Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Är det rimligt att pendla med tåg till Bryssel?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Är det rimligt att pendla med tåg till Bryssel?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har varit på ett antal internationella möten i några europeiska städer, och det blev successivt vanligare att ett "endags-möte" (bättre kallat 8-timmarsmöte) lades så det startade klockan 14 och höll på till 18. Sen kunde man eventuellt ha en informell middag tillsammans (eller någon mindre arbetsgrupp kunde ha någon timmes förberedelser inför nästa dag), och dagen efter hade man möte från 9 till 13, senast 14. Samma tider första och sista dag om det var flerdagarsmöten.
    Detta gör det ju enkelt att komma fram med nattåg (eller anslutande dagtåg från Aachen till Bryssel) på förmiddagen, och ha lite marginal.
    De mötestiderna gynnar ju lika mycket flygresenärer som kunde flyga dit på morgonen och hem på kvällen.

Skall du inte på möte, utan träffa några personer som arbetar i Bryssel, så är det ju ännu lättare att börja mötet så fort du kommit fram med nattåget, och kan jobba tills det är dags att gå till stationen. Då kan ett endagsmöte klaras av utan hotellövernattning och nästan bara en dags bortovaro från ordinarie arbetsplats.

Så, visst känns det realistiskt för de som vill och kan vara borta hemifrån en natt.
    Det där känner jag igen även från nationella möten. Där kan det möjligen tala till nattågets nackdel, om man nu inte ska åka över mer än halva landet. I övrigt är det annars ofta till fördel för tåget jämfört med möten som börjar kl 08.00 på Arlanda.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Göran Kannerby; GRATTIS!!

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Jo. Ja. Visst. Jajamensan.

Men det var också lite min baktanke. Visioner kanske är bra. Men jag ifrågasätter hela konceptet med subventioner på nattrafik ut i ”Europa”. Kanske inte till Bryssel i synnerhet. Men ”Europa” i allmänt. Jag undrar om det finns underlag för nattåg på dessa sträckor i längden. Första tåget kommer troligen vara fullt med personer som har järnvägsintresse. Men i det långa loppet.

Fundera på tidsåtgång för två som vill åka från Stockholm till Berlin för en romantisk weekend. Låt oss säga de åker från huvudstaden efter en halvdag på torsdagen för att vara hemma på söndag kväll. Fundera på hur mycket tid de får i Berlin med Flyg respektive Tåg.

Jag är skeptisk.
    Tja, en poäng med att göra det här försöket är väl för att se hur tillgången eventuellt kan stimulera efterfrågan. Jag vet ju inte hur det kommer falla ut. Men jag känner ändå rätt många personer som gillar att resa, som inte alls har något specialintresse för järnvägen men som däremot känner sig alltmer tveksamma till flyg av klimatskäl. De skulle nog absolut kunna tänka sig att korta ner sin vistelse i Berlin om alternativet är att må dåligt över sin flygresa.

Jag vet inte, men som järnvägsintresserad har jag svårt att vara negativ till att utbudet av tågresor ökar. Jag ser fram emot att se hur det går.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Det är helt enkelt inte rimligt att tro att mer än någon enstaka kommer att veckopendla med de tider som gavs som exempel högre upp i tråden. Du får helt enkelt ingen fritid hemma på hemorten med de tiderna. Visst, folk kan mycket väl använda detta för att göra mindre frekvent förekommande resor men veckopendla?

De föreslagna tiderna är det knappast något som kommer att accepteras om du förväntas jobba på plats i Bryssel måndag - fredag. Det blir helt enkelt för lite tid hemma. Om du kan jobba hemma en eller två dagar i veckan (och dessa då kan läggas i samband med helgen) så är det ett annat läge. Jag vill påpeka att den absoluta majoriteten av jorden befolkning INTE ser en tågresa som ett nöje utan det är en transport. Dvs något man vill ha överstökat. Att tillbringa en så stor del av sin lediga tid på tåget är inget som kommer att locka.
    Skulle det bli någon form av krav så tror jag att det skulle resultera i en av tre saker - krav på att man får jobba hemifrån stora delar av tiden, att arbetstiden förkortas eller alternativt att många helt enkelt väljer att sluta. Många av de som jobbar i Bryssel (förutom politikerna) är högavlönade personer med efterfrågad kompetens - de kommer inte att acceptera att tillbringa sin lediga tid på tågresa. Då kommer de hellre att sluta och ta andra jobb med bättre villkor.
    Man kan ju göra så att man tar tåget ena hållet och flyget andra hållet.

Om folk tar tåget för imagens skull, dvs leva som man propagerar, kan det ju bli svårare eftersom motståndare kan vinkla det som att man ofta tar flyget när det finns tåg.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Det har varit mycket diskussioner omdet är rimligt att lägga så mycket tid på ett nattåg till Bryssel.
    Man behöver vända på det hela tankemässigt. Det är 2021 och klimatkrisen accelererar, är det då rimligt att veckopendla med flyg till Bryssel eller ta en privat helgresa. För allt fler blir detta en orimlig tanke. Därför kommer nattåget att bli valet för altt fler. Detta följer den allmänna positiva utvecklingen för nattågen i Europa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mwallst Visa inlägg
    Det har varit mycket diskussioner omdet är rimligt att lägga så mycket tid på ett nattåg till Bryssel.
    Man behöver vända på det hela tankemässigt. Det är 2021 och klimatkrisen accelererar, är det då rimligt att veckopendla med flyg till Bryssel eller ta en privat helgresa. För allt fler blir detta en orimlig tanke. Därför kommer nattåget att bli valet för altt fler. Detta följer den allmänna positiva utvecklingen för nattågen i Europa.
    Men "allt fler" kommer snabbt att inse att man inte vill ägna stor del av ledigheten till tågresande. Flygskam är en lättbotad åkomma.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men "allt fler" kommer snabbt att inse att man inte vill ägna stor del av ledigheten till tågresande. Flygskam är en lättbotad åkomma.
    Citat Ursprungligen postat av Blaise Pascal
    Människornas alla olycka kommer från en enda orsak som är att inte kunna sitta lungt i sin kammare.
    ...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man borde försöka att göra sitt bästa, och inte ge upp om det är omöjligt att vara 100 % perfekt.
    När Greta Thunberg åkte segelbåt över Atlanten, vilket hon valde för att undvika kritik om att inte leva som hon lär i vissa situationer,
    sa vissa att det är omöjligt för mig att göra så, då kan jag lika gärna ta flyget, och då göra det även måttliga sträckor över land, eller bilen.

Man kan alltså ta tåget till Bryssel ibland. Åsa Romson, Miljöpartiet, tog tåget till Paris för imagens skull även om hon inte hade tid egentligen. Det blev flyget hem.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Den dag det inte längre är tillåtet att tanka fossila bränslen i flygplanen längre så kommer man att vara tvungen att tänka om. Lika bra att göra det med en gång och ligga i utvecklings framkant.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Flygskam är en lättbotad åkomma.
    Precis.
    Det behövs bara lite lateralt tänkande, och dra erfarenheter från Corona-pandemin när man planerar sitt arbete och sin fritid, så kan man säkert minska flygandet så radikalt att man inte behöver skämmas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Precis.
    Det behövs bara lite lateralt tänkande, och dra erfarenheter från Corona-pandemin när man planerar sitt arbete och sin fritid, så kan man säkert minska flygandet så radikalt att man inte behöver skämmas.
    Eller så ändras inget och några fortsätter påstå att de skäms.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Eller så ändras inget och några fortsätter påstå att de skäms.
    Folk tänker - som vi ser - väldigt olika i den här frågan. Men det är orimligt att förneka att det faktiskt finns de som avstår från att flyga av klimatskäl. Jag känner personligen rätt många och de är väldigt pigga på att hitta alternativa resmöjligheter istället för att bara stanna hemma.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av soederkis Visa inlägg
    Folk tänker - som vi ser - väldigt olika i den här frågan. Men det är orimligt att förneka att det faktiskt finns de som avstår från att flyga av klimatskäl. Jag känner personligen rätt många och de är väldigt pigga på att hitta alternativa resmöjligheter istället för att bara stanna hemma.
    Säkert. Men är de villiga att godta vad som helst? Eller är de mest "pigga" vid samtal med vännerna?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Säkert. Men är de villiga att godta vad som helst? Eller är de mest "pigga" vid samtal med vännerna?
    Det beror nog på hur ofta de ska resa. Handlar det om en resa om året är det nog förhållandevis lätt att avstå flyget, men är det varje vecka blir det värre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det beror nog på hur ofta de ska resa. Handlar det om en resa om året är det nog förhållandevis lätt att avstå flyget, men är det varje vecka blir det värre.
    Precis så.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Vad som helst, kanske inte. Men liggvagn till Berlin eller Köln, absolut.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jander Visa inlägg
    Jag tror att nattågen på sikt kan och måste bli snabbare och lägga till en nivå av bekvämlighet.
    Är det någon som har någon idé om hur lång tid det skulle kunna ta om det var höghastighetsbanor hela vägen, och det fanns höghastighetsnattåg till dessa?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Är det någon som har någon idé om hur lång tid det skulle kunna ta om det var höghastighetsbanor hela vägen, och det fanns höghastighetsnattåg till dessa?
    Förutom att investeringar i bana och fordon ska göras så finns också frågan om hur accelerationer och inbromsningar inverkar på nattgästernas nattsömn. På nattåg brukar väl sådana ske betydligt mjukare och långsammare än på dagtåg, men det ger förstås lägre snitthastighet vid en given topphastighet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Förutom att investeringar i bana och fordon ska göras så finns också frågan om hur accelerationer och inbromsningar inverkar på nattgästernas nattsömn. På nattåg brukar väl sådana ske betydligt mjukare och långsammare än på dagtåg, men det ger förstås lägre snitthastighet vid en given topphastighet.
    Höghastighetsbanor brukar vara specialbyggda för höga farter med dubbelspår, och ska det inte behövas så mycket inbromsningar.
    ERTMS medger också att föraren får veta inbromsningar lång tid i förväg och kan bromsa mjukt i god tid om man inte behöver ta in förseningar.

Värre är det väl för nattågen Stockholm-Jämtland och Stockholm-Narvik, där man behöver stanna för möte och har ATC där förare får veta det via en försignal eller balis vid försignalen?
    Och äldre vagnar med mer bullriga bromsar?

Hur är det att åka nattåget Stockholm-Skåne, det borde väl inte bromsa så ofta?

Jag ska göra en bedömning av restid enligt i närtid planerade byggen enligt Schnellfahrstrecke på Wikipedia såsom Ostlänken och Fehmarntunneln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När Femartunneln är klar borde nattåg kunna gå kl 23 från Malmö och vara i Köln kl 7. Med en halvtimmas bytesmarginal och 2 timmar Köln-Bryssel, är man då redo för sammanträde kl 10, viket var normalt alla de gånger jag var där på möten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •