Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Trafikverket

    "72 ankomster och avgångar är det som Göteborgs Central rent teoretiskt klarar av idag.
    ...
    Västlänken kommer att klara 40 tåg per timme. Men eftersom varje ankomst också är en avgång blir det 80 ankomster och avgångar per timme."

    Jag får det till att kapaciteten ökar med ynka 11 %.

    Konsten att röra till något ganska enkelt?


  2. #2
    Passagerare Harald Nordiuss avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    23

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Nej, Västlänken får 11 % större kapacitet än nuvarande Göteborg C, men Göteborg C ska ju finnas kvar. Men är inte planen att Göteborg C ska få färre spår när Västlänken är klar, eller har jag fått det om bakfoten?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av Harald Nordius Visa inlägg
    Nej, Västlänken får 11 % större kapacitet än nuvarande Göteborg C, men Göteborg C ska ju finnas kvar. Men är inte planen att Göteborg C ska få färre spår när Västlänken är klar, eller har jag fått det om bakfoten?
    Så ska man kanske uppfatta det, ja. Och du har nog gjort en alldeles korrekt observation avseende att de inte skriver något om "säckens" kapacitet efter Västlänkens öppnande. Att rubriken säger "fördubbling" behöver ju inte innebära att det blir 100 % mer, det kanske bara handlar om 80 % mer.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    586

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så ska man kanske uppfatta det, ja. Och du har nog gjort en alldeles korrekt observation avseende att de inte skriver något om "säckens" kapacitet efter Västlänkens öppnande. Att rubriken säger "fördubbling" behöver ju inte innebära att det blir 100 % mer, det kanske bara handlar om 80 % mer.
    Läser man dokumentet som det länkas till ser man att de räknar med oförändrad kapacitet i säcken.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 874

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Läser man dokumentet som det länkas till ser man att de räknar med oförändrad kapacitet i säcken.
    Du har rätt. Eller för att vara helt exakt kan man räkna ut att de räknar med oförändrad kapacitet i säcken, det står bara att totala antalet tåg blir 152, vilket råkar vara summan av säckens nuvarande kapacitet (72) och Västlänkens prognosticerade 80.


  6. #6
    Passagerare Harald Nordiuss avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    23

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du har rätt. Eller för att vara helt exakt kan man räkna ut att de räknar med oförändrad kapacitet i säcken, det står bara att totala antalet tåg blir 152, vilket råkar vara summan av säckens nuvarande kapacitet (72) och Västlänkens prognosticerade 80.
    Just det, och min fundering är alltså om de räknar rätt. Som Göran också har konstaterat så är det "klargörande" meddelandet inte något under av klarhet.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    980

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Ja det har pratats om att minska centralen, men det finns inga beslut och ingen budget att genomföra en sådan ombyggnad. Så det är inget som Trafikverket idag räknar med.
    När det gäller siffrorna är det ett sätt att försöka visa vilken tillgänglig kapacitet som finns på Göteborg C i olika skeden med olika beräkningsmetoder. Dels den teoretiska kapaciteten som inte alls tar hänsyn till huruvida det faktiskt är någon som vill köra på det viset eller inte b.la skulle det mer eller mindre behöva tillämpas enhetsfart och förbud mot godstrafik för att kunna mata Göteborg C med 12 tåg från varje inkommande dubbelspår för att kunna nå de 72 avgångarna och ankomsterna. Då har man inte ens börjat ta hänsyn till sådana saker som önskad vändtid behov av att växla om det är ett stabilt upplägg eller inte mm. Om man då gör samma övning med Västlänken och tittar på hur många tåg den klarar kan det i teorin som mest köras ett tåg var tredje minut vilket ger 20 tåg peer timme och riktning. För att göra det jämförbart med säckstationen räknas det om till avgångar och ankomster och man får siffran 80. Den sammanlagda kapaciteten på Göteborg c med både säckstationen och Västlänkens station blir då 72+80 avgångar och ankomster och 80 är ju mer än 72 så visst blir det en fördubbling och även lite mer.

    Men eftersom teoretisk kapacitet och praktisk kapacitet inte är samma sak görs även en beräkning av den praktiska kapaciteten. Idag körs det som mes 51 avgångar och ankomster på en timme från Göteborg C. Redan idag är det väldigt knepigt att få ihop spåranvändningen på Göteborg C men 51 avgångar och ankomster går bevisligen att köra med den trafikmix vi har idag. Västlänken kommer kunna ta emot 12 tåg per timme och riktning i praktiken när den öppnas enligt den ganska omfattande utredning som gjordes för några år sedan. 12 tåg ger således 48 avgångar och ankomster i Västlänkstationen. I den praktiska jämförelsen blir således kapaciteten något mindre i Västlänkstationen än på nuvarande säckstation med att tillföra 48 ankomster och avgångar till de 51 som är praktiskt möjligt att köra idag innebär också en fördubbling.

    Om sedan järnvägsnätet byggs ut söder om Göteborg kan Västlänken hantera ytterligare 4 tåg per timme och riktning innan den slår i taket för den praktiska kapaciteten med 2 spårstationer i Haga och Korsvägen.

    Om man istället skulle välja att bygga ut järnvägsnätet norr om Göteborg först innebär bygget av Västlänken att man till skillnad från idag har möjlighet att hantera de tillkommande tågen på Göteborg C.

    Hur man än räknar, teoretiskt eller praktiskt ökar kapaciteten på Göteborg C med ungefär det dubbla.

    /Magnus


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    309

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ja det har pratats om att minska centralen, men det finns inga beslut och ingen budget att genomföra en sådan ombyggnad. Så det är inget som Trafikverket idag räknar med.
    När det gäller siffrorna är det ett sätt att försöka visa vilken tillgänglig kapacitet som finns på Göteborg C i olika skeden med olika beräkningsmetoder. Dels den teoretiska kapaciteten som inte alls tar hänsyn till huruvida det faktiskt är någon som vill köra på det viset eller inte b.la skulle det mer eller mindre behöva tillämpas enhetsfart och förbud mot godstrafik för att kunna mata Göteborg C med 12 tåg från varje inkommande dubbelspår för att kunna nå de 72 avgångarna och ankomsterna. Då har man inte ens börjat ta hänsyn till sådana saker som önskad vändtid behov av att växla om det är ett stabilt upplägg eller inte mm. Om man då gör samma övning med Västlänken och tittar på hur många tåg den klarar kan det i teorin som mest köras ett tåg var tredje minut vilket ger 20 tåg peer timme och riktning. För att göra det jämförbart med säckstationen räknas det om till avgångar och ankomster och man får siffran 80. Den sammanlagda kapaciteten på Göteborg c med både säckstationen och Västlänkens station blir då 72+80 avgångar och ankomster och 80 är ju mer än 72 så visst blir det en fördubbling och även lite mer.

    Men eftersom teoretisk kapacitet och praktisk kapacitet inte är samma sak görs även en beräkning av den praktiska kapaciteten. Idag körs det som mes 51 avgångar och ankomster på en timme från Göteborg C. Redan idag är det väldigt knepigt att få ihop spåranvändningen på Göteborg C men 51 avgångar och ankomster går bevisligen att köra med den trafikmix vi har idag. Västlänken kommer kunna ta emot 12 tåg per timme och riktning i praktiken när den öppnas enligt den ganska omfattande utredning som gjordes för några år sedan. 12 tåg ger således 48 avgångar och ankomster i Västlänkstationen. I den praktiska jämförelsen blir således kapaciteten något mindre i Västlänkstationen än på nuvarande säckstation med att tillföra 48 ankomster och avgångar till de 51 som är praktiskt möjligt att köra idag innebär också en fördubbling.

    Om sedan järnvägsnätet byggs ut söder om Göteborg kan Västlänken hantera ytterligare 4 tåg per timme och riktning innan den slår i taket för den praktiska kapaciteten med 2 spårstationer i Haga och Korsvägen.

    Om man istället skulle välja att bygga ut järnvägsnätet norr om Göteborg först innebär bygget av Västlänken att man till skillnad från idag har möjlighet att hantera de tillkommande tågen på Göteborg C.

    Hur man än räknar, teoretiskt eller praktiskt ökar kapaciteten på Göteborg C med ungefär det dubbla.

    /Magnus

    Tack för en bra förklaring!


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    199

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Bra förklaring! Värd att vara debattartikel i GP!
    (Fast då får man väl ge dem något annat att skriva om innan valet..)


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    309

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ja det har pratats om att minska centralen, men det finns inga beslut och ingen budget att genomföra en sådan ombyggnad. Så det är inget som Trafikverket idag räknar med.
    När det gäller siffrorna är det ett sätt att försöka visa vilken tillgänglig kapacitet som finns på Göteborg C i olika skeden med olika beräkningsmetoder. Dels den teoretiska kapaciteten som inte alls tar hänsyn till huruvida det faktiskt är någon som vill köra på det viset eller inte b.la skulle det mer eller mindre behöva tillämpas enhetsfart och förbud mot godstrafik för att kunna mata Göteborg C med 12 tåg från varje inkommande dubbelspår för att kunna nå de 72 avgångarna och ankomsterna. Då har man inte ens börjat ta hänsyn till sådana saker som önskad vändtid behov av att växla om det är ett stabilt upplägg eller inte mm. Om man då gör samma övning med Västlänken och tittar på hur många tåg den klarar kan det i teorin som mest köras ett tåg var tredje minut vilket ger 20 tåg peer timme och riktning. För att göra det jämförbart med säckstationen räknas det om till avgångar och ankomster och man får siffran 80. Den sammanlagda kapaciteten på Göteborg c med både säckstationen och Västlänkens station blir då 72+80 avgångar och ankomster och 80 är ju mer än 72 så visst blir det en fördubbling och även lite mer.

    Men eftersom teoretisk kapacitet och praktisk kapacitet inte är samma sak görs även en beräkning av den praktiska kapaciteten. Idag körs det som mes 51 avgångar och ankomster på en timme från Göteborg C. Redan idag är det väldigt knepigt att få ihop spåranvändningen på Göteborg C men 51 avgångar och ankomster går bevisligen att köra med den trafikmix vi har idag. Västlänken kommer kunna ta emot 12 tåg per timme och riktning i praktiken när den öppnas enligt den ganska omfattande utredning som gjordes för några år sedan. 12 tåg ger således 48 avgångar och ankomster i Västlänkstationen. I den praktiska jämförelsen blir således kapaciteten något mindre i Västlänkstationen än på nuvarande säckstation med att tillföra 48 ankomster och avgångar till de 51 som är praktiskt möjligt att köra idag innebär också en fördubbling.

    Om sedan järnvägsnätet byggs ut söder om Göteborg kan Västlänken hantera ytterligare 4 tåg per timme och riktning innan den slår i taket för den praktiska kapaciteten med 2 spårstationer i Haga och Korsvägen.

    Om man istället skulle välja att bygga ut järnvägsnätet norr om Göteborg först innebär bygget av Västlänken att man till skillnad från idag har möjlighet att hantera de tillkommande tågen på Göteborg C.

    Hur man än räknar, teoretiskt eller praktiskt ökar kapaciteten på Göteborg C med ungefär det dubbla.

    /Magnus

    Och debatten fortsätter. Med en liten ny definition av Göteborg C får Stellan Tengroth kapacitetsökningen till ca 20%.

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/v%C3...bg-c-1.5388371


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    586

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Och debatten fortsätter. Med en liten ny definition av Göteborg C får Stellan Tengroth kapacitetsökningen till ca 20%.

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/v%C3...bg-c-1.5388371
    Den här artikeln slår nog alla rekord av felräkning och vinkling.

    1. Han blandar helt ihop antalet fysiska tåg med antalet avgångar och dividerar därför antalet avgångar/ankomster för VL med två.
    2. Han blandar ihop tänkt trafikering med kapacitet och räknar därför bort tåg som antas komma vända i Almedal trots att de redan är ur VL och för VLs kapacitets del lika gärna kunnat fortsätta till någon mer avlägsen destination.
    3. Han utgår från siffror som är från en tänkt trafikering, inte kapacitet. Här får han vara lite ursäktad eftersom trafikverket verkar ha gjort samma miss fram till för någon vecka sedan.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Man tänjer lite på gränserna på Göteborg C nu. Det förekommer att man kör in tåg där det redan står ett tåg om båda får plats vid plattformen. Passagerarna får då gå till det "yttre tåget". Gäller särskilt vid förseningar.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    980

    Sv: "Dubbelt så många tåg med Västlänken"

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Och debatten fortsätter. Med en liten ny definition av Göteborg C får Stellan Tengroth kapacitetsökningen till ca 20%.

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/v%C3...bg-c-1.5388371

    Stellan är i alla fall ärlig med hur han räknar. Sedan håller jag förstås inte med om att man ska räkna bort tågen som går till Korsvägen och vänder i Almedal. Med en sådan beräkning skulle vi ha räknat bort de två tågpar som vände i Hyllie fram till december 2015 innan de fortsatte till Trelleborg och fortsatt räkan bort tåget som går Kristianstad - Hyllie. För min del är Triangel min närmaste station och jag tycker i alla fall att de tågen går genom tunneln och tillför avgångar för min del.


    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •