Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hector Rail kör också virkeståg till Hallstavik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hector Rail kör också virkeståg till Hallstavik

Jag har ju visat en hel del bilder från när Green Cargo kör virke till (massaved) och från (sågtimmer) Hallstavik (länk).

Det skall ha gått tåg även i lördags (men inte söndags), men jag åkte inte ner och tittade för jag hade fått information att Hector Rail skulle köra tåg från Ljusdal till Hallstavik igår (måndag kväll) och tillbaka i kväll åtminstone till Örbyhus. Jag hittar däremot inget tåg vidare från Örbyhus, är det någon som förstår vart lok och vagnar skall ta vägen?

Så, jag åkte ner vid 11-tiden, och mycket riktigt fanns det ett annat lok där, med andra vagnar. I högerkanten kan man se de 3 Green Cargo-vagnar som stått uppställda, mer om dem på slutet.

Jag kom precis när föraren växlade bort första halvan av tåget.

Här är skyltarna på två av vagnarna. För mig så såg alla vagnar lika ut (boggievagnar) men det fanns ännu fler varianter, ofta var det siffrorna sist i litterat som skiljde.

De lossade vagnarna står nu på uppställningsspåret till höger, och loket har kopplat till andra halvan av tåget och håller väl på och lossar bromsarna.
    Det här tåget har ungefär 2/3 av den vagnslängd som Green Cargo brukar köra med, och 3/4 av antalet drivaxlar.

Nu har bromsarna gått att lossa så föraren kan växla över de fortfarande lastade vagnarna ...

... till lossningsspåret.

Och lossningen kan fortsätta. Ett lastbilsekipage verkar ha 2 "lass" på dragbilen och 1 på släpet, och ett sånt lass kräver 3-4 tag med kranen.

Hur var det nu med de 3 uppställda Green Cargo-vagnarna?
    Jo, som synes så finns inte längre någon lapp om "Får ej gå i trafik", så kanske några reparatörer har varit där och fixat.
    Blir spännande att se hur länge det dröjer innan de drar iväg vagnarna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hector Rail kör också virkeståg till Hallstavik

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det skall ha gått tåg även i lördags (men inte söndags), men jag åkte inte ner och tittade för jag hade fått information att Hector Rail skulle köra tåg från Ljusdal till Hallstavik igår (måndag kväll) och tillbaka i kväll åtminstone till Örbyhus. Jag hittar däremot inget tåg vidare från Örbyhus, är det någon som förstår vart lok och vagnar skall ta vägen?
    Jag kan svara mig själv, så här i efterhand, och med hjälp av jvgfoto.se:
    Tåget hette 45296 från Örbyhus och gick (inte helt oväntat) tillbaka till Ljusdal.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Ser ut som en pirat. Är det verkligen hans lok? :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Ser ut som en pirat. Är det verkligen hans lok? :)
    Det var visserligen soligt, men friskt (i betydelsen kallt i luften), så han hade en ordentlig luva på huvudet, kanske den som förvillar.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilderna - var det första gången med denna speciella loktyp till Hallstavik?

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tack för bilderna - var det första gången med denna speciella loktyp till Hallstavik?
    Icke, 4 februari 2017 fotades detta tåg i Hallstavik.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg
    Icke, 4 februari 2017 fotades detta tåg i Hallstavik.
    Om någon vill se ett sånt lok igen, så verkar det gå ett tåg 33787 från Ljusdal till Örbyhus (och säkert vidare till Hallstavik) på måndag eftermiddag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är helt enkelt Stora Enso/ Billerud Korsnäs som bytt granmassaved med Holmen och kört ner ett tåg i Trätåg systemet från Ljusdal till Hallstavik. Det här hänt flera gånger förut. T66 406 har gått hos Hector Rail ändå sedan Rush Rail konkursen. Annars vanlig i Sveg och Vansbro.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det är helt enkelt Stora Enso/ Billerud Korsnäs som bytt granmassaved med Holmen och kört ner ett tåg i Trätåg systemet från Ljusdal till Hallstavik. Det här hänt flera gånger förut. T66 406 har gått hos Hector Rail ändå sedan Rush Rail konkursen. Annars vanlig i Sveg och Vansbro.
    OK. Vad kan de ha bytt med (eller kan man byta granmassaved mot granmassaved?)? Och hur kom det till Stora Enso?
    Jag såg inte någon lastning i Hallstavik (vilket görs i Green Cargo-tågen på lördagarna; där det det tydligen att man kör massaved till Hallstavik och sågtimmer från Hallstavik till Braviken; dvs inom koncernen).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hector Rail kör också virkeståg till Hallstavik - Igen, 18 maj.

Om någon vill se ett sånt lok igen, så verkar det gå ett tåg 33787 från Ljusdal till Örbyhus (och säkert vidare till Hallstavik) på måndag eftermiddag.
    Jo, det tåget var här i Hallstavik idag.

Här ser vi det på håll, och att de lossar tåget. För mig så ser det ut som att det är massaved som de lossar, det är ju ganska klent.

Och loket på lite närmare håll, det är inte samma lokindivid som var här för tre veckor sedan.

Jag fick ta en annan vinkel (rakt igenom att staket) för att tydligt kunna få med lokets nummer.

OK. Vad kan de ha bytt med (eller kan man byta granmassaved mot granmassaved?)? Och hur kom det till Stora Enso?
    Jag såg inte någon lastning i Hallstavik (vilket görs i Green Cargo-tågen på lördagarna; där det det tydligen att man kör massaved till Hallstavik och sågtimmer från Hallstavik till Braviken; dvs inom koncernen).
    Jag hoppas någon kan förklara detta.

Hur var det nu med de 3 uppställda Green Cargo-vagnarna?
    Jo, som synes så finns inte längre någon lapp om "Får ej gå i trafik", så kanske några reparatörer har varit där och fixat.
    Blir spännande att se hur länge det dröjer innan de drar iväg vagnarna.
    Jo, de är borta sedan någon vecka.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Hej, det går inga tåg från Örbyhus till Hallstavik längre.
    Den tidigare Föt-banan är nerklassad till System S-bana.
    Och där körs trafiken som spärrfärd.
    Spärrfärder har en outgrundlig förmåga att vara osynliga då de trots tappra försök till förplanering oftast till slut blir direktplanerade.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Mårtensson Visa inlägg
    Hej, det går inga tåg från Örbyhus till Hallstavik längre.
    Den tidigare Föt-banan är nerklassad till System S-bana.
    Och där körs trafiken som spärrfärd.
    Spärrfärder har en outgrundlig förmåga att vara osynliga då de trots tappra försök till förplanering oftast till slut blir direktplanerade.
    Ja, jag vet, loket, vagnar och massaveden går som tågfärd från Ljusdal till Örbyhus, och fortsätter sen som spärrfärd sista biten.
    Men jag kanske avsåg tågsätt i min rubrik, när jag skrev tåg.
    Och jag har också noterat att spärrfärderna är osynliga, jag hittar bara tiderna till och från Örbyhus, sen kan man gissa när de är Hallstavik. Men lossningen tar ganska lång tid, så det brukar gå bra att hitta vagnarna när jag åker förbi.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Jag funderade inte på ordet tågsätt. Jag ville bara tipsa om varför det var osynligt från Örbyhus.
    Oavsett vad TTJ säger, så på allmännsvenska är det ett tåg vi ser, även om det inte funkar på TTJ-provet

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är mycket vanligt i Sverige att man byter massavedsvolymer med varandra för att minska transportavstånden. I det här fallet kanske Holmen hade ett ökat behov av granmassaved till Hallstavik och man löste det med en tillgänglig volym granmassaved som Stora Enso eller Billerud Korsnäs hade uppe på terminalen i Ljusdal. Holmen kör sedan i barrmassaved till industrierna i Skutskär och Gävle på korthåll med bil från Uppland. Holmen kan inte använda barrmassaved i Hallstavik.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •