Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Med sågtimmer från Hallstavik [Många bilder]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med sågtimmer från Hallstavik [Många bilder]

Trafiken till/från Hallstavik har ju diskuterats rätt flitigt här på forumet den senaste tiden, b.la då i denna tråden så jag passade förra lördagen den 10 april på att ta mig en tur till just Hallstavik för att själv se trafiken. Man lastade timmer uppe vid lastplatsen invid bruket och sedan körde man ner vagnarna till uppställningen som ligger precis nedanför lastplatsen. Jag var ett antal timmar i Hallstavik då jag inte riktigt visste hur dags man skulle avgå mot Örbyhus och Gävle igen så jag hann se ett par stycken växlingar fram och tillbaka med vagnar som skulle upp för lastning och vagnar som precis hade lastats med sågtimmer.

Td 408 + 401 uppställda med vagnar som lastas med timmer. Nedanför ses vagnar som ännu inte har lastats men som ska göra det när man är klar med vagnarna som håller på att lastas för stunden.

Här växlas de lastade vagnarna ned för att ställas upp invid de lastade vagnarna till vänster i bild. Sedan hämtas några tomvagnar som växlas upp till lastningsplatsen.

Ett par tomma vagnar som man skulle växla upp och lasta på med timmer.

En bild tagen från andra sidan.

Några timmar senare börjar det bli dags för avfärd mot Gävle och här växlas loken ner till bangården efter att växeln har lagts om så man kan köra ut mot Örbyhus.

Bromsprov genomförs på bangården innan avfärd mot Örbyhus och Gävle.

Så har tåget (spärrfärden) gett sig av mot i första hand Örbyhus och passerar här vid Varsvik strax utanför Hallstavik. Tyvärr hade man glömt att släcka slutsignalen på loket.

Här vid kilometer 40 invid Askholmen strax söder om Hargshamn.

Sedan passerar spärrfärden förbi den gamla kranen och bangården vid Harg.

Eftersom man enbart kör i 40 km/h på banan så hinner man lätt före till alla ställena. Td 401 + 408 passerar en liten stund senare förbi bangården i Gimo.

En sista linjebild på tåget strax utanför Dannemora.

Sedan kommer Td 401 + 408 vid Örbyhus och fortsätter efter en stund som tåg 28516 mot Gävle godsbangård och sedan vidare mot Norrköping.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Med sågtimmer från Hallstavik [Många bilder]

Ja, tack för dem. Samt för påminnelsen om alla andra bilder på hemsidan. Massor av intressanta platser där.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Trafiken till/från Hallstavik har ju diskuterats rätt flitigt här på forumet den senaste tiden, b.la då i denna tråden så jag passade förra lördagen den 10 april på att ta mig en tur till just Hallstavik för att själv se trafiken. Man lastade timmer uppe vid lastplatsen invid bruket och sedan körde man ner vagnarna till uppställningen som ligger precis nedanför lastplatsen. Jag var ett antal timmar i Hallstavik då jag inte riktigt visste hur dags man skulle avgå mot Örbyhus och Gävle igen så jag hann se ett par stycken växlingar fram och tillbaka med vagnar som skulle upp för lastning och vagnar som precis hade lastats med sågtimmer.
    Roligt att se riktigt bra bilder också och även linjebilder.
    Den 10 april var jag ju nere en knapp timma före dig, jag tog min sista bild 12:12, och din bild nedan är enligt Exif kl 12:53. Ungefär vi 12-tiden på lördagar brukar de vara klara med lossningen av det som skall till Hallstavik, så därför såg du bara lossningen.

Td 408 + 401 uppställda med vagnar som lastas med timmer. Nedanför ses vagnar som ännu inte har lastats men som ska göra det när man är klar med vagnarna som håller på att lastas för stunden.
    Man ser ju att några vagnar av vagnarna till vänster är lastade, och det är så att under lossningen så blir det uppehåll när ingen timmerbil är där och kan lastas, och då passar kranföraren på att lasta lite på någon av de tomma vagnar som just lossats.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för ett mycket bra reportage med fina bilder!

Här en bild på bockkranen år 1975.
    Namn:  img651-004.jpg
Visningar: 1244
Storlek:  213,0 KB

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg

....

Här en bild på bockkranen år 1975.
    Namn:  img651-004.jpg
Visningar: 1244
Storlek:  213,0 KB
    När jag först tittade på bilden så tyckte jag att sidospåret till vänster såg smalspårigt ut, men snabbt tänkte jag efter och kollade i Järnvägsdata att banan breddades 1970, och att kranen väl tog emot leveranser till bygget av Forsmark som kom igång 1976, så visst var bägge spåren normalspåriga.

Men, jag grunnar fortfarande på varför bockkranen står kvar fast man (enligt Tobias bild) man helt tagit bort sidospåret, och säkert även växeln i huvudspåret.
    Det är väl så att det är Forsmark (eller Vattenfall?) som äger kranen och kostnaden att ta ner den kanske överskrider skrotvärdet (och kranen har nog inget annat värde). För inte kan de tro att det kan behövas fler transporter, i så fall hade väl åtminstone sidospåret fått ligga kvar, även om växeln kunde tagits bort?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den 10 april var jag ju nere en knapp timma före dig, jag tog min sista bild 12:12, och din bild nedan är enligt Exif kl 12:53. Ungefär vi 12-tiden på lördagar brukar de vara klara med lossningen av det som skall till Hallstavik, så därför såg du bara lossningen.

Man ser ju att några vagnar av vagnarna till vänster är lastade, och det är så att under lossningen så blir det uppehåll när ingen timmerbil är där och kan lastas, och då passar kranföraren på att lasta lite på någon av de tomma vagnar som just lossats.
    Så man kör virke åt båda håll? Massaved till Hallstavik och sågtimmer därifrån? I så fall en ovanligt effektiv trafik då virkeståg till säkert 99% går tomma i en riktning!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för kommentarerna, det är kul att läsa att ni uppskattar reportaget!

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, tack för dem. Samt för påminnelsen om alla andra bilder på hemsidan. Massor av intressanta platser där.
    Ja, man har besökt ett par platser och någon gång senare i vår "öppnar" jag ett nytt bildgalleri parallellt med månadssidorna där jag har sorterat upp många av mina bilder på länder, fordonstyper osv, när jag orkar arbeta klart med den vill säga.

Ja jag kom dit strax efter kl 12.30 och då höll man på att lasta de nya vagnarna för fullt. Jag trodde flera gånger att "nu är man nog klar" så jag förberedde mig på att åka ut mot linjen men då växlade man upp nya vagnar till lastningsplatsen istället. Jag började fundera på om jag skulle få några linjebilder ens innan det blev mörkt men det gick ju bra för de lämnade Hallstavik tillslut runt kl 17.50.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja jag kom dit strax efter kl 12.30 och då höll man på att lasta de nya vagnarna för fullt. Jag trodde flera gånger att "nu är man nog klar" så jag förberedde mig på att åka ut mot linjen men då växlade man upp nya vagnar till lastningsplatsen istället. Jag började fundera på om jag skulle få några linjebilder ens innan det blev mörkt men det gick ju bra för de lämnade Hallstavik tillslut runt kl 17.50.
    Ett tips (till dig en annan gång eller till andra) kan vara att vara där just före 12, för då är det (åtminstone på lördagarna) personalbyte, med hjälp av personbil, och då är förarna ju nere på marken så det går att prata med dem. Jag har frågat lite grann om andra saker och de har svarat vänligt (och jag springer ju inte i spåret) Sen kanske de inte ens vet själva när det kommer bli klart.

@Henke: På lördagarna är det när jag sett både lossning och lastning, medan på söndagarna verkar det bara vara lastning. Men visst, det låter som ett bra upplägg.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilderna! Härligt att se - särskilt fotot från Gimo!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Man tänker sig nog för innan man elektrifierar denna bana.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Man tänker sig nog för innan man elektrifierar denna bana.
    Jag kan intyga att den där bron är låg. Funderar lite på hur det går att köra med t ex dubbeldäckare där. Även om X40 eller ER1 är elfordon, så kan man undra om dessa kan rulla under bron om dessa drogs där med ett diesellok.

Till höger på bilden ser ni busstationen. Det rullar alltså dagligen bussar flera gånger om dagen där under bron. Här vet jag att vi har ganska stora begränsningar. Inte bara dubbeldäckare och höga turistbussar är omöjliga där. Även en hel del bussar som går i normal linjetrafik som är en aning högre, är för höga att rulla under bron. Det finns alltså en hel del begränsningar vad gäller bussar som kan rulla just där.

Nu vet jag att järnvägen ligger på lite lägre plan än busstationen, men det ser ändå rätt lågt ut.

Om man en dag elektrifierar så undrar jag om det räcker med att sänka banan? Eller om man måste riva bron och bygga en ny som är högre?

Men detta är nog en fråga ingen behöver fundera på. För de elektrifierar nog inte där i första taget.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Högst märkligt - nu minns jag inte byggåret på bron, men borde man inte redan då ha tagit höjd för att det kan komma högre ekipage etc. Ser ju märkligt ut på bilden, men det kan ju finnas mer yta i om man ser det hela i verkligheten och kan de exakta måtten!

Att bockkranen står kvar i Harg är ju lite märkligt - får då utgå ifrån att det görs regelbundna inspektioner - annars utgör den en fara för både tågen och allmänheten om en skulle rasa. Med det sagt, jag ser gärna att den står kvar som ett industriminne och ett intressant inslag längs med järnvägssträckan. Ingen som har bilder på järnvägstransporter i samband med byggandet av Forsmark?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Högst märkligt - nu minns jag inte byggåret på bron, men borde man inte redan då ha tagit höjd för att det kan komma högre ekipage etc. Ser ju märkligt ut på bilden, men det kan ju finnas mer yta i om man ser det hela i verkligheten och kan de exakta måtten!
    Jag kan se redan på ekonomiska kartan från 1953 att vägen där tydligt gick på en bro över stationsområdet (stationshuset låg norr om bron, lokstallet låg söder om bron, banan kom in från söder). Om det är exakt samma bro, eller den nybyggts senare kan jag inte säga.
    Även på Generalstabskartan reviderad 1936 finns det en väg på platsen (men den är inte så detaljerad så det syns om det är en bro eller plankorsning).

Jag vet inte om man förbättrat banvallen så att spåret ligger högre numera, men med rätt marginal.
    Det borde inte varit speciellt lågt på smalspårstiden eftersom man kunde köra överföringsvagnar från Uppsala till Hallstavik.
    Jag hittade i ett inlägg en bild på smalspårståg och bron, och där ser det ut att vara en del luft.

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Att bockkranen står kvar i Harg är ju lite märkligt - får då utgå ifrån att det görs regelbundna inspektioner - annars utgör den en fara för både tågen och allmänheten om en skulle rasa. Med det sagt, jag ser gärna att den står kvar som ett industriminne och ett intressant inslag längs med järnvägssträckan. Ingen som har bilder på järnvägstransporter i samband med byggandet av Forsmark?
    Ja, jag undrade tidigare här i tråden varför den finns kvar och vems den är.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag kan se redan på ekonomiska kartan från 1953 att vägen där tydligt gick på en bro över stationsområdet (stationshuset låg norr om bron, lokstallet låg söder om bron, banan kom in från söder). Om det är exakt samma bro, eller den nybyggts senare kan jag inte säga.
    Även på Generalstabskartan reviderad 1936 finns det en väg på platsen (men den är inte så detaljerad så det syns om det är en bro eller plankorsning).

Jag vet inte om man förbättrat banvallen så att spåret ligger högre numera, men med rätt marginal.
    Det borde inte varit speciellt lågt på smalspårstiden eftersom man kunde köra överföringsvagnar från Uppsala till Hallstavik.
    Jag hittade i ett inlägg en bild på smalspårståg och bron, och där ser det ut att vara en del luft.
    En bild till, med diesellok och överföringsvagnar, verkar gott om luft.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Samma bro är det inte på bilderna.

http://www.tobbebilder.se/bilder/apr...llstavik05.jpg - Nu
    http://data.bloggplatsen.se/bild/fil...5e14efa1678ea/ - Då

Fast det vore konstigt om man byggde den nya lägre.

Historiska eniro - https://kartor.eniro.se/?c=60.049667...=17&l=historic

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •