Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Urspårning i Västerås

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Urspårning i Västerås

Hörde på radion att utredningen om urspårningen i Västerås är klar var visst ett tåg som körde förbi stoppsignalen och brakade in i en stoppbock vilket resulterade i att tåget höll på att tippa över ett bredvidliggande spår där det kom en motorvagn. Finns den rapporten tillgänglig på nätet?
    Var det en nybörjare som dels missade signalen och höll för hög hastighet på ett område där det saknades ATC? Jobbar lokföraren kvar som lokförare?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Urspårning i Västerås

Det var en växlingsrörelse, de sker utan ATC övervakande stoppsignaler. Trafikverkets utredningar har jag inte hittat på nätet, nej.
    Här tråden på gamla PV:
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1094295

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Vet du överhuvidtaget vad du pratar om nu ? Du har hört på radion att utredningen är klar; men kan inte hålla dig från spekulationer innan du läst den. Jag besvara minst en av dina frågor men ser ingen anledningbtill att göra det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

http://www.fagersta-posten.se/vastma...get-sparade-ur

21 mars 2017: "Just nu pågår två parallella utredningar för att få fram en bild om vad som orsakade urspårningen strax väster om Västerås centralstation i söndags."

Är inte detta ett fall för SHK?

Senast redigerat av Weser den 2018-03-07 klockan 08:50:14. Anledning: Fel länk.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Händelsen inträffade 2017-03-19 och det var en växlingsrörelse som körde mot "stopp" i en växlingsdvärgsignal, körde in i stoppbocken och spårade ur.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Weser Visa inlägg
    http://www.fagersta-posten.se/vastma...get-sparade-ur

21 mars 2017: "Just nu pågår två parallella utredningar för att få fram en bild om vad som orsakade urspårningen strax väster om Västerås centralstation i söndags."

Är inte detta ett fall för SHK?
    Knappast. Varken personskador eller materiella diton av betydelse. Generellt tycker jag att det hojtas efter SHK allt oftare nuförtiden utan att det är motiverat..

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-03-07 klockan 13:13:50. Anledning: Stavfel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Vet du överhuvidtaget vad du pratar om nu ? Du har hört på radion att utredningen är klar; men kan inte hålla dig från spekulationer innan du läst den. Jag besvara minst en av dina frågor men ser ingen anledningbtill att göra det.
    ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????
    Brukar lyssna på P 1 !

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Kräver P1 att lokföraren sparkas ? Eller redovisade de hur länge han varit förare ? Ett antal olyckor genom historien har orsakat av chaufförer som varit med länge. Nu vet jag att det var en oldtimer som råkade ut för detta. Det jag försöker säga dig är att det kan hända oss alla. Säkerhets- och utredningsarbete på järnvägen präglas av att söka svar på varför saker och ting händer. Och sedan göra förändringar så att det inte händer igen. Finns det skäl så kan det naturligtvis leda till personliga konsekvenser för inblandad personal. Men att sparka personalen är ju ingen quickfix så länge man inte vid behov även åtgärdar orsaken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Kräver P1 att lokföraren sparkas ? Eller redovisade de hur länge han varit förare ? Ett antal olyckor genom historien har orsakat av chaufförer som varit med länge. Nu vet jag att det var en oldtimer som råkade ut för detta. Det jag försöker säga dig är att det kan hända oss alla. Säkerhets- och utredningsarbete på järnvägen präglas av att söka svar på varför saker och ting händer. Och sedan göra förändringar så att det inte händer igen. Finns det skäl så kan det naturligtvis leda till personliga konsekvenser för inblandad personal. Men att sparka personalen är ju ingen quickfix så länge man inte vid behov även åtgärdar orsaken.
    Nu är det ju tacknämligt inte Sveriges Radio som avgör eventuella konsekvenser.

Om alla som kört in i stoppbockar skulle avskedas blev det ganska många genom åren, man behöver inte vara speciellt ouppmärksam eller vårdslös för att sådant ska hända.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •