Eftersom mina senaste bilder från Hallstavik handlade om Hectors virkeståg från Ljusdal, och eftersom det idag är lördag (och helgdag) så är det Green Cargo som kör och då startar jag en ny tråd. Tidigare bilder från Hallstavik på GC ligger ju i denna ganska långa tråd.

Trots helgdagsafton igår och helgdag idag, så körde Green Cargo ändå tåg, som vanligt med 2 lok och de delar upp vagnarna i 3 delar. På lördagar kommer de lastade med massaved, och jag hittar att tåget troligen startade kl 23.20 igår kväll i Kjula (strax öster om Eskilstuna), där det ju finns timmerlastning vid den stora terminalen nära flygplatsen.

Jag kom strax efter kl 12, och just då växlade de över från lossningsspåret till lastningsspåret och lastade den delen av tåget.

Så har jag inte sett att de gjort förut, utan de brukar i huvudsak först lossa hela tåget, och bara lasta lite grann i pauserna när bägge timmerbilarna är borta vid vedgården. Men här tycker jag det syns att det finns kvar en tredjedel vagnar som fortfarande är lastade med massaved, för så klent virke finns väl inte en chans att såga brädor av.

Sist tänkte jag justera en uppgift från texten om Hector.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
Och lossningen kan fortsätta. Ett lastbilsekipage verkar ha 2 "lass" på dragbilen och 1 på släpet, och ett sånt lass kräver 3-4 tag med kranen.
Efter att de lastat ett tag idag så dök det upp en lastbil som stannade nära mig, och då såg jag att det är tvärtom: Dragbilen rymmer 1 "lass" och släpet 2 "lass".