Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 122

Ämne: Bromma flygplats (nytt försök)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Bromma flygplats (nytt försök)

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    "Man" är stadsplanerarna (politiker och tjänstemän) i Sundbyberg.
    Priset blev att ytor avsedda för annat (t.ex. grönytor) kom att upptas av parketingshus.
    Problemet är att nybyggda bostäder är dyra och attraherar personer med bättre ekonomi och de har och vill ha bil.
    Så det kan vara så att de nedgångna 1960-talsområdena har mycket lediga p-platser (där man byggde 1 plats per lägenhet) eftersom det är många långtidsarbetslösa som inte har råd med bil,
    medan nybyggda bostadsområden har svår brist på platser.

För övrigt tror jag spårvägen via Bromma kommer att duga för kollektivtrafik till det som byggs på nuvarande flygplatsen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Är det inte: "Jag tror bara vad jag vet."? En viss skillnad.
    Det uttalande jag citerade har verkligen stått där. Det utesluter inte att även ditt citat kan vara korrekt.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du får välja mellan betongförorterna och innerstaden. Båda är utmärkt planerade, det är dock något enklare att parkera i innerstan om man faktiskt behöver ha bil.
    Har aldrig sett en bilfri betongförort. Innerstäder är OT eftersom Bromma framtida fd flygplats inte kommer att vara en sådan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av CS Visa inlägg
    Du tror inte att det blir kapacitetsbrist på tunnelbanans blå linje av en sådan avgrening?
    Den stora kapacitetsbristen på blå linjen är väl Kungsträdgårdens station och vändningarna där? Det är väl i vart fall där man redan idag slår i taket. Tyvärr inte så enkelt att lösa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Har aldrig sett en bilfri betongförort.
    Du sa inte att den skulle vara bilfri, bara att ”man kan utmärkt åka kollektivt (och cykel för den delen) men inte köra bil”. Jag antog att detta betyder att man inte behöver utmärkt kunna köra bil där, inte att det måste vara förbjudet.

Rinkeby tycker jag t ex är ett bra exempel, man kan utmärkt åka kollektivt och cykla där, men det är ganska hopplöst att köra bil, dock inte förbjudet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den stora kapacitetsbristen på blå linjen är väl Kungsträdgårdens station och vändningarna där? Det är väl i vart fall där man redan idag slår i taket. Tyvärr inte så enkelt att lösa.
    Banans kapacitet är en sak, tågens en annan! Det är ju t ex ingen konst att köra vart fjärde tåg till Bromma i stället för Hjulsta, det ökar inte belastningen på banan. Men folket får svårt att få plats i tågen!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det är inga vändningar där den dagen som Brommagrenen byggs. Då vänder tågen i Nacka och Hagsätra (trafikstart 2030).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kungsträdgården ligger f.n på ungefär max kapacitet för vändningar. Under högtrafik två linjer med 6min trafik.
    Men det ändras när förlängningarna söderut blir klara och med genomgående trafik ska man kunna köra igenom i tvåminuterstrafik varav följer att om man kör max söderut så måste en tredjedel vända norr om T-Centralen.
    Varav följer att denna kapacitet eventuellt kan användas till något norr om T-Centralen t.ex Huvudsta-Bromma flygfält.
    Baksidan är väl att det inte anses optimalt med så mycket som tre förgreningar och med nuvarande utbyggnadsplaner kommer vi inte att få mer än två.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nackdelen med Alvik är att den gröna linjen får kapacitetsbrist väster om Odenplan p g a grenen till Hagastaden.
    Därav mitt förslag att grena ut från blå linjen i Huvudsta (ca 500 m kortare till nuvarande terminal än från Alvik) - i övrigt samma tanke som du. Om man låter den greneb gå till Vällingby och ersätta gröna linjen till Hässelby så får man dessutom en avlastning av gröna linjen Vällingby-Odenplan på köpet. Restiderna via den nya Brommagrenen Hässelby-T-Centralen torde bli kortare än den nuvarande snigellinjen.
    Vi skulle ju kunna förlänga den tilltänkta t-banan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan till Odenplan (ny station under befintlig) och koppla ihop med Hagastaden-grenen, som därigenom frigörs från Gröna linjen.

Sedan borde t-banans vändspår nere vid Alviksdepån kunna förlängas till Bromma f.d. flygpl. och vidare mot Vällingby-Hässelby, enligt ovan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Vi skulle ju kunna förlänga den tilltänkta t-banan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan till Odenplan (ny station under befintlig) och koppla ihop med Hagastaden-grenen, som därigenom frigörs från Gröna linjen.

Sedan borde t-banans vändspår nere vid Alviksdepån kunna förlängas till Bromma f.d. flygpl. och vidare mot Vällingby-Hässelby, enligt ovan.
    Du menar något sånt här? (Bild från https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/...-2030-1.486862)

För att inte överlasta bytespunkterna Fridhemsplan/Odenplan så hade jag föredragit att dra den Rådhuset/St Eriksplan istället, men det är samma princip.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kungsträdgården ligger f.n på ungefär max kapacitet för vändningar. Under högtrafik två linjer med 6min trafik.
    Men det ändras när förlängningarna söderut blir klara och med genomgående trafik ska man kunna köra igenom i tvåminuterstrafik varav följer att om man kör max söderut så måste en tredjedel vända norr om T-Centralen.
    Varav följer att denna kapacitet eventuellt kan användas till något norr om T-Centralen t.ex Huvudsta-Bromma flygfält.
    Baksidan är väl att det inte anses optimalt med så mycket som tre förgreningar och med nuvarande utbyggnadsplaner kommer vi inte att få mer än två.
    Teoretiskt sett skulle det väl annars gå att bygga ut vändkapaciteten vid Kungsträdgården med hjälp av en planskildhet?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Banans kapacitet är en sak, tågens en annan! Det är ju t ex ingen konst att köra vart fjärde tåg till Bromma i stället för Hjulsta, det ökar inte belastningen på banan. Men folket får svårt att få plats i tågen!
    Fast på blå linjen skulle det väl vara möjligt att förlänga tågen?

Medlem
    nov 2019

Fast på blå linjen skulle det väl vara möjligt att förlänga tågen?
    Inte efter förlängningen - stationerna söder om Kungsträdgården byggs för endast motsvarande 8 Cxvagnar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inte efter förlängningen - stationerna söder om Kungsträdgården byggs för endast motsvarande 8 Cxvagnar.
    Var de gamla tillräckligt långa för 4xC20? Annars försvann väl möjligheten till långvarigt längre tåg i praktiken redan när de beställdes.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Var de gamla tillräckligt långa för 4xC20? Annars försvann väl möjligheten till långvarigt längre tåg i praktiken redan när de beställdes.
    Jag letade lite. Blå linjen har 180 m-plattformar. 4xC20 = 186 m. Asch... Men det är nog C30 vi ska jämföra med. Den är 70 m. 2x70 = 140 = OK, 145 m är standard i Stockholms tunnelbana. 3x70 = 210. Det kan vi nog räkna som omöjligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag letade lite. Blå linjen har 180 m-plattformar. 4xC20 = 186 m. Asch... Men det är nog C30 vi ska jämföra med. Den är 70 m. 2x70 = 140 = OK, 145 m är standard i Stockholms tunnelbana. 3x70 = 210. Det kan vi nog räkna som omöjligt.
    Tanken har väl varit att kunna köra 4*C20, låt vara med skohorn. Sedan kommer ju inte heller C30 att rulla för evigt.

Medlem
    nov 2019

Tanken har väl varit att kunna köra 4*C20, låt vara med skohorn. Sedan kommer ju inte heller C30 att rulla för evigt.
    Jag tror inte att det har varit tanken. Blå linjens förlängning visar dessutom på att en eventuell tanke på 4*C20 har försvunnit.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror inte att det har varit tanken. Blå linjens förlängning visar dessutom på att en eventuell tanke på 4*C20 har försvunnit.
    Jag har aldrig hört talats om några tankar om att köra 4*C20 på blå linjen. Däremot har det sagts mig (men om det stämmer vet jag inte) att C20 endast är konstruerad för att köra max 3 enheter multade.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Du menar något sånt här? (Bild från https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/...-2030-1.486862)

För att inte överlasta bytespunkterna Fridhemsplan/Odenplan så hade jag föredragit att dra den Rådhuset/St Eriksplan istället, men det är samma princip.
    Precis någonting sådant! Vad gäller belastningen på Fridhemsplan och Odenplan så lär den inte bromsa upp banans kapacitet, så länge som T-Centralen har en än högre belastning.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Jag har aldrig hört talats om några tankar om att köra 4*C20 på blå linjen. Däremot har det sagts mig (men om det stämmer vet jag inte) att C20 endast är konstruerad för att köra max 3 enheter multade.

/Måns
    Skulle sannolikt krävt någon form av teknisk modifiering, oklart hur omfattande. Vill minnas att det "utretts" av tjänstemän på SL (källa: Postvagnen) och att man då tittat på möjligheterna att spärra sista dörrparen och/eller att utnyttja att de delar av tåget som är före/efter första/sista trafikantdörr, inte behöver vara vid plattform.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •