Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Info om Y2 på Stångådal och Tjust önskas

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Info om Y2 på Stångådal och Tjust önskas

Är det någon som har information om i vilka tåg det planeras att köras Y2 nu på söndag 2/5 på Stångådalsbanan och Tjustbanan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Info om Y2 på Stångådal och Tjust önskas

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Är det någon som har information om i vilka tåg det planeras att köras Y2 nu på söndag 2/5 på Stångådalsbanan och Tjustbanan?
    Svårt att svara på, det råder en lokal dimbank över spåkulan, man får ta vad man haver!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Svårt att svara på, det råder en lokal dimbank över spåkulan, man får ta vad man haver!
    Kört vilse?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte alls, en naturlig lösning på ett ATC-problem med antennfel. När min kollega ankom Vk 2013-04-16 och bytte ände för återresan till Lp fick han inte igång ATC i denna ände. Då ringde han mig (jag var Trådare=Teknisk rådgivare då) och frågade mig om hjälp. Jag kastade mig i bilen och körde ner till stationen och jag ringde till CTKL i Nr om vi kunde köra via industrispåret och ut till triangelnväxlarna och på så sätt få "rätt ände" på returen till Lp. Vi fick tillstånd och gjorde den begärda manövern vilket var enkelt tack vare triangelspåret, så en liten tur ut på gamla Pappersbrukspåret och sedan en tur ut på Luzernaspåret och via en omlagd växel var vi snart uppe på bangården igen och tåget gick något försenat från Vk, ingen tåginställelse där inte och Euromaint i Lp fixade felet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte alls, en naturlig lösning på ett ATC-problem med antennfel. När min kollega ankom Vk 2013-04-16 och bytte ände för återresan till Lp fick han inte igång ATC i denna ände. Då ringde han mig (jag var Trådare=Teknisk rådgivare då) och frågade mig om hjälp. Jag kastade mig i bilen och körde ner till stationen och jag ringde till CTKL i Nr om vi kunde köra via industrispåret och ut till triangelnväxlarna och på så sätt få "rätt ände" på returen till Lp. Vi fick tillstånd och gjorde den begärda manövern vilket var enkelt tack vare triangelspåret, så en liten tur ut på gamla Pappersbrukspåret och sedan en tur ut på Luzernaspåret och via en omlagd växel var vi snart uppe på bangården igen och tåget gick något försenat från Vk, ingen tåginställelse där inte och Euromaint i Lp fixade felet.

En praktiskt lösning som fick en sur eftersmak. Veolia transport hade inget trafikeringsavtal med Västerviks kommun som infrastrukturförvaltare och rörelsen var inte heller anmäld på det sätt som skulle ha gjorts innan den for ut på anläggningen...

Nåväl, det blev lite städarbeten administrativt och lite avvikelser för Veolia att hantera liksom nån anmälan till Transportstyrelsen också... men tåget blev ju vänt 🙂

/ D

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    En praktiskt lösning som fick en sur eftersmak. Veolia transport hade inget trafikeringsavtal med Västerviks kommun som infrastrukturförvaltare och rörelsen var inte heller anmäld på det sätt som skulle ha gjorts innan den for ut på anläggningen...

Nåväl, det blev lite städarbeten administrativt och lite avvikelser för Veolia att hantera liksom nån anmälan till Transportstyrelsen också... men tåget blev ju vänt

/ D
    Tänk så fantastiskt smidigt det är med järnväg!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Tänk så fantastiskt smidigt det är med järnväg!
    Det rätta hade varit att ställa in tåget.. Fantastiskt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nåväl, det blev lite städarbeten administrativt och lite avvikelser för Veolia att hantera liksom nån anmälan till Transportstyrelsen också... men tåget blev ju vänt

/ D
    Jag unnar dig verkligen skadeglädjen, njut och sug på karamellen, själv hörde jag inte ett smack av företaget

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen skadeglädje alls, det ligger liksom inte för mig och jag slapp dessutom städa detta tillfälle...

Veolia hade inte pappren på plats då och det kan knappast lastas produktionspersonalen.

/ D

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Rent praktiskt blir det förstås så, men det finns väl en plan i botten för hur det borde vara?
    Kul historia för övrigt med vändningen, och tyvärr lite symptomatiskt för järnvägen att detta rådiga tilltag blev ett administrativt problem...

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Rent praktiskt blir det förstås så, men det finns väl en plan i botten för hur det borde vara?
    Kul historia för övrigt med vändningen, och tyvärr lite symptomatiskt för järnvägen att detta rådiga tilltag blev ett administrativt problem...
    Det behöver det inte bli med rätt planering!

Jag kan hjälpa dig med uppgift om fordon, hör av dig via mail!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var alltså kommunen upprörd via något organ att kommunens spår såg till att kommunen fick kollektivtrafik med landets bekvämaste tåg? (som jag minns det)

Eller finns fler aktörer här?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tur det, för i Linköping finns väl inte motsvarande möjlighet att vända?

Tack för bilderna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just nu är det fyra Y31 och två Y2 i trafik så det blir nog mycket Y31 i helgen också

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen skadeglädje alls, det ligger liksom inte för mig och jag slapp dessutom städa detta tillfälle...

Veolia hade inte pappren på plats då och det kan knappast lastas produktionspersonalen.

/ D
    Det här resonemanget väcker nya frågor från mig, under många år körde jag på Veolias uppdrag att hämta f.d SJ liggvagnar som Veolia köpt till Snälltåget och skulle omlackeras i Snälltågets design på BG-Lack i Västervik, f.ö en gammal bekant till mig (Göran) Vi använde oss av Tågab:s My/Mx/Tmx vid dessa tillfällen då de var utrustade med Radioblock. Dessa körningar ägde rum på natten när loken ankom Vk (Luzernahamnen) med tomma virkesvagnar. Så för min del var det hämtning i N där Snälltågets vagnar stod
    och koppla till loket samt att köra hem via Lp och ankomma Vk tidig morgon innan första resandetåg avgick Vk-Lp. När vagnarna var färdiglackerade så blev det dragning på samma sätt i retur till N och ta ev. omålade vagnar i retur till Vk.
    Jag hade ett mycket gott samarbete med Yngström på Tågab som upplät sina lok till dessa uppdrag. Det hann bli många vändor innan uppdraget var slutfört. Det var Veolia som var uppdragsgivare men hade de då inte tillstånd att begagna industrispåret i Vk då, undrar jag som aldrig funderade över detta spårutnyttjande. Någon ersättning från Tågab har jag alldrig erhållit utan dessa turer betalades av Veolia där jag då var anställd. Palle i Vika. Frågetecknen hopar sig??

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vill bara komplettera med en bild av Tågabs virkeståg från Vk.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Västervik 2009

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •