Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Förstörd vagn i Syrien

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Förstörd vagn i Syrien

Jag har tidigare skrivit lite inlägg där jag försöker följa upp hur det kan se ut i Syrien. Det är ju svårt att ha koll på det landet sedan kriget inleddes 2011. I tidigare inlägg har jag försökt att visa vad jag hittat därifrån. Det har helt klart blivit bättre där på senare tid. De har reparerat krigsskadade banor och mer och mer återupptagit trafik igen. Detta är ju positivt. Se länk:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...9156-Om-Syrien

Men tyvärr förstår man att ett antal fordon är ordentligt förstörda. Att kriget har gått hårt på en del. Det fanns bland annat en serie sovvagnar byggda i Tyskland, eller rättare sagt byggda i fd Östtyskland. Dessa var så länge de fungerade riktigt fina. Men tyvärr har det förstörts vagn ar av denna typ med, se länk:

https://c8.alamy.com/comp/2CP906C/a-...ay-2CP906C.jpg

Inte bara vagn en känns tragisk när man ser bilden utan allting på bilden. Man ser en förstörd byggnad bakom, så hela bilden visar på hur kriget varit framme.

Men trots sådana här tragiska inslag, så tror jag att de nu håller på att få fason på järnvägarna där i alla fall. De har öppnat stambanorna i alla fall och fått fram fordon som ändå fungerar.

Åker jag dit, så lovar jag att rapportera om vad jag ser. Jag har planer på det. Men tyvärr är det två saker som hindrar: Det ena är covid 19, som hindrar resor rent allmänt, det andra är att jag ännu inte vet om Syrien ännu är tillräckligt säkert för ett besök.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Förstörd vagn i Syrien

En liten försmak på vad som kanske kan ses i Syrien.

Litterat är Gbs

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Man kan ju drömma... men det kräver nog att Assad går med på att låta bygga Quatar-Turkey pipeline och att ingen sponsrar terrorismen där... Det är många som ska komma överens om man säger så. Men det är utanför spåret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men blev det inte bra med den av alla journalister så hyllade "arabiska våren"? Kanske man till slut kunde lära sig att det inte alltid är bäst för de breda folkmassorna med våra västerländska normer för statsskick och demokrati.....

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Man kan ju drömma... men det kräver nog att Assad går med på att låta bygga Quatar-Turkey pipeline och att ingen sponsrar terrorismen där... Det är många som ska komma överens om man säger så. Men det är utanför spåret.
    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Men blev det inte bra med den av alla journalister så hyllade "arabiska våren"? Kanske man till slut kunde lära sig att det inte alltid är bäst för de breda folkmassorna med våra västerländska normer för statsskick och demokrati.....
    Det är knepiga och känsliga frågor. Assad är inte speciellt betrodd ute i världen nu, detta på grund av hans roll i konflikten som varit. När det gäller Arabiska våren så är det också en knepig fråga.

Men, för att gå in på det järnvägsrelaterade i sammanhanget, eftersom det är ett järnvägsforum:

Så här verkar det vara just nu:

Järnvägsnätet i Syrien tycks i princip ha stått helt stilla under några år nu, sedan konflikterna kom igång 2011. Järnvägslinjer har blivit förstörda och oanvändbara i konflikterna. Och även de banor som varit orörda har ändå inte använts på grund av att järnvägslinjerna gått rakt genom ett "lapptäcke" av områden som styrts av olika stridande grupper.

Men på sista tiden har det ändå lugnat ned sig och man har då satsat på att återuppbygga järnvägslinjerna och återställa fordon till funktionsdugligt skick igen. Flera fordon är användbara om de bara får lite service, men några extremfall finns på totalförstörda fordon dessvärre. När jag surfat runt och försökt leta så verkar det som om upp till mellan 5% och 10% av fordonen kan vara helt förstörda.

Sakta men säkert återuppstår ett användbart järnvägsnät igen.

Jag tror att de har ett användbart järnvägsnät inom räckhåll. Att det inom ett eller ett par år kan fungera normalt igen, i alla fall om inte nya konflikter uppstår igen. Men, detta gäller inrikes. Den internationella trafiken kan nog dröja längre innan den återuppstår. Jag tror inte att Turkiet är så pigga på att återöppna gränsen för internationella tåg till Syrien i första taget. Den turkiska regimen vill nog ha bort Assad innan de vill tänka på den saken.

Så jag tror att Syrien kommer att ha ett fungerande järnvägsnät inom kort, men inte alltför modernt, inga högre farter, rätt gammaldags banunderhåll och bara inrikestrafik den närmsta tiden.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nej, de är inte värda annat än diktatur och förtryck. Eller så är de inte annorlunda än vi!

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag har tidigare skrivit lite inlägg där jag försöker följa upp hur det kan se ut i Syrien. Det är ju svårt att ha koll på det landet sedan kriget inleddes 2011. I tidigare inlägg har jag försökt att visa vad jag hittat därifrån. Det har helt klart blivit bättre där på senare tid. De har reparerat krigsskadade banor och mer och mer återupptagit trafik igen. Detta är ju positivt. Se länk:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...9156-Om-Syrien

Men tyvärr förstår man att ett antal fordon är ordentligt förstörda. Att kriget har gått hårt på en del. Det fanns bland annat en serie sovvagnar byggda i Tyskland, eller rättare sagt byggda i fd Östtyskland. Dessa var så länge de fungerade riktigt fina. Men tyvärr har det förstörts vagn ar av denna typ med, se länk:

https://c8.alamy.com/comp/2CP906C/a-...ay-2CP906C.jpg

Inte bara vagn en känns tragisk när man ser bilden utan allting på bilden. Man ser en förstörd byggnad bakom, så hela bilden visar på hur kriget varit framme.

Men trots sådana här tragiska inslag, så tror jag att de nu håller på att få fason på järnvägarna där i alla fall. De har öppnat stambanorna i alla fall och fått fram fordon som ändå fungerar.

Åker jag dit, så lovar jag att rapportera om vad jag ser. Jag har planer på det. Men tyvärr är det två saker som hindrar: Det ena är covid 19, som hindrar resor rent allmänt, det andra är att jag ännu inte vet om Syrien ännu är tillräckligt säkert för ett besök.
    Intressant! Jag tror också att det kommer att gå att besöka (delar av) Syrien inom en överskådlig framtid. Jag känner flera som har varit där på senare tid (2019), och speciellt Damaskus är en jättefin och intressant stad att besöka, med allt från gamla kyrkor, moskéer och palats till ett sprudlande barliv. Också intressant för svenskar att besöka det land som idag är det näst vanligaste ursprugslandet bland folk som bor i Sverige (precis som man på Balkan ofta träffar folk med Sverige-kopplingar).

Till och från är det svårt att få visum dit, och ofta behöver man ha en Syrisk guide med sig hela tiden, men ju lugnare läget är, desto lättare blir det att resa dit.

Finns det t.ex. tåg mellan Damaskus och Aleppo nu?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av xvieri33 Visa inlägg
    Intressant! Jag tror också att det kommer att gå att besöka (delar av) Syrien inom en överskådlig framtid. Jag känner flera som har varit där på senare tid (2019), och speciellt Damaskus är en jättefin och intressant stad att besöka, med allt från gamla kyrkor, moskéer och palats till ett sprudlande barliv. Också intressant för svenskar att besöka det land som idag är det näst vanligaste ursprugslandet bland folk som bor i Sverige (precis som man på Balkan ofta träffar folk med Sverige-kopplingar).

Till och från är det svårt att få visum dit, och ofta behöver man ha en Syrisk guide med sig hela tiden, men ju lugnare läget är, desto lättare blir det att resa dit.

Finns det t.ex. tåg mellan Damaskus och Aleppo nu?

Enligt det som jag tagit fram, så verkar de ha kommit igång med trafiken mellan Damaskus och Aleppo igen. Eventuellt kanske tågen går lite långsammare eftersom de tycks mer eller mindre ha reparerat spåret för hand med spett, spade, hacka, hammare osv. Men jag tror att trafiken är igång igen.

De tycks ha planer på att alla järnvägslinjer ska återuppbyggas och återfå sin trafik igen. Sedan är det upp till Turkiet och Irak att avgöra om de vill återinföra internationell trafik igen eller inte. Detta kan däremot gå lite trögare.

Никлас Быгдестам

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •