Vad hette förra stationen med plattformar (en station som tåget passerade)?
Och vad heter sjön?
![]()
Vad hette förra stationen med plattformar (en station som tåget passerade)?
Och vad heter sjön?
![]()
Gnesta?
Rönninge?
Uttran?
Flen? Nyckelsjön?
Stämmer alldeles utmärkt. Räknat i såväl gamla SJ-stationer som nutida SL-pendeltågsstationer är tåget just nu på väg mellan Gnesta och Mölnbo, alltså på Västra stambanan. Bilden är tagen den 11 maj 2006, och tåget är på väg från Göteborg via Kil och Karlstad till Stockholm. Tågnumret är 630 efter Kil. Loket drar tre andraklassvagnar och en förstaklassvagn.
Nu väntar jag på nya förslag om sjöns namn. När jag har fått det visar jag två reprisbilder som bonus.
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-03-06 klockan 20:32:03. Anledning: tillägg
Tåget har rundat Skillötsjön. Gnesta har kommit. :)
Exactemente. Och gården eller byn vid fotoplatsen kallas Skillöt. Jag lovade visa två bilder som jag har visat förut i Postvagnen, och de är förstås tagna på ungefär samma ställe som frågebilden. Först en bild från samma tillfälle, med ett snabbtåg från Stockholm:
Och så en bild från den 25 juli 2009 med ett snabbtåg på väg till Stockholm:
![]()
Jag var där i höstas för en fototur, förutom att jag ofta kör sträckan i fråga. Ändå tog jag inte bildgåtan, men på sista bonusbilden klarnade det. Nästan samma fotovinkel som på den här bilden. :)
IMG_9904.jpg by Simon Bertilsson, on Flickr