Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trailertågsystem läggs ner. CP shutting down Expressway

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trailertågsystem läggs ner. CP shutting down Expressway

"The Iron Highway was originally a rail-based intermodal freight concept developed at New York Air Brake in the mid-1980s and tested by CSX spinoff CSL Intermodal in the early 1990s. The system employed specially designed locomotives located at each end of a string of 196-foot articulated platforms that uncoupled in the middle to deploy built-in ramps for the drive-on, drive-off loading and unloading of truck trailers."

Kanske något för Jan Eriksson med Flexiwaggon att fundera på.

https://www.railwayage.com/intermoda...ng-expressway/

Sv: Trailertågsystem läggs ner. CP shutting down Expressway

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om Portugal (Comboios de Portugal), men tji fick jag:)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Film som visar hur det går till finns här: - http://www.cpr.ca/en/customer-resour...ing-guidelines

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och trots att de verkar klara sig med bara en enkel flyttbar ramp för lastning och lossning samt enkla släta vagnar läggs det ner......Tyvärr verkar jag inte hitta något om orsaken till nerläggningen. Tyckeratt de amerikanska och kanadensiska järnvägarna borde kunna konkurrera om sådant här med tanke på de långa avstånden, små och korta långtradare (i jämförelse med Sverige) samt höga lastprofiler som tillåter att trailers kan stå rätt uppe på flakvagnar utan dyra kranar eller komplicerade vagnskonstruktioner!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är Montréal till Toronto 546 km (enligt www.viamichelin.de). Med tanke på att långtradare i Kanada får köra fortare än i EU, lite olika beroende på i vilken provins dragbilen är registrerad och den provinsens regler för hastighetsbegränsare i dragbilen, men man kan säkerligen räkna med en maxhastighet på 105 km/h och lite beroende på trafikintensitet på vägen så körs sträckan på ungefär 6 timmar. Kan det helt enkelt vara så att lastbilstransport helt enkelt är snabbare i och med att den går direkt från leverantör till mottagare?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr kommer jag inte åt att läsa artikeln i Trains Magazine, men av läsarnas kommentarer och kritik att döma verkar det som att CP inte anser det lönsamt att köra tågen trots hyfsat god beläggning.
    I dessa sammanhang är ju 546km nästan runt hörnet, så jag misstänker att det kan vara svårt att konkurrera med motorvägen mellan samma städer.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •