och tyckte att ökad plankorsningssäkerhet var det viktigaste.

När det gäller buller handlar det inte så mycket om att ljudnivån öka icke märkbart eller inte. Så länge du inte höjer hastigheten gäller regelverket för befintlig miljö och eftersom du slipper slaget i skavarna sjunker ljudnivån. Men höjder du hastighet räknas det som ombyggnad och då måste du åtgärda alla platser som inte uppfyller kraven. Det skarvfria spåret gör förstås att du får färre platser att åtgärda men du måste ändå göra en bullerutredning och åtgärda platser där gränsvärdena inte uppfylls.

För plankorsningar är det trafikverket, vem som ansvarar för buller regelverket har jag inte koll på men Transportstyrelsen är det itne.
    Buller-reglerna är ytterst en lagstiftningsfråga, tror det är miljödepartementet som bereder den typen av lagar, förmodligen med hjälp av Naturvårdsverket och/eller Boverket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Magnus
    Tackar.

Angående bullret är det Naturvårdsverket och Boverket, enligt nedan;
    Naturvårdsverket ansvarar för att ge vägledning om hur miljöbalken ska tillämpas och har ett nationellt samordningsansvar för omgivningsbuller. Ansvar för tillsynsvägledning enligt miljöbalken om buller utomhus.

Boverket ansvarar för att ge vägledning om hur buller i detaljplaner och bygglov ska tillämpas enligt plan- och bygglagen samt följer upp målen för buller inom miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •