Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: T22: Inlandståget

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

T22: Inlandståget

Inlandståget har sökt tåglägen för persontåg Storuman-Lycksele, någon tur till Hällnäs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: T22: Inlandståget

Och tiderna som man har ansökt om är följande utifrån det man kan se i den aktuella listan. Anslutningar i Lycksele och Hällnäs inom parantes.

Må-fr:
    Tåg 89401 Storuman-Lycksele 03.45-05.30 (Tåg 7481 Lycksele-Umeå Ö 05.45-07.32)
    Tåg 89402 Lycksele-Storuman 06.45-08.00 (Ingen anslutning från Umeå. Det ankommer ett tjänstetåg 97480 kl 05.30 från Umeå)
    Tåg 89403 Storuman-Lycksele 08.05-09.45 (Tåg 7483 Lycksele-Vännäs 10.00-11.23)
    Tåg 89404 Lycksele-Storuman 10.03-11.47 (Tåg 7482 Umeå Ö-Lycksele 07.57-09.47)
    Tåg 89405 Storuman-Lycksele 12.25-14.10 (Tåg 7485 Lycksele-Umeå Ö 14.24-16.13)
    Tåg 89406 Lycksele-Storuman 14.30-16.14 (Tåg 7484 Vännäs-Lycksele 12.50-14.14)
    Tåg 89407 Storuman-Lycksele 16.50-18.34 (Tåg 7487 Lycksele-Umeå Ö 18.49-20.46)
    Tåg 89408 Lycksele-Storuman 18.43-20.27 (Tåg 7486 Umeå Ö-Lycksele 16.34-18.28)

Lördag
    Tåg 89411 Storuman-Hällnäs 10.03-12.40 (Tåg 7491 Hällnäs-Umeå Ö 12.48-13.58)
    Tåg 89412 Hällnäs-Storuman 12.56-15.32 (Tåg 7490 Umeå Ö-Hällnäs 11.28-12.35)
    Tåg 89413 Storuman-Hällnäs 14.00-16.38 (Tåg 7493 Hällnäs-Umeå Ö 16.51-17.57)
    Tåg 89414 Hällnäs-Storuman 16.55-19.31 (Tåg 7492 Umeå Ö-Hällnäs 15.35-16.41)

Söndag
    Tåg 89415 Storuman-Lycksele 12.21-14.05 (Tåg 7497 Lycksele-Umeå Ö 14.20-16.18)
    Tåg 89416 Lycksele-Storuman 14.20-16.04 (Tåg 7496 Umeå Ö-Lycksele 12.03-14.03)
    Tåg 89417 Storuman-Lycksele 16.50-18.35 (Tåg 7499 Lycksele-Umeå Ö 18.50-20.47)
    Tåg 89418 Lycksele-Storuman 18.45-20.29 (Tåg 7498 Umeå Ö-Lycksele 16.32-18.32)

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Är avsikten verkligen att skapa en anslutning i antingen Lycksele eller Hällnas, eller bygger detta bitarna för direkttåg Storuman-Umeå?

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Måste någon station bevakas mellan Ly-Sum?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Är avsikten verkligen att skapa en anslutning i antingen Lycksele eller Hällnas, eller bygger detta bitarna för direkttåg Storuman-Umeå?
    Jag vet inte alls, men om man tittar på tiderna i t.ex. Umeå östra så ser det ut som att på vardagar kan det vara samma motorvagn som fortsätter i Lycksele till Umeå Ö eller Vännäs (1 gång), och sen ganska snart vänder tillbaka. Speciellt på morgonen skulle jag inte vilja byta fordon i Lycksele 5.30, om jag kom från Storumanhållet.
    Medan på lördagar ser det ut som att dieseltåget vänder i Hällnäs, och då är det väl ett elfordon som kommer upp från Umeå, annars skulle det behövas 3 fordon just lördagar.
    Och på söndagar är det troligen genomgående tåg Storuman-Umeå.
    Men, både på vardagar och söndagar är det ju möjligt att byta fordon i Lycksele. Eller så byter man bara förare i Lycksele, för att få arbetspass på bara cirka 4 timmar, inte 8 timmar.

Citat Ursprungligen postat av Dåklart Visa inlägg
    Måste någon station bevakas mellan Ly-Sum?
    Ja, på lördagar verkar det behövas bevakning på en mellanstation. Jag tittar på trafikplatser som fanns 2006 enligt Järnvägsdata, och jag skulle gissa på Gunnarn.
    Men, det kan ha hänt saker sen dess, eller så går de två lördagstågen aldrig samma dagar eller så är det något annat.

Vet någon på vilka platser som de kan ha uppehåll för resande? Räcker det lägga ut ett liten palla eller några lastpallar på varandra, eller krävs miljoninvesteringar? Eller finns inget behov?

En reflektion är att man kör två väldigt tidiga tåg (ett från Storuman 3.45 och ett från Umeå cirka 3.45), men bara ett som tjänstetåg.
    Vill man slippa betala tågvärden på morgontåget från Umeå?

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Denna applikation är inte särskilt användbar för människor i Storuman. Jag hade hoppats på ett tåg som kan få dagpatienter till Umeå Östra (till sjukhuset) eller studenter till universitetet mitt på morgonen, kanske klockan 9 eller 10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag vet inte alls, men om man tittar på tiderna i t.ex. Umeå östra så ser det ut som att på vardagar kan det vara samma motorvagn som fortsätter i Lycksele till Umeå Ö eller Vännäs (1 gång), och sen ganska snart vänder tillbaka. Speciellt på morgonen skulle jag inte vilja byta fordon i Lycksele 5.30, om jag kom från Storumanhållet.
    Medan på lördagar ser det ut som att dieseltåget vänder i Hällnäs, och då är det väl ett elfordon som kommer upp från Umeå, annars skulle det behövas 3 fordon just lördagar.
    Och på söndagar är det troligen genomgående tåg Storuman-Umeå.
    Men, både på vardagar och söndagar är det ju möjligt att byta fordon i Lycksele. Eller så byter man bara förare i Lycksele, för att få arbetspass på bara cirka 4 timmar, inte 8 timmar.
    Jag tror inte att det handlar om några genomgående tåg då det är två olika operatörer som kör, dels Inlandståget AB med tågnummer 894xx och dels Vy Tåg AB med nummer 74xx så det är byte i Lycksele måndag-fredag samt söndag och i Hällnäs på lördagar. Man verkar ha anpassat tågen så att det ska kunna gå att byta hyfsat snabbt i antingen Lycksele eller Hällnäs och det åt båda hållen. Vad Inlandståget ska köra med för fordon vet jag inte men en trolig gissning är antingen Y1 eller Y41. Vy Tåg kör ju redan en Y31 i trafiken på Lycksele idag.
    Hur man ska få ihop två tåg samtidigt i Hällnäs på helger är mer intressant då det mig veterligen bara finns en plattform där (i varje fall gjorde det det sist jag passerade) och den är dessutom ganska kort. Det finns då två alternativ som jag ser det. Antingen får man bygga en ny plattform någonstans på bangården eller så får det ena tåget växla undan innan nästa kommer till plattform och så får det växla fram igen när det andra tåget har lämnat.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Hur man ska få ihop två tåg samtidigt i Hällnäs på helger är mer intressant då det mig veterligen bara finns en plattform där (i varje fall gjorde det det sist jag passerade) och den är dessutom ganska kort. Det finns då två alternativ som jag ser det. Antingen får man bygga en ny plattform någonstans på bangården eller så får det ena tåget växla undan innan nästa kommer till plattform och så får det växla fram igen när det andra tåget har lämnat.
    Likaså i Lycksele. Den nya plattformen är bara tillräckligt stor för två vagnar. Det finns (tror jag) en äldre och lägre plattform kvar på intilliggande spår, men det är inte perfekt.

Medlem
    nov 2019

Likaså i Lycksele. Den nya plattformen är bara tillräckligt stor för två vagnar. Det finns (tror jag) en äldre och lägre plattform kvar på intilliggande spår, men det är inte perfekt.
    17 september 2020:

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Vet någon på vilka platser som de kan ha uppehåll för resande? Räcker det lägga ut ett liten palla eller några lastpallar på varandra, eller krävs miljoninvesteringar? Eller finns inget behov?
    Det räcker i alla fall på några platser längs Inlandsbanan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Jag tror inte att det handlar om några genomgående tåg då det är två olika operatörer som kör, dels Inlandståget AB med tågnummer 894xx och dels Vy Tåg AB med nummer 74xx så det är byte i Lycksele måndag-fredag samt söndag och i Hällnäs på lördagar. Man verkar ha anpassat tågen så att det ska kunna gå att byta hyfsat snabbt i antingen Lycksele eller Hällnäs och det åt båda hållen. Vad Inlandståget ska köra med för fordon vet jag inte men en trolig gissning är antingen Y1 eller Y41. Vy Tåg kör ju redan en Y31 i trafiken på Lycksele idag.
    Ja, så kan det mycket väl vara. Det passar ju bra ihop alla dagar, och tiderna för Vy-tågen är nog lika som det är nu (t.ex. att på lördagar går det bara tåg till Hällnäs från Umeå; och att på M-F så vänder tåget mitt på dagen redan i Vännäs).
    Och att det behövs 2 fordon från Storuman enbart på lördagar hör väl ihop att man måste ner till Hällnäs, och måste passa Vys tider där. Om de nu vill köra i de tider som citerats i startinlägget, och kan få till bevakning.

Vad är sagt om vem som är produktägare? Kör Inlandståg det som kommersiell trafik, eller är det upphandlat (av vem?)?

Fortfarande nyfiken på det där med eventuella uppehåll, och även om nya plattformar i Lycksele och Hällnäs (eller inte).

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Fortfarande nyfiken på det där med eventuella uppehåll, och även om nya plattformar i Lycksele och Hällnäs (eller inte).
    Det fins en fin campingplats (det var till salu nyligen) och en små by i Kattisavan. Jag uppmuntrar tåget att stanna där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju knappast passande för pendlare Storuman-Umeå med restiderna som nämns, ingen lär åka 03:45 för att komma hem 20:27 mer än enstaka gånger, man får ändå bara ihop 7 timmars arbete med 1 timmes lunch

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skulle det inte kunna vara så att Inlandståg kommer köra på uppdrag av VY till Lycksele och sedan kommersiellt från Lycksele till Storuman?
    M

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tågchefen Visa inlägg
    Skulle det inte kunna vara så att Inlandståg kommer köra på uppdrag av VY till Lycksele och sedan kommersiellt från Lycksele till Storuman?
    M
    Det är i alla fall vad de har föreslagit tidigare. Enbart trafik Storuman-Lycksele blir nog svårt att få lönsam.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

SVT Västerbotten rapporterar att det inte kommer att hända nästa år.

Tågsatsning i inlandet skjuts fram
    PUBLICERAD 13 JULI 2021
    En planerad satsning på att köra persontåg på tvärbanan mellan Lycksele och Storuman skjuts på framtiden.
    Det är Inlandsbanans eget tågbolag Inlandståget AB som köpt fem persontåg och gärna vill att ett av dem ska gå mellan Storuman och Lycksele.

-Vi begärde tågtider hos Trafikverket för nästkommande år, men vi ser att det är svårt, säger Mari Cederberg, vd för Inlandståg.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-skjuts-fram

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har även sökt tåglägen Orsa-Mora M-F även i år blir osäkert om det blir av T22, blev ju inget i T21. Trafiken måste väl upphandlas om det sker med skattemedel eller om dom kör på egen risk vilket inte är troligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SVT Västerbotten rapporterar att det inte kommer att hända nästa år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-skjuts-fram
    "men vi ser att det blir svårt " säger VD:n vilket inte förklaras , men HÄR kommer förklaringen se citat nedan från TRV

ANSÖKNINGAR SOM VÄSENTLIGT JUSTERATS I PROCESSEN
    Inlandståget AB Tåg 89405 (89445) tidigarelagda från Storuman med cirka 45 minuter pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89406 (89429) senarelagda med cirka 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89413 tidigarelagda från Storuman med 2 timmar pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89413 (89419) tidigarelagda från Storuman med 2 timmar och 18 minuter pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89414 tidigarelagda med 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system Mbanan. Tåg 89414 (76146) tidigarelagda med drygt 30 minuter från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89415 tidigarelagda från Storuman med cirka 1 timme pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89416 senarelagda med cirka 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan.

slut citat , men HUR i allvärlden kan tåglägen avslås pga mötesbilden på en av Sveriges lägst trafikerade banor ?? Och förlåt en amatör Vad betyder "system M-banan"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    HUR i allvärlden kan tåglägen avslås pga mötesbilden på en av Sveriges lägst trafikerade banor ?? Och förlåt en amatör Vad betyder "system M-banan"
    Det är 1800-talets säkerhetssystem. Tågklarerarna ringer/telegraferar och säger till varandra när och hur i vilken ordning tågen ska gå.
    Har man då få tågklarerare som bemannar mötesstationer, blir det långa sträckor att köra mellan mötesplatserna.

https://xn--frga-roa.xn--tgexpertern...keringssystem/

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    "men vi ser att det blir svårt " säger VD:n vilket inte förklaras , men HÄR kommer förklaringen se citat nedan från TRV

ANSÖKNINGAR SOM VÄSENTLIGT JUSTERATS I PROCESSEN
    Inlandståget AB Tåg 89405 (89445) tidigarelagda från Storuman med cirka 45 minuter pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89406 (89429) senarelagda med cirka 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89413 tidigarelagda från Storuman med 2 timmar pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89413 (89419) tidigarelagda från Storuman med 2 timmar och 18 minuter pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89414 tidigarelagda med 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system Mbanan. Tåg 89414 (76146) tidigarelagda med drygt 30 minuter från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89415 tidigarelagda från Storuman med cirka 1 timme pga. mötesbilden på system M-banan. Tåg 89416 senarelagda med cirka 1 timme från Lycksele pga. mötesbilden på system M-banan.

slut citat , men HUR i allvärlden kan tåglägen avslås pga mötesbilden på en av Sveriges lägst trafikerade banor ?? Och förlåt en amatör Vad betyder "system M-banan"
    System M = Bana med tåganmälan, alltså tågklarering ”old school”. Såna banor kan ha långa stationssträckor och det kan vara otroligt marigt att få till tåglägen för ny trafik. Den bör förhandlas med alla berörda innan man skickar in ansökan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •