Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vackra tåg hyllade

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vackra tåg hyllade

Kunstfond hylder de danske IC3-tog for godt design De känns fräscha och moderna med tanke på att de introducerades på 90-talet. Kanske spiller det över lite på Öresundstågen med likartad design. Vi har ju några IC3 i Sverige också.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ku...og-godt-design

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vackra tåg hyllade

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Kunstfond hylder de danske IC3-tog for godt design De känns fräscha och moderna med tanke på att de introducerades på 90-talet. Kanske spiller det över lite på Öresundstågen med likartad design. Vi har ju några IC3 i Sverige också.

De är funktionella, designen har en praktisk funktion, lätt att koppla tågen och man kan gå mellan delar under körning.
    Funktionalismen, fokusera på funktion/användbarhet, inte på dekorationer har sina anhängare och kritiker.

En del gillar till exempel Malungs stationshus andra inte.

https://digitaltmuseum.se/021018113981/malung-station utan copyright pga fotots ålder

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg

Hyllningen kan väl knappast gäller fordonens yttre utseende. Eller??

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    De är funktionella, designen har en praktisk funktion, lätt att koppla tågen och man kan gå mellan delar under körning.
    Funktionalismen, fokusera på funktion/användbarhet, inte på dekorationer har sina anhängare och kritiker.

En del gillar till exempel Malungs stationshus andra inte.

https://digitaltmuseum.se/021018113981/malung-station utan copyright pga fotots ålder
    Så här ska Malung se ut!

Foto: Gråbergs Harald Persson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Det är ju så med smaken den är som baken alltså delad, jag har kört detta fordon Y2 i 23 år och i jämförelse med de tidigare föregångarna Y6/8-Y1 så är IC3 totalt överlägsen med sina stora innerutrymmen och bekvämlighet samt rejäla toaletter som även passar rullstolsbunda resenärer samt den utmärkta service som kan erbjudas de åkande via medföljande tågvärd är ett extra plus. Förutom att de är snabbgående samt bra gångegenskaper är de enkla att multipelkoppla och med stora genomgångar via förarhytterna efter sammankoppling. Som jag tidigare sagt i detta forum är de det bästa fordonet på statens dieseldrivna spåranläggningar som någonsin rullat här i landet så det är bara att gratulera till designpriset. Palle i Vika.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Det är ju så med smaken den är som baken alltså delad, jag har kört detta fordon Y2 i 23 år och i jämförelse med de tidigare föregångarna Y6/8-Y1 så är IC3 totalt överlägsen med sina stora innerutrymmen och bekvämlighet samt rejäla toaletter som även passar rullstolsbunda resenärer samt den utmärkta service som kan erbjudas de åkande via medföljande tågvärd är ett extra plus. Förutom att de är snabbgående samt bra gångegenskaper är de enkla att multipelkoppla och med stora genomgångar via förarhytterna efter sammankoppling. Som jag tidigare sagt i detta forum är de det bästa fordonet på statens dieseldrivna spåranläggningar som någonsin rullat här i landet så det är bara att gratulera till designpriset. Palle i Vika.
    Jo, de är rätt så trevliga att åka (och tydligen även att köra). Då kan det nog kvitta att de är jättefula på utsidan.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ett skämt om dessa läste jag.
    En tågintresserad person hittade ett konstigt tåg på Hamburg Hbf.
    Han tyckte det påminde om en elefants bakdel.
    Det konstiga var att i andra änden var det en sådan bakdel till.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ett skämt om dessa läste jag.
    En tågintresserad person hittade ett konstigt tåg på Hamburg Hbf.
    Han tyckte det påminde om en elefants bakdel.
    Det konstiga var att i andra änden var det en sådan bakdel till.
    Ja det ser ut som att det saknar front. Utseendemässigt måste det vara ett av de fulaste tågen på svenska spår. Målfoto på dubbeldäckaren X40 möjligen. Sen att de kanske är funktionella är en annan sak.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Ja det ser ut som att det saknar front. Utseendemässigt måste det vara ett av de fulaste tågen på svenska spår. Målfoto på dubbeldäckaren X40 möjligen. Sen att de kanske är funktionella är en annan sak.

Säga vad man vill om fronten när det gäller utseendet. Men fronten är väldigt praktisk

Jag minns när jag såg skisser på dessa tåg innan de ens levererats och det fanns bilder på en attrapp hos tillverkaren. Då tyckte jag att det var det fulaste jag sett någonsin. Men sedan levererades de på riktigt och inte så långt efter så kom de också till Sverige. Och med tiden vande jag mig. Fronten fortsatte på Öresundstågen som ju är en vardaglig syn i delar av Sverige. Det är ju i Skåne, Blekinge, Halland, Småland och även i Göteborg som dessa är väldigt vardagliga i form av Öresundståg. Man har vant sig

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Säga vad man vill om fronten när det gäller utseendet. Men fronten är väldigt praktisk

Jag minns när jag såg skisser på dessa tåg innan de ens levererats och det fanns bilder på en attrapp hos tillverkaren. Då tyckte jag att det var det fulaste jag sett någonsin. Men sedan levererades de på riktigt och inte så långt efter så kom de också till Sverige. Och med tiden vande jag mig. Fronten fortsatte på Öresundstågen som ju är en vardaglig syn i delar av Sverige. Det är ju i Skåne, Blekinge, Halland, Småland och även i Göteborg som dessa är väldigt vardagliga i form av Öresundståg. Man har vant sig
    Jag kan hålla med dig. Då de kom var de otroligt fula. Nu är de bara fula :).

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

IC3 är så att säga årsbarn med X2-tågen. De kom egentligen precis samtidigt. Men här tycker jag på många sätt att IC3 känns mycket mer genomtänkta än X2.

Fronterna ska vi inte jämföra. IC3 fick sin front av speciella skäl, man skull kunna koppla ihop flera tågsätt snabbt och enkelt. Den principen har aldrig behövts på X2. Så X2-fronten är istället aerodynamisk för sin tid. Påminner om ICE-tågen av typ 1.

X2 går lite snabbare än IC3. 200 kmh/h för X2 mot 180 km för IC3.

Boggierna är ett plus för X2 på sitt sätt. Men den principen med lutning var aldrig påtänkt att införa i Danmark.

Men sedan då?

Ingångsdörrarna på IC3 är bättre. Bredare dörrar, mer handikappvänliga. IC3 har alltid haft en varningssignal som piper innan dörrarna stängd, det saknas på X2. Tryckknappar på IC3 istället för gamla handtag modell 80-talsvagn som sitter på X2. Här vinner alltså IC3 stort.

Dörrarna mellan vagnarna inne i tåget: På IC3 sitter en smäcker dubbeldörr som öppnas automatiskt med en fotocell när man rör vid dörren. På X2 sitter en konventionell dörr som tycks härstamma från 80-talsvagnarna fast lite moderniserad. Den öppnas med touchkontroller som ofta inte fungerar något vidare. Nyare vagnar av X2-typ har fotocell av IC3-typ, så de tog efter IC3 där och lärde sig misstagen. Tyvärr sitter det kvar gamla touchkontroller i flera vagnar. Givetvis vinner IC3 här också. Här lärde sig tydligen svenskarna i efterhand. Öresundstågen och även Regina har dörrar här av IC3-typ.

Toaletterna skiljer sig stort. Det är stora bekväma toaletter på IC3 och försedda med toalettfönster. Ljust och behagligt. På X2 är det små trånga toaletter som är mörka. Svenska toaletter byggdes utan fönster på 80-talsvagnarna och detta fick tyvärr X2-mellanvagnarna ärva. Enbart handikapptoaletten i manövervagnen utgör ett undantag. Den är betydligt trevligare och har fönster dessutom. Här vill jag säga att X2-tågen har rätt dåliga toaletter rent allmänt även i ett större europeiskt perspektiv för sin tidsepok. Toaletter på 1990-talsvagnar har fönster i de flesta europeiska länder utom just Sverige och är ofta i alla fall lite rymligare. IC3 däremot har fina toaletter och dessa är mycket fina även när man jämför med hela Europa.

Toalettdörrarna på X2 är ålderdomliga. Samma typ som på 80-talsvagnarna. Helt manuella. Dessutom placerade så att de finns inne i vagnens salong. De kunde i alla fall placerat dörren mellan vestibul och salong så att toalettdörren hamnade på andra sidan, det hade varit bättre. IC3 har moderna automatiska dörrar som sköts med en tryckknapp. En intressant sak är att man i Sverige lärde sig av IC3 även här. Alla toalettdörrar som är yngre än X2 har dörrar med lösningar som är mer lika IC3 än X2.

När det gäller stolarna så låter jag här bli att uttala mig, då det mer är baserat på personliga åsikter, om man vill ha motsittning eller eftersittning med mera.

Men totalt sett så känns verkligen IC3 betydligt mer genomtänkta än X2-tågen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Toaletterna skiljer sig stort. Det är stora bekväma toaletter på IC3 och försedda med toalettfönster. Ljust och behagligt. På X2 är det små trånga toaletter som är mörka. Svenska toaletter byggdes utan fönster på 80-talsvagnarna och detta fick tyvärr X2-mellanvagnarna ärva. Enbart handikapptoaletten i manövervagnen utgör ett undantag. Den är betydligt trevligare och har fönster dessutom. Här vill jag säga att X2-tågen har rätt dåliga toaletter rent allmänt även i ett större europeiskt perspektiv för sin tidsepok. Toaletter på 1990-talsvagnar har fönster i de flesta europeiska länder utom just Sverige och är ofta i alla fall lite rymligare. IC3 däremot har fina toaletter och dessa är mycket fina även när man jämför med hela Europa.

Toalettdörrarna på X2 är ålderdomliga. Samma typ som på 80-talsvagnarna. Helt manuella. Dessutom placerade så att de finns inne i vagnens salong. De kunde i alla fall placerat dörren mellan vestibul och salong så att toalettdörren hamnade på andra sidan, det hade varit bättre. IC3 har moderna automatiska dörrar som sköts med en tryckknapp. En intressant sak är att man i Sverige lärde sig av IC3 även här. Alla toalettdörrar som är yngre än X2 har dörrar med lösningar som är mer lika IC3 än X2.
    Men totalt sett så känns verkligen IC3 betydligt mer genomtänkta än X2-tågen.
    Undrar hur det blir med toalettdörrarna på de ombyggda X2000-tågen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Jag kan hålla med dig. Då de kom var de otroligt fula. Nu är de bara fula :).
    Jag tror ni har missuppfattat priset. Det gäller god design (godt design). Då kan den inte vara ful. Dessutom svarar designen på komplexa krav med uppenbar enkelhet och elegans, som gör att tåget fortfarande känns tidsaktuellt (.... på komplekse krav med en indlysende enkelhed og elegance, der gør, at toget stadig føles tidssvarende) Priset betonar också vikten av att utveckla hållbara designlösningar (vigtigheden af at udvikle langtidsholdbare designløsninger Finns det svenska eller andra nuvarande och lika gamla tåg som uppfyller dessa krav?

PS Jag förstår att smaken är delad. Men det är intressant med de olika synpunkterna. DS

Senast redigerat av steisi den 2021-04-20 klockan 11:51:38.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En mig närstående tycker att X2-s toalettdörrar är som de skall vara, medan t.ex. IC3 är mycket svåra att förstå hur man skall öppna, stänga och låsa, och jag är beredd att hålla med. På toaletter vill jag ha trygga säkra lås, så jag inte blir fast där inne.

Ang att dörren går in i salongen på X2 så tycker jag nog att det är att föredra. Om man står och väntar på sin tur är det inget roligt behöva stå i vestibulen. Det är inte heller så roligt att behöva passera genom vestibulen och en dörr till för att komma in i salongen där man har sin sittplats.

Så, på dessa två punkter tycker jag att X2 vinner. I övrigt inga stora invändningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •