Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 122

Ämne: Bromma flygplats (nytt försök)

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bromma flygplats (nytt försök)

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Så kom då nyheten att Bromma flygplats tagit ännu ett steg närmare nedläggning. Och den dag flyget lämnat, så tycks exploatering för bostadsändamål, vara den mest sannolika markanvändningen för det närmast kvadratkilometerstora området. Den givna postvagnsfrågan blir givetvis då hur man lämpligen bör kollektivtrafikförsörja detta område?

Som jämförelse kan nämnas att området till ytan är närmast jämnstort med Kungsholmen. Och Kungsholmen har ju som bekant två olika t-banor med tillsammans hela fem (5) tunnelbanestationer...

Detta är en dubblett på min tidigare tråd i samma ämne, vilken dock lämnade spåret och fick låsas av moderatorerna. Jag tycker dock att det finns mera att avhandla, kring just detta med kollektivtrafikförsörjningen av bostadsområdet, OM I FALL ATT, flygplatsen läggs ned och ersätts med bostäder. Jag tyckte f.ö. själv att den "urspårade" och dominerande delen av tråden, rörande behovet av flygplatser etc. var ytterst intressant. Hade gärna startat en separat tråd för den delen, att hänvisa sådana inlägg till, men inser dock att så ej låter sig ske inom forumets ämnesområden. Har f.ö. noterat att det nyligen dykt upp ett underforum (OT2) för off topic. Är tanken här att admin ska kunna lyfta över trådar som likt min förra lämnat spåret, istället för att låsa dessa?
    Överflödig diskussion. Eneroth har kallats till trafikutskottet för att förklara sig. Brommas livslängd bestämdes till minst 2038 enligt ett riksdagsbeslut 2016.

Eneroth kan kan knappast lägga ner Bromma på egen hand bara för att Bolund och Stenevi sagt åt honom att göra det.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2021-04-29 klockan 11:36:32.
    "Att vinna en diskussion mot en smartare person är svårt. Att vinna mot en idiot är omöjligt..."

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Inte efter förlängningen - stationerna söder om Kungsträdgården byggs för endast motsvarande 8 Cxvagnar.
    Här vill jag envisas med att hävda att det går visst...

Plattformen vid Sofia torde gå att förlänga till 180 meter, då det blir fritt från bergvägg, enligt tillgängliga ritningar. Sedan får man anskaffa C30-kompatibla vagnar med längd som 6 Cx-vagnar som kopplas ihop med vanliga C30-vagnar och bildar 175-meters tåg. Vid Sofia s-ut kopplas dessa två isär så halva tåget går till Nacka och halva till Hagsätra. Detta ger mycket tät trafik på båda grenarna...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Plattformen vid Sofia torde gå att förlänga till 180 meter, då det blir fritt från bergvägg, enligt tillgängliga ritningar. Sedan får man anskaffa C30-kompatibla vagnar med längd som 6 Cx-vagnar som kopplas ihop med vanliga C30-vagnar och bildar 175-meters tåg. Vid Sofia s-ut kopplas dessa två isär så halva tåget går till Nacka och halva till Hagsätra. Detta ger mycket tät trafik på båda grenarna...
    Teoretiskt går allt - men ska vi hålla oss inom rimliga ramar så...
    Men - ämnet för tråden är Brommafältet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då kommer det helt plötsligt bli ihopkopplingen som sätter turtätheten. Hur lång tid tar det för två tåg att köra in på samma spår, kopplas ihop och sedan åka iväg och lämna plats för nästa förstatåg? Hur länge får en vagnsdel vänta på en försenad andra utan att det skapar kaos i systemet?

Nja, det känns som det finns betydligt mer att förlora än att vinna på det konceptet.

Senast redigerat av abk den 2021-04-29 klockan 11:29:57.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Överflödig diskussion. Eneroth har kallats till trafikutskottet för att förklara sig. Brommas livslängd bestämdes till minst 2038 enligt ett riksdagsbeslut 2016.

Eneroth kan kan knappast lägga ner Bromma på egen hand bara för att Bolund och Stenevi sagt åt honom att göra det.
    Jag kan ju som moderator inte delta så mycket i sakfrågediskussioner, men jag har i den här och den förra tråden likafullt hemma på min kammare funderat på hur det kommer sig att så gott som alla skribenter fram tills att du skrev ditt inlägg verkar resonera som att det nu är beslutat om en snar nedläggning av Bromma flygplats. Så är ju precis som du skriver nämligen inte alls fallet.
    (Och om man roar sig - nåja - med att kolla en del bakåt i detta forums historia hittar man en del tvärsäkra profetior som i efterhand pendlar mellan det smått komiska till det direkt löjeväckande, så kanske någon annan moderator om tio år kommer att kika på den här tråden på samma sätt. Det får man väl se.)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Då kommer det helt plötsligt bli ihopkopplingen som sätter turtätheten. Hur lång tid tar det för två tåg att köra in på samma spår, kopplas ihop och sedan åka iväg och lämna plats för nästa förstatåg? Hur länge får en vagnsdel vänta på en försenad andra utan att det skapar kaos i systemet?

Nja, det känns som det finns betydligt mer att förlora än att vinna på det konceptet.
    Nu har jag faktiskt redan tänkt på detta. Lösningen är att halvorna kopplas ihop, utan större tidspress, i Nacka resp. Hagsätra. Sedan spärrar man dörrarna på den bakre femtedelen av tåget, varvid påstigningen sker i de 8 främre Cx-längderna. Folk som ska in till stan kan givetvis promenera bakåt i tåget. Sedan lösgör man dörrarna vid Sofia och fortsätter norrut med full kapacitet...

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Skulle det vara för tidigt att redan idag planera kollektivtrafikförsörjningen till ett bostadsområde som kommer att byggas med byggstart tidigast år 2038?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har du någon länk till det riksdagsbeslutet? Jag hittar det inte, skulle vara intressant att se vad som verkligen är beslutat.

Det enda jag hittar är ett avtal med stockholms stad som ger LFV rätt att driva flygplats där till 2038 men inget krav på det, men det kan ju vara en följd av riksdagsbeslutet jag inte hittar.

Medlem
    nov 2019

Har du någon länk till det riksdagsbeslutet? Jag hittar det inte, skulle vara intressant att se vad som verkligen är beslutat.

Det enda jag hittar är ett avtal med stockholms stad som ger LFV rätt att driva flygplats där till 2038 men inget krav på det, men det kan ju vara en följd av riksdagsbeslutet jag inte hittar.
    Beslutet togs av stadsfullmäktige, inte riksdagen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Beslutet togs av stadsfullmäktige, inte riksdagen.
    Stadsfullmäktige kan väl inte besluta vilka flygplatser Swedavia skall driva?

Jag har nu hittat ett upplåtelseavtal mellan LFV och kommunen som ger LFV rätt att bedriva flygplats under perioden 2008 - 2038.
    7§ 2st säger tydligt att LFV kan lägga ner flygplatsen i förtid och vad som gäller då.

Antar att avtalet överfördes till Swedavia 2010 enligt 19§.

http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf

Men det finns fler beslut?

Medlem
    nov 2019

Stadsfullmäktige kan väl inte besluta vilka flygplatser Swedavia skall driva?

Jag har nu hittat ett upplåtelseavtal mellan LFV och kommunen som ger LFV rätt att bedriva flygplats under perioden 2008 - 2038.
    §7.2 säger tydligt att LFV kan lägga ner flygplatsen i förtid och vad som gäller då.

http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf

Men det finns fler beslut?
    Beslutet om att hyra ut mark tas av markägaren, i detta fall Stockholm stad. Stadsfullmäktige beslutade att hyra ut till 2038. I övrigt finns vad jag vet inga beslut om 2038.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Beslutet om att hyra ut mark tas av markägaren, i detta fall Stockholm stad. Stadsfullmäktige beslutade att hyra ut till 2038. I övrigt finns vad jag vet inga beslut om 2038.
    Precis, så staten och Swedavia kan besluta sig för att lägga ner när de känner för det men stockholm kan inte tvinga dem till det förrän 2038.

Medlem
    nov 2019

Precis, så staten och Swedavia kan besluta sig för att lägga ner när de känner för det men stockholm kan inte tvinga dem till det förrän 2038.
    Exakt så tror jag också.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Exakt så tror jag också.
    Då är det väl inte riktigt så mycket en icke-fråga som Ohlzzon påstod i sitt inlägg tidigare i dag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Då är det väl inte riktigt så mycket en icke-fråga som Ohlzzon påstod i sitt inlägg tidigare i dag.
    Om han inte har fakta som vi andra inte har hittat så är det inte det nej.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om han inte har fakta som vi andra inte har hittat så är det inte det nej.
    Jag hittar det inte nu men jag vill minnas att det som hände 2016 var att riksdagen genom ett s k tillkännagivande till regeringen uttryckte meningen att regeringen inte skulle tillsätta en utredning om nedläggning av Bromma flygplats.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Jag hittar det inte nu men jag vill minnas att det som hände 2016 var att riksdagen genom ett s k tillkännagivande till regeringen uttryckte meningen att regeringen inte skulle tillsätta en utredning om nedläggning av Bromma flygplats.
    Sedan dess har det ju varit val. Så den sittande Riksdagen har egentligen inte uttalat sig .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Sedan dess har det ju varit val. Så den sittande Riksdagen har egentligen inte uttalat sig .
    Som av en händelse, förslag till tillkännagivande:

https://www.svt.se/text-tv/114

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Teoretiskt går allt - men ska vi hålla oss inom rimliga ramar så...
    Men - ämnet för tråden är Brommafältet.
    Ämnet för tråden är hur man kan KOLLEKTIVTRAFIKFÖRSÖRJA Brommafältet efter en eventuell nedläggning av flygverksamheten...

Medlem
    nov 2019

Ämnet för tråden är hur man kan KOLLEKTIVTRAFIKFÖRSÖRJA Brommafältet efter en eventuell nedläggning av flygverksamheten...
    Ja??? Och ??? Det var ju det jag försökte påpeka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •