Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Spårspring!

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Spårspring!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårspring!

Trelleborg?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Trelleborg?
    Med den färjan? Åh nä...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Med den färjan? Åh nä...
    Regula var en bilfärja som gick för Linjebuss i konkurrens med tågfärjorna på Helsingborg-Helsingborg. I sinom tid slogs väl rederierna ihop på den linjen.

Inte spårspring.

Spåret går i gatan/vid sidan av gatan och som syns på bilden, går/står fotgängarna snällt utanför spåret.

Överföringen från Helsingborg F till Helsingborg C sker som vanligt i gångfart och den obligatoriske gubben med flaggan syns i vänsterkanten av bilden.

En procedur som upprepades flera gånger dagligen i Helsingborg under många år, helt utan problem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Claes J Visa inlägg
    Inte spårspring.

Spåret går i gatan/vid sidan av gatan och som syns på bilden, går/står fotgängarna snällt utanför spåret.

Överföringen från Helsingborg F till Helsingborg C sker som vanligt i gångfart och den obligatoriske gubben med flaggan syns i vänsterkanten av bilden.
    En procedur som upprepades flera gånger dagligen i Helsingborg under många år, helt utan problem.
    Och faktiskt gick det även resandetåg den vägen. Nattåget Malmö-Göteborg-Oslo brukade gå över Helsingborg C-F

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Claes J Visa inlägg
    - - - En procedur som upprepades flera gånger dagligen i Helsingborg under många år, helt utan problem.
    Helt utan problem? Men nog måste väl någon bilist ha blivit en smula irriterad någon gång? :cool:

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Helt utan problem? Men nog måste väl någon bilist ha blivit en smula irriterad någon gång? :cool:
    Jo, visst blev folk irriterade under åren. Så pass att Helsingborgs stad under många år krävde en lösning på eländet. Vad man bara inte ville ha var ett inhägnat överföringsspår som skar av staden från vattnet.

Därför tog det många år innan det slutligen blev en tunnel… som fortfarande inte är färdig. Med tanke på enkelspåret norrut.

Men själva överföringarna gick ju bra. Med gubben med flagga framför. (Har alltid undrat varför? Om man inte kan se ett helt tåg, kan man väl knappast se en gubbe med röd flagga?)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När jag gick i körskolan i Helsingborg så fastnade jag med körläraren i kön på Hamntorget. Lektionen blev en övning i tålamod och inte bli upprörd i trafiken.
    Så både jag och körläraren försökte undvika att bli irriterad. Före tåget gick en man med flagga för att förhindra spårspring.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Jodå, mången bilist, bussförare och resenärer har öst svordomar över dessa V-tåg mellan Helsingborg F-Helsingborg C och godsbangården i Ramlösa. I princip en gång i timmen dygnet runt. Inte bara trafiken till och från hamnarna skars av, dessutom drabbade V-tågen de stadsbusslinjer som utgick från Hamntorget samt all SJ busstrafik, Ekeby trafikförening upa inte att förglömma. Alla fick vänta. Kokpunkten nåddes då dessa "tåg" fick vänta på infart till Helsingborg C (inte så ofta) eller Helsingborg F (oftare) och blockerade "hela" stan.

Jag är lite besviken på att Postvagnsresenärerna inte har noterat förekomsten av kameror. Jag har inte tagit kortet själv men tror mig veta att det är taget sista dagen spåret trafikerades 1986 när istället DanLink-trafiken startade. Det blev lite opraktiskt de kommande fem åren med lokförflyttningar mellan Helsingborg F och lokstationen i Ramlösa, man fick köra via Kattarp och Åstorp.

I och med stängningen av spåret uppstod andra trafikproblem då hela sträckningen grävdes upp för att bygga tunnel och Knutpunkten. Som alltid påpekar jag att Helsingborgs stad själva gladeligen bekostade tunnelbygget. Kommunens största investering någonsin klubbades i kommunstyrelsen utan debatt och i full enighet på 15 minuter. Vill man att det ska hända något får man ta saken i egna händer! Staten genom Banverket betalade så klart BEST-installationerna. Det visar också hur trött man var på "mannen med flaggan" - vi betalar bara vi blir av med honom!

SJ kom med många förslag genom åren:
    1. Elektrifierad inhägnad genomfartslinje mellan Helsingborg C och Helsingborg F år 1947.
    2. Tunnel och station i den så kallade landborgen under Kärnan. Kommunen sa nej, om nu förslaget var allvarligt menat
    3. Ny centralstation som säckstation ute vid godsbangården, Gåsebäck och dubbelspår från Åstorp samt nya färjelägen med befintliga färjor. SJ höll fast länge vid detta förslag.

Så blev det till sist DanLink, Knutpunkten, HH90-färjor och tunnel genom stan, och så småningom Öresundsbro.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    När jag gick i körskolan i Helsingborg så fastnade jag med körläraren i kön på Hamntorget. Lektionen blev en övning i tålamod och inte bli upprörd i trafiken.
    Så både jag och körläraren försökte undvika att bli irriterad. Före tåget gick en man med flagga för att förhindra spårspring.
    Och det var ännu värre, vad jag förstått innan Magnus Stenbocksstatyn flyttades. Då stoppades nämligen också den nord-sydgående biltrafiken av tåget, efter vad jag fått mig berättat. Flytten skedde våren 1959.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Och det var ännu värre, vad jag förstått innan Magnus Stenbocksstatyn flyttades. Då stoppades nämligen också den nord-sydgående biltrafiken av tåget, efter vad jag fått mig berättat. Flytten skedde våren 1959.
    Eftersom du använder Tapatalk (och du inte vill ta emot personliga meddelanden) så får du väldigt gärna ta till dig tipset i följande inlägg:
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...ull=1#post2551
    och ta bort reklamtexten, som stör mig lite.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Även nattåget Stockholm-Köpenhamn växlades väl denna väg eller är jag helt fel ute nu? Jag har njutit av flera resor i WL5 med inkluderad morgenmad på Spisehørnet. Vi ska inte heller glömma alla dagtåg med B1K, AB3K osv. Nattåg blev tyvärr för krångligt när vi fick en fin bro en bit längre söderut.

Eller var det specifikt för nattåget från Oslo att angöra även Helsingborg C? Tänker på det Lennart Petersen refererade till. Gick samtliga övriga förbindelser direkt till Färjestationen?

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-03-07 klockan 20:07:40.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Även nattåget Stockholm-Köpenhamn växlades denna väg. Jag har njutit av flera resor i WL5 med inkluderad morgenmad på Spisehørnet. Vi ska inte heller glömma alla dagtåg med B1K, AB3K osv. Nattåg blev tyvärr för krångligt när vi fick en fin bro en bit längre söderut.
    Jag kan dock inte minnas något tåg Stockholm-Köpenhamn som gått den vägen, alltså över C-F.
    Varför skulle dom gått så ? Via Helsingör så färjade man ju över via Helsingborg F och via Malmö gick man ju rakt på Malmö, det fanns ett antal nattåg på Ssb förr. En teknisk detalj också, det var faktiskt ingen växlingsrörelse mellan C och F utan detvar helt reguljär tågrörelser.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Även nattåget Stockholm-Köpenhamn växlades väl denna väg eller är jag helt fel ute nu? Jag har njutit av flera resor i WL5 med inkluderad morgenmad på Spisehørnet. Vi ska inte heller glömma alla dagtåg med B1K, AB3K osv. Nattåg blev tyvärr för krångligt när vi fick en fin bro en bit längre söderut.

Eller var det specifikt för nattåget från Oslo att angöra även Helsingborg C? Tänker på det Lennart Petersen refererade till. Gick samtliga övriga förbindelser direkt till Färjestationen?
    Snarare Malmö-Stockholm.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Nej, Magnus Stenbocksstatyn har hela tiden befunnit sig öster om förbindelsespåret, men för att kunna bygga den trafikplats som behövdes måste statyn flyttas. Trafiken i nord-sydlig riktning påverkades aldrig. Sedan ska man kan ha i åtanke att färjegodset ökade explosionsartat under 60/70-talen och därmed trafiken på överföringsspåret. Efter insättandet av de moderna godsfärjorna Götaland och Svealand med flera på Trelleborg-Sassnitz-leden minskade trycket över Öresund och Malmö-Köpenhamn kunde läggas ner.

Tågen Malmö-Oslo hade ju en Köpenhamn/Helsingborg-gren och och Malmö-vagnarna kördes över Helsingborg C-Helsingborg F för att slippa växling i Ängelholm. Det gällde dagförbindelsen fram till 60-talet någon gång. Nattförbindelsen drogs via Helsingborg i stort sett så länge den varade, nordgående. Sydgående började delas i Ängelholm tidigare. Det fanns också ett nattpersontåg på VKB som gick denna väg.

Jag har en större samling Sveriges Kommunikationer, Danmarks Rejseforbindelser och lite utländskt samt grafiska tidtabeller i min källare men gitter inte gå ner och gräva nu. I höst ska jag flytta och kommer att göra mig av med det mesta. Återvinning om inte någon är intresserad och hör av sig.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Nej, Magnus Stenbocksstatyn har hela tiden befunnit sig öster om förbindelsespåret, men för att kunna bygga den trafikplats som behövdes måste statyn flyttas. Trafiken i nord-sydlig riktning påverkades aldrig. Sedan ska man kan ha i åtanke att färjegodset ökade explosionsartat under 60/70-talen. Efter insättandet av de moderna godsfärjorna Götaland och Svealand med flera på Trelleborg-Sassnitz-leden minskade trycket över Öresund och Malmö-Köpenhamn kunde läggas ner.

Tågen Malmö-Oslo hade ju en Köpenhamn/Helsingborg-gren och och Malmö-vagnarna kördes över Helsingborg C-Helsingborg F för att slippa växling i Ängelholm. Det gällde dagförbindelsen fram till 60-talet någon gång. Nattförbindelsen drogs via Helsingborg i stort sett så länge den varade, nordgående. Sydgående började delas i Ängelholm tidigare. Det fanns också ett nattpersontåg på VKB som gick denna väg.

Jag har en större samling Sveriges Kommunikationer, Danmarks Rejseforbindelser och lite utländskt samt grafiska tidtabeller i min källare men gitter inte gå ner och gräva nu. I höst ska jag flytta och kommer att göra mig av med det mesta. Återvinning om inte någon är intresserad och hör av sig.
    Javisst stod statyn öster om spåret redan från början. Men som du skriver, den måste flyttas en bit för att norr-syd-trafiken skulle kunna fås att löpa mindre dåligt.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Snarare Malmö-Stockholm.
    Du menar alltså att det fanns nattåg Malmö - Stockholm som gick vid Helsingborg C - F. Jag kan svagt minnas att det har funnits nattåg Malmö - Stockholm via Helsingborg (och vice versa i motsatt riktning), kanske natt mot söndag eller så, men var inte det lite senare, när Knutpunkten och dess tunnel var klara?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Du menar alltså att det fanns nattåg Malmö - Stockholm som gick vid Helsingborg C - F. Jag kan svagt minnas att det har funnits nattåg Malmö - Stockholm via Helsingborg (och vice versa i motsatt riktning), kanske natt mot söndag eller så, men var inte det lite senare, när Knutpunkten och dess tunnel var klara?
    Vi har ju i annan tråd studerat nattåg S 241 från Stockholm C kl 21.07 hösten 1973.
    Detta tåg medförde de tidiga sovvagnarna till Köpenhamn och ankom Helsingborg F kl 4.05.
    Det medförde även Sovvagn Stockhom-Helsingborg (där resande fick ligga kvar till 6.20)-Malmö.
    Jag hittar då i tabell 129 att tåg 1079, med sovvagnsbeteckning i huvudet avgår Helsingborg C kl 6.37, och ankommer Malmö 7. 40.

Så, Klas tänkte nog på den vagnen (de var nog inte så himla många).

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vi har ju i annan tråd studerat nattåg S 241 från Stockholm C kl 21.07 hösten 1973.
    Detta tåg medförde de tidiga sovvagnarna till Köpenhamn och ankom Helsingborg F kl 4.05.
    Det medförde även Sovvagn Stockhom-Helsingborg (där resande fick ligga kvar till 6.20)-Malmö.
    Jag hittar då i tabell 129 att tåg 1079, med sovvagnsbeteckning i huvudet avgår Helsingborg C kl 6.37, och ankommer Malmö 7. 40.

Så, Klas tänkte nog på den vagnen (de var nog inte så himla många).
    Nej, jag tänkte nog på något tidigt morgontåg. Vet att jag en gång i min ungdom klivit på ett tåg vid Helsingborg C (som bara hade ankomsttid där) som sedan fortsatt norrut till Helsingborg F (enbart avgångstid) och vidare norrut. Bör ha varit till Stockholm, men destinationen Göteborg kan inte uteslutas.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •