Tidtabellen för bildfrågorna:
Avgång från delforumet ”Järnvägsfoto”.
Första tisdagsbilden kl 20.00 (en halvgammal bild, dvs tagen på 1900-talet). Därefter ytterligare två bilder, i den takt som rätt svar på förra bilden har blivit bekräftat och kommenterat av mig. Dessa tre bilder är tagna i Sverige. Kl 20.40 är det dags för kvällens fjärde och sista bild, som då är tagen utomlands någonstans.
Om jag har en vikarie kan upplägget avvika, men tiderna är desamma.

När du läser:
Om du vill försöka komma på rätt svar på egen hand och inte se vilka förslag andra har lämnat, men däremot se ledtrådar som jag eventuellt lägger ut: Då rekommenderar jag dig visningsläget ”Trådad visning”, eller eventuellt ”Hybridvisning”. I trådad visning kan du inte se mer än rubriken av ett enskilt inlägg, förrän du har klickat på inlägget, ungefär som i gamla Postvagnen.
Se FAQ (länk) om hur du kan välja visningsläge. (Avsnittet "Kan jag välja sorteringsordning...")

När du svarar:

Om du skriver ett förslag på var bilden är tagen, svara då utan citat! Använd alltså inte knappen ”Svara med citat”, en knapp som jag annars tycker är önskvärd i de flesta situationer i nya Postvagnen.

Om du ser att en bild är tagen i din hemkommun, vänta då med att sända in ett svar tills det har gått minst 30 sekunder sedan bilden visades. Då släpper du fram andra som inte har samma lokalkännedom.
Om du är bosatt utanför Sverige och ser att en bild är tagen i ditt land, vänta då i två minuter med att sända in ett svar.

Det händer att en bild innehåller flera delfrågor. För att få poäng behöver man inte svara på alla delfrågorna.

Om du har publicerat ett svar och vill ändra dig, så gör det i form genom att svara på ditt tidigare inlägg. Gå inte in och ändra i ditt första svar!

Avslöja inte rätt svar i rubriken! Exempel: Även om rätt svar redan har lämnats, och du vill haka på med en fråga om stationshuset, och får lust att modifiera rubriken, måste jag be dig att låta bli att nämna stationens namn (eller något annat som avslöjar) i din rubrik. Orsaken är förstås att många postvagnsresenärer tar del av tisdagsbilderna långt efter att rätt svar har kommit, och ändå vill försöka knäcka gåtan på egen hand. Det nöjet ska vi inte ta ifrån dem.

Om poängberäkning:

Ingen kan få mer än en poäng under en och samma kväll. Om du har tilldelats poäng bör du avstå från att gissa på de följande bildfrågorna samma kväll, och i stället släppa fram andra.

Men ofta är frågan allmänt hållen, ”Var?”. I så fall kan det bli poäng till var och en som kommer med en ny insnävning av svaret (t ex Schweiz – Rhätische Bahn – Davos).

När rätt svar har lämnats på en fråga eller delfråga ger jag också ”hack-i-häl-poäng” till dem som kommer med rätt svar inom högst tio sekunder.

Om jag av misstag har gett dig en poäng som inte borde ha fått, så behåller du poängen, förutsatt att jag bedömer att du är oskyldig till misstaget.