Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Folkbladet: "Blåser upp siffrorna i stället för att axla ansvaret"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Folkbladet: "Blåser upp siffrorna i stället för att axla ansvaret"

"Efter en närmare titt på Infrastrukturpropositionen kan jag konstatera att satsningen inte så stor som regeringen vill framställa den. Den förra infrastrukturpropositionen presenterades i 2017 års priser, medans den nya presenteras i 2021 års priser."

https://www.folkbladet.nu/2021-04-19/"Blåser upp siffrorna i stället för att axla ansvaret"

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Sv: Folkbladet: "Blåser upp siffrorna i stället för att axla ansvaret"

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    "Efter en närmare titt på Infrastrukturpropositionen kan jag konstatera att satsningen inte så stor som regeringen vill framställa den. Den förra infrastrukturpropositionen presenterades i 2017 års priser, medans den nya presenteras i 2021 års priser."

https://www.folkbladet.nu/2021-04-19/"Blåser upp siffrorna i stället för att axla ansvaret"
    Det är helt naturligt att infrastrukturen presenteras efter årets prisnivå och inte prisnivån för något udda referensår. En bra metod för att få en uppskattning över den reella förändringen i anslagsnivåer är att studera ökning i anslag subtraherat med inflationen.

För att betrakta inflationen kan ett lämpligt tillvägagångssätt vara att studera tillväxten i konsumentprisindexet (KPI). Enligt SCB var KPI på 319.68 för Mar 2017 medan den är för närvarande 339.54 vilket innebär en årlig tillväxt i KPI på 1.5%. Detta kan jämföras med den årliga tillväxten i infrastrukturpropositionen från 622.5 miljarder (2017) till 799 miljarder (2021). Detta innebär en årlig tillväxt 6.4% ifall effekterna från inflation exkluderas eller en reel årligt ökning på 4.8% per år ifall man tar i beaktande tillväxten för konsumentprisindexet.

Vi får dock hoppas på att det inte finns några nämnvärda skillnader i Trafikverkets kostnadsutveckling jämfört med inflationstakten.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vi får dock hoppas på att det inte finns några nämnvärda skillnader i Trafikverkets kostnadsutveckling jämfört med inflationstakten.
    Fast det är väl precis så det är, Trafikverkets entreprenadkostnader ökar mycket än kostnaderna i samhället i övrigt. Vad och varför har väl inte redovisats och diskuterats offentligt, men Trv borde ägna en hel del energi till att fundera över det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Fast det är väl precis så det är, Trafikverkets entreprenadkostnader ökar mycket än kostnaderna i samhället i övrigt. Vad och varför har väl inte redovisats och diskuterats offentligt, men Trv borde ägna en hel del energi till att fundera över det.
    Om det gläder någon kan jag berätta att konsult-timpriserna de senaste åren däremot bara ökat med en tredjedel av löneökningarna. Huruvida det i någon utsträckning kompenseras av ökad tids-åtgång har jag inte siffror på, men jag har svårt att tro annat än att netto-effekten är en minskning.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om det gläder någon kan jag berätta att konsult-timpriserna de senaste åren däremot bara ökat med en tredjedel av löneökningarna. Huruvida det i någon utsträckning kompenseras av ökad tids-åtgång har jag inte siffror på, men jag har svårt att tro annat än att netto-effekten är en minskning.
    Jag håller med från min konsulthorisont, Trafikverket har verkligen lyckats att pressa tillbaka timpriserna. Däremot ökar administrationen stadigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är väl mer anbudsgivarna än TRV som "lyckas" pressa timpriserna. TRV frågar bara efter ett pris.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Det är väl mer anbudsgivarna än TRV som "lyckas" pressa timpriserna. TRV frågar bara efter ett pris.
    Upphanlingarna är definitivt utformade för att ge låga priser åt Trv och jag skulle vilja säja att Trv hela tiden prövar nya vägar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •