Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Spårspring!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Spårspring!

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nej, jag tänkte nog på något tidigt morgontåg. Vet att jag en gång i min ungdom klivit på ett tåg vid Helsingborg C (som bara hade ankomsttid där) som sedan fortsatt norrut till Helsingborg F (enbart avgångstid) och vidare norrut. Bör ha varit till Stockholm, men destinationen Göteborg kan inte uteslutas.
    Du tänker nog på snälltåg 42 Malmö - Göteborg - Oslo, som från mitten av femtiotalet till någon gång på sextiotalet gick som persontåg Malmö - Helsingborg C - Helsingborg F på morgonen. Vagnar från Köpenhamn tillkopplades, och snälltåget gick vidare mot Oslo.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du tänker nog på snälltåg 42 Malmö - Göteborg - Oslo, som från mitten av femtiotalet till någon gång på sextiotalet gick som persontåg Malmö - Helsingborg C - Helsingborg F på morgonen. Vagnar från Köpenhamn tillkopplades, och snälltåget gick vidare mot Oslo.
    Ja, det låter rimligt att det var det tåget jag luskat ut att åka med. Helt avsiktligt, givetvis. Säkert tidigare buss till stan, och längre att släpa väskan.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Det var inte fråga om något nattåg Malmö-Stockholm via Helsingborg utan att Oslo-tåget medförde en Stockholmsvagn för resenärer från Helsingborg. Jag åkte denna en gång, kanske var det fullt i 202:an eller vad det hade för nummer då. Eller så ville jag bara sova länge! Från Helsingborg fortsatte vagnen i Italienexpressen med avgång vid 02-tiden.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Översiktsbild (vykort) med Helsingborg C norra del i bakgrunden. Fastigheterna närmast till vänster i bilden är ersatta av nya (SEB respektive Sparbanken) men de andra är intakta. De uppställda bilarna väntar på överfart till Helsingør från DSB/SJ särskilda bilfärjeläge som trafikerades sommartid med bilfärjan M/F Kronborg men också tågfärjan D/F Kärnan. Historieskrivningen (även i senaste numret av Tåg) är inte riktigt korrekt vad gäller konkurrensen mellan Linjebuss/SFL och DSB/SJ. Mycket tidigt kom man överens om samtrafik för passagerare och bilar. Biljetterna gällde hos båda rederierna. Så enkelt är det inte inom tågtrafiken idag! Samtrafiken gällde inte lastbilar och bussar. Innan den nya generationen tågfärjor med M/F Najaden startade 1967 tog ju lastbilar upp spårutrymme.

Och så utdrag ur tidtabellsboken för V-tågen!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Översiktsbild (vykort) med Helsingborg C norra del i bakgrunden. Fastigheterna närmast till vänster i bilden är ersatta av nya (SEB respektive Sparbanken) men de andra är intakta. De uppställda bilarna väntar på överfart till Helsingør från DSB/SJ särskilda bilfärjeläge som trafikerades sommartid med bilfärjan M/F Kronborg men också tågfärjan D/F Kärnan. Historieskrivningen (även i senaste numret av Tåg) är inte riktigt korrekt vad gäller konkurrensen mellan Linjebuss/SFL och DSB/SJ. Mycket tidigt kom man överens om samtrafik för passagerare och bilar. Biljetterna gällde hos båda rederierna. Så enkelt är det inte inom tågtrafiken idag! Samtrafiken gällde inte lastbilar och bussar. Innan den nya generationen tågfärjor med M/F Najaden startade 1967 tog ju lastbilar upp spårutrymme.

Fotgängarbiljetterna (åtminstone i 10-häftena) var delbara på mitten. Om man klev ombord en färja från rederiet som utfärdat biljetten klipptes den bara. Om biljetten kom från andra rederiet behöll granskaren det ena halvan.
    Den manipulerade delen var viktig att behålla och visa fram om man ville köpa skattefri tobak ombord.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Fotgängarbiljetterna (åtminstone i 10-häftena) var delbara på mitten. Om man klev ombord en färja från rederiet som utfärdat biljetten klipptes den bara. Om biljetten kom från andra rederiet behöll granskaren det ena halvan.
    Den manipulerade delen var viktig att behålla och visa fram om man ville köpa skattefri tobak ombord.
    Precis. Detta väcker minnen hos mig som var flitig Helsingborgsbesökare på den tiden. Tio-häftena var väl blåa, i varje fall hos LB?

PS. Ser ni kungavagnen?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    PS. Ser ni kungavagnen?
    Ja. :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Var köade bilarna som skulle med Scandlines då, var det mycket längre till höger? För Scandlines färjeläge var väl ändå precis till höger om flaggorna i nederkanten?

Det framgår ju inte vilket år det var, men jag undrar om växlingen för sovvagnen Stockholm-Helsingborg (kvarliggning till 6.20: avgång 6.37)-Malmö? Eller gick den i 9307, och de som klev av lite sent i Helsingborg klev av på Centralen, medan den som hade riktigt bråttom kunde stiga av mellan 4.10 och 4.46 på Helsingborg F?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Var köade bilarna som skulle med Scandlines då, var det mycket längre till höger? För Scandlines färjeläge var väl ändå precis till höger om flaggorna i nederkanten?

Det framgår ju inte vilket år det var, men jag undrar om växlingen för sovvagnen Stockholm-Helsingborg (kvarliggning till 6.20: avgång 6.37)-Malmö? Eller gick den i 9307, och de som klev av lite sent i Helsingborg klev av på Centralen, medan den som hade riktigt bråttom kunde stiga av mellan 4.10 och 4.46 på Helsingborg F?
    Ja, utanför kanten till höger, ungefär där de köar numera.
    Ang. 10-biljetterna: Har för mig att LB var vita med blå text, DSBs brunoranga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, utanför kanten till höger, ungefär där de köar numera.
    Ang. 10-biljetterna: Har för mig att LB var vita med blå text, DSBs brunoranga.
    De båda fäjelägen kan man se på bild 1 - http://www.hbgsf.dinstudio.se/3/56/h...BG_LB_Hamn.jpg

Fler bilder på http://www.hbgsf.dinstudio.se/3/56/helsingborgs-hamn/ - LB färjeläge på bild 11 o 16. Kronborg på bild 37 o 38. Klicka på en bild. :)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •