Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Är det rimligt att pendla med tåg till Bryssel?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Är det rimligt att pendla med tåg till Bryssel?

Är det rimligt att pendla med sovvagn???

Jag har ingen aning om vart politiker bor. Men låt oss säga att fyra politiker som jobbar i Bryssel skall pendla hem till familjen över helgen tar tåget. Då ställer jag frågorna så här?

När beräknas tåget avgå Bryssel? ”Incheckningstid”?

Hur lång gångtid är det på ett ungefär Bryssel-Köpenhamn?

Med utgångspunkt av svaren ovan. När skulle de fyra politikerna vara hemma om de bor några minuter från
    Stockholm C
    Göteborg C
    Malmö C
    Sundsvall C

Om de skall vara på möte 10:00 på måndagen i Bryssel ( inga möten startar 08:00 en måndag i Bryssel ) när behöver de åka från sin utgångsstation?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Är det rimligt att pendla med tåg till Bryssel?

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg

Jag har ingen aning om vart politiker bor. Men låt oss säga att fyra politiker som jobbar i Bryssel skall pendla hem till familjen över helgen tar tåget. Då ställer jag frågorna så här?

Med utgångspunkt av svaren ovan. När skulle de fyra politikerna vara hemma om de bor några minuter från
    Stockholm C
    Göteborg C
    Malmö C
    Sundsvall C

Om de skall vara på möte 10:00 på måndagen i Bryssel ( inga möten startar 08:00 en måndag i Bryssel ) när behöver de åka från sin utgångsstation?
    Om med 'politiker' ovan avses EU-parlamentariker så bor de vanligen med familj i Bryssel med omnejd. Så även för de som har sitt dagliga arbete i Bryssel. Men det finns de som av olka skäl veckopendlar.

Gemensamt med de som deltar i möten någon dag då och då är att i första hand ankomst och avgångstiderna passar.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Stockholm C
    Göteborg C
    Malmö C
    Sundsvall C

Trafikverkets rapport:
    "Det skulle vara önskvärt med en nattågsförbindelse som går hela vägen Stockholm–Bryssel, men
    Trafikverket bedömer att det kan vara svårt att uppnå rimliga avgångs- och ankomsttider för
    detta tåg i Stockholm och Köln. Dessutom blir den totala restiden lång, i bästa fall 17 timmar
    innan Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar, vilket minskar restiden med ca 2 timmar"

Lämnar du Bryssel fredag 18.00 är du lördag 11.00 i Stockholm. För att komma till Bryssel 08.00 måndag morgon måste du lämna Stockholm 15.00 söndag eftermiddag.
    Du får ingen heldag för familjeaktiviteter. Med flyg är du hemma sent fredag kväll och åker sent söndag kväll eller fakirflyg måndag morgon.
    Någon enstaka person vid enstaka tillfällen skulle givetvis kunna göra detta, men regelbundet varje vecka? Knappast. Som jag skrev i annat inlägg så är tjänsteresor till Bryssel "marginalresenärer" för ett nattåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Stockholm C
    Göteborg C
    Malmö C
    Sundsvall C

Den första frågan får du nog själv svara på, samtidigt som (vilket just påpekats av andra) det nog inte är många EU-politiker eller EU-tjänstemän som pendlar (dvs dagligen) eller veckopendlar.
    Jag antar att dessa inte heller är bundna till att arbeta 40 timmar varje vecka just i Bryssel (och Strasbourg när det gäller), utan det är säkert så att de skall ha möjlighet att ha möten med andra politiker och andra i sitt hemland, dvs. de bör kunna resa till Sverige för att vara där lite mer än en helg.

Men för att få en uppfattning om möjliga restider nu och efter Fehmarn-bältförbindelsen kan du titta på sidorna 21-26 (främst sid 25) i denna presentation av TRV:s Nattågsutredning (länk).
    Vill du läsa hela underlaget finns det i kapitel 7 att ladda ner här (länk).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Finns det orimliga människor?

Det finns minst ett exempel på en person som åkte nattåg varje natt till jobbet. Personen ifråga jobbade i Stockholm och löste boendet med ett Årskort på SJ. Kvällen tillbringades i ett tåg till Malmö och sedan var det nattåg tillbaka. Orimligt? Kanske, men likväl verklighet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Trafikverkets rapport:
    "Det skulle vara önskvärt med en nattågsförbindelse som går hela vägen Stockholm–Bryssel, men
    Trafikverket bedömer att det kan vara svårt att uppnå rimliga avgångs- och ankomsttider för
    detta tåg i Stockholm och Köln. Dessutom blir den totala restiden lång, i bästa fall 17 timmar
    innan Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar, vilket minskar restiden med ca 2 timmar"

Lämnar du Bryssel fredag 18.00 är du lördag 11.00 i Stockholm. För att komma till Bryssel 08.00 måndag morgon måste du lämna Stockholm 15.00 söndag eftermiddag.
    Du får ingen heldag för familjeaktiviteter. Med flyg är du hemma sent fredag kväll och åker sent söndag kväll eller fakirflyg måndag morgon.
    Någon enstaka person vid enstaka tillfällen skulle givetvis kunna göra detta, men regelbundet varje vecka? Knappast. Som jag skrev i annat inlägg så är tjänsteresor till Bryssel "marginalresenärer" för ett nattåg.
    Man måste ha nattåg för att hålla nere restiden på så långa resor. Hotellövernattning tenderar to 10 timmar.
    I dag är det enda nattåget med sovplats det mellan Stockholm och Malmö.
    Då måste man lämna Stockholm vid 22-tiden, och anlända till Bryssel på kvällen.
    Eller avgå från Bryssel på morgonen och ankomst nästa morgon.

Vid direkta nattåg avgår de nog på eftermiddagen från Stockholm, så tjänsteresenärer kan åka från jobbet och ankomma på förmiddagen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, och ännu mindre tid blir det i detta scenario för den som bor i Sundsvall. Men, bor politikern/tjänstemannen i stället nära Malmö C så kan man nog få 2 heldagar för familjeaktiviteter, även ifall det verkligen krävs hel arbetsdag på plats i Bryssel både fredag och måndag.

Stockholmaren kan i stället få det att fungera någon gång i månaden om arbetet kan/skall utföras i Stockholm t.ex. torsdag och fredag. Ankomst Stockholm torsdag 11.00, efter att ha arbetat på tåget från 8-tiden. Direkt till departement eller partihögkvarter, och sen arbete där (eller hemma), även delar av fredagen. Avresa sen söndag eftermiddag (med arbete på tåget några timmar). Det ger tre kvällar med familjen samt en heldag och en 3/4-dag (söndag).
    Politikern som har familj i Sundsvall kan ju jobba torsdagen i Stockholm och sen ta tåget upp torsdag kväll och jobba hemifrån fredag, och får då två helkvällar och en heldag med familjen.
    Du har rätt i att det går inte att bygga upp trafiken på dessa, men å andra sidan behöver det inte vara uteslutet att politiker kan dra nytta av trafiken.

Och du har helt rätt i att Bryssel och Köln är två väldigt bra järnvägs-nav (hubbar som flyget kanske skulle sagt), där man kan göra bra byten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man måste ha nattåg för att hålla nere restiden på så långa resor. Hotellövernattning tenderar to 10 timmar.
    I dag är det enda nattåget med sovplats det mellan Stockholm och Malmö.
    Då måste man lämna Stockholm vid 22-tiden, och anlända till Bryssel på kvällen.
    Eller avgå från Bryssel på morgonen och ankomst nästa morgon.

Vid direkta nattåg avgår de nog på eftermiddagen från Stockholm, så tjänsteresenärer kan åka från jobbet och ankomma på förmiddagen.
    Trafikverket avfärdade ganska snabbt att med nuvarande förhållanden (dvs innan Fehmarn Bältförbindelsen) försöka köra nattåg hela vägen Stockholm-Bryssel, utan det är Malmö-Bryssel resp Stockholm-Hamburg som är tänkbara och rimliga. Kippu angav nog tiden i Stockholm om man tar anslutande dagtåg (som dessutom troligen kan köra fortare) Malmö-Stockholm.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Finns det orimliga människor?

Det finns minst ett exempel på en person som åkte nattåg varje natt till jobbet. Personen ifråga jobbade i Stockholm och löste boendet med ett Årskort på SJ. Kvällen tillbringades i ett tåg till Malmö och sedan var det nattåg tillbaka. Orimligt? Kanske, men likväl verklighet.
    Dvs personen i fråga bodde inte alls? Vad gjorde jag hen på helgerna?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Dvs personen i fråga bodde inte alls? Vad gjorde jag hen på helgerna?
    Han hade en bostad i Älmhult. Gissar att han stundom var där i helgerna. Eller så kanske han var ute på nöjesresa.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Han hade en bostad i Älmhult. Gissar att han stundom var där i helgerna. Eller så kanske han var ute på nöjesresa.
    Om det är samma person så minns jag att han var polisman stationerad i Stockholm men alltså med ett hem i Småland.
    Kanske lite knepigt för skatteverket för enligt lag ska man vara folkbokförd och med det betala skatt ”där man har sin huvudsakliga dygnsvila”. Att platsen för dygnsvilan kunde flytta på sig tänkte man väl inte så noga på när lagen skrevs.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-04-25 klockan 18:03:12.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det är samma person så minns jag att han var polisman stationerad i Stoclholm men alltså med ett hem i Småland.
    Kanske lite knepigt för skatteverket för enligt lag ska man vara folkbokförd och med det betala skatt ”där man har sin huvudsakliga dygnsvila”. Att platsen för dygnsvilan kunde flytta på sig tänkte man väl inte så noga på när lagen skrevs.
    Ordnade sig nog ändå. Kan finnas större problem.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det är samma person så minns jag att han var polisman stationerad i Stockholm men alltså med ett hem i Småland.
    Stämmer bra. Det har tidigare konstaterats här att detta även dokumenterats i Smålandsposten så det är ingen skröna.

Skatteverkets eventuella problem är rimligen motsvarande vad som gäller för de som jobbar till sjöss, man får titta på anknytning etc. I polismannens fall tror jag t o m att han ägde en gård så anknytningen var uppenbar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trafikverkets rapport:

Har en kompis som jobbar på Eu kontoret i Bryssel. Enligt min kompis finns regler för hur mycket fritid man måste ha undertiden i hemorten. Därför kan man inte ta tåget. Man utgår från att man slutar jobbet kl 16,00 och börjar kl 08,00 på måndag. Fast min kompis som jobbar måndag till fredag brukar flexa på fredag och ta lunch flyget på fredagen och sena morgonturen på måndag. Flyget tur och retur till Eu kontoret allt för att kunna hänga med vår kompisgäng på lite nattsudd redan på fredags eftermiddagen och lite sent festande på söndagskvällen. Eu fixar flygresorna men Svenska skattebetalarna står för pengarna! Har man ca 50 000:-plus traktamente i månaden tycker hon att det är skönt med generösa skattebetalare. Hon och hennes jobbarkompisar tror inte att så många EU tjänstemän skulle uppskatta resor men bullriga och skakiga tåg.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har en kompis som jobbar på Eu kontoret i Bryssel. Enligt min kompis finns regler för hur mycket fritid man måste ha undertiden i hemorten. Därför kan man inte ta tåget. Man utgår från att man slutar jobbet kl 16,00 och börjar kl 08,00 på måndag. Fast min kompis som jobbar måndag till fredag brukar flexa på fredag och ta lunch flyget på fredagen och sena morgonturen på måndag. Flyget tur och retur till Eu kontoret allt för att kunna hänga med vår kompisgäng på lite nattsudd redan på fredags eftermiddagen och lite sent festande på söndagskvällen. Eu fixar flygresorna men Svenska skattebetalarna står för pengarna! Har man ca 50 000:-plus traktamente i månaden tycker hon att det är skönt med generösa skattebetalare. Hon och hennes jobbarkompisar tror inte att så många EU tjänstemän skulle uppskatta resor men bullriga och skakiga tåg.
    Vilket färdmedel och hur ofta man åker hem beror nog i hög grad på vilken inställning man har till klimatförändringarna. För alltfler blir det känslomässigt ohållbart att arbetspendla med flyg. Därför tror jag att en hel del kommer att välja tåget. Andra kanske väljer tåget varannan resa.
    Det glädjande är att det äntligen blir ett alternativ till flygresa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mwallst Visa inlägg
    Vilket färdmedel och hur ofta man åker hem beror nog i hög grad på vilken inställning man har till klimatförändringarna. För alltfler blir det känslomässigt ohållbart att arbetspendla med flyg. Därför tror jag att en hel del kommer att välja tåget. Andra kanske väljer tåget varannan resa.
    Det glädjande är att det äntligen blir ett alternativ till flygresa.
    Mångas "skam" kommer att blekna fort när de inser att idealismen betalas med fritid och privatliv.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Mångas "skam" kommer att blekna fort när de inser att idealismen betalas med fritid och privatliv.
    Det är helt enkelt inte rimligt att tro att mer än någon enstaka kommer att veckopendla med de tider som gavs som exempel högre upp i tråden. Du får helt enkelt ingen fritid hemma på hemorten med de tiderna. Visst, folk kan mycket väl använda detta för att göra mindre frekvent förekommande resor men veckopendla?

De föreslagna tiderna är det knappast något som kommer att accepteras om du förväntas jobba på plats i Bryssel måndag - fredag. Det blir helt enkelt för lite tid hemma. Om du kan jobba hemma en eller två dagar i veckan (och dessa då kan läggas i samband med helgen) så är det ett annat läge. Jag vill påpeka att den absoluta majoriteten av jorden befolkning INTE ser en tågresa som ett nöje utan det är en transport. Dvs något man vill ha överstökat. Att tillbringa en så stor del av sin lediga tid på tåget är inget som kommer att locka.
    Skulle det bli någon form av krav så tror jag att det skulle resultera i en av tre saker - krav på att man får jobba hemifrån stora delar av tiden, att arbetstiden förkortas eller alternativt att många helt enkelt väljer att sluta. Många av de som jobbar i Bryssel (förutom politikerna) är högavlönade personer med efterfrågad kompetens - de kommer inte att acceptera att tillbringa sin lediga tid på tågresa. Då kommer de hellre att sluta och ta andra jobb med bättre villkor.

Senast redigerat av mathiasw den 2021-04-27 klockan 07:14:49.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Jag vill påpeka att den absoluta majoriteten av jorden befolkning INTE ser en tågresa som ett nöje utan det är en transport. Dvs något man vill ha överstökat.
    Att man ser en tågresa som ett nöje betyder inte heller att man ser samma tågresa gång efter gång som ett nöje.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Det är helt enkelt inte rimligt att tro att mer än någon enstaka kommer att veckopendla med de tider som gavs som exempel högre upp i tråden. Du får helt enkelt ingen fritid hemma på hemorten med de tiderna. Visst, folk kan mycket väl använda detta för att göra mindre frekvent förekommande resor men veckopendla?
    Du har väl rätt i det stora hela. För, som jag skrivit tidigare i tråden, så de som har hemma-bostad eller familj i t.ex. Sundsvall kan inte rimligen veckopendla, men den som bor centralt i Malmö skulle kunna göra det.
    Dessutom så de personer jag stött på som veckopendlar har ofta (långt före Corona) kunnat jobba hemifrån minst en dag, oftast fredagar, eller kanske rentav kan arbeta in den dagen i Bryssel, och då kan kanske även några Stockholmare överväger tågresor.
    Men, tjänsteresor kan inte bygga upp trafiken, speciellt inte om dessa bara åker hem över helg (fredag kväll hem, söndag kväll tillbaka), för vilka skall fylla tågen övriga 5 dagar?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Är inte frågan lite halmgubbe-aktig? Det förekommer naturligtvis att folk veckopendlar men nog är de flesta av de som jobbar heltid för EU eller för svenska statens representation i Bryssel också bosatta i Bryssel?

Jag är helt med på att tåget inte kommer fyllas upp av tjänsteresenärer men bland de som kan tänkas använda det finns nog betydligt fler personer som gör tillfälliga eller återkommande besök än det finns veckopendlare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •