Länk till Del 1
Då fortsätter vi resan österut i detta land långtifrån Sverige. Hade stigit på tåget Indian Pacific i Perth för en resa österut.
Text under bilderna.
10017001 by Anders Olsson, on Flickr
10017010 by Anders Olsson, on Flickr
Nu börjar det märkas att vi har kommit lite längre in i landet med lite kargare landskap och har nu kommit ut på Nullarbor Plain, världens längsta raksträcka på järnväg med sina 478km.
10017011 by Anders Olsson, on Flickr
Dagen efter avfärd från Perth, den 1 oktober gjorde vi ett litet uppehåll i Cook. Räknas som en spökstad med sina 5 invånare, mitt ute i ingenstans. Hade dock en större betydelse för järnvägen fram till privatiseringen 1997.
10017012 by Anders Olsson, on Flickr
Loket av NR Class, byggda 1996-1998.
10017017 by Anders Olsson, on Flickr
Loket och tankar för diesel. Det skiftades även lokförare vid detta uppehåll.
10017032 by Anders Olsson, on Flickr
Här har vi tåget så långt ögat kan nå, 774m längd, 30 vagnar med 300 passagerare och 30 personal. I slutet fanns det biltransportvagnar. Många australiensare tar tåget ena hållet och kör bil tillbaks. Tåget är uppdelat i 3 klasser, Red Class, Gold Class, Platinum Class. Fast när jag kollar på Indian Pacifics sida, så verkar Red Class vara bortplockad nu. I Red Class fanns det bara sittplatser och därmed billigast. Åkte själv i Gold Class, kostade desto mer, men man fick en egen liten kupé med dusch och toalett i korridoren och 3 mål mat om dagen i restaurangen ingick, frukost, 2-rätters lunch och 3-rätters middag.
10017036 by Anders Olsson, on Flickr
Och så några vagnar framåt.
10017033 by Anders Olsson, on Flickr
Lite vägvisning, dock rätt inaktuell eftersom allt är helt öde här. Vi fick en halvtimme på oss att gå runt och titta medans tåget tankades.
10017034 by Anders Olsson, on Flickr
10017035 by Anders Olsson, on Flickr
Sightseeing och en uppmaning till oss passagerare.
10017019 by Anders Olsson, on Flickr
10017025 by Anders Olsson, on Flickr
Här har vi då några av alla de barracker som har använts för övernattande järnvägspersonal, jag tror en del fortfarande används. Det var ordentligt varmt här mitt ute i ingenmansland, minst 30 grader.
10017027 by Anders Olsson, on Flickr
10017029 by Anders Olsson, on Flickr
Övergivna byggnader.
10017030 by Anders Olsson, on Flickr
Kan ju vara bra att veta om något skulle inträffa.
10017065 by Anders Olsson, on Flickr
Så var det dags att bege sig ombord på tåget igen. Här har vi ett tåg vi passerade utanför Adelaide, som blir min slutstation. Dock fortsätter Indian Pacific vidare till Sydney. Resan tog nästan två dygn till Adelaide.
10028001 by Anders Olsson, on Flickr
Avstigning och ett annat tåg på Adelaide Parklands Terminal.
10028004 by Anders Olsson, on Flickr
En liten bit därifrån ligger Adelaide Showground Station, där det körs reguljära pendeltåg och som har en lite speciell utformning på sin gångbro.
10028002 by Anders Olsson, on Flickr
Dieseltåg av Class 3000/3100, byggda 1987-1996. Fanns planer på att bygga om en del av dessa tåg till elektrisk drift. Men planerna har senare dragits tillbaks.
10028005 by Anders Olsson, on Flickr
Modernare tåg av Class 4000, byggda av Bombardier utanför Melbourne 2014-2015. Tågen är de första med elektrisk drift i South Australia.
Var allt för denna gång, i nästa del blir det utflykt till ett trevlig museum (med järnvägsanknytning såklart:))
Synpunkter uppskattas alltid.