Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Järnvägsbolagen slåss om Borås

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnvägsbolagen slåss om Borås

Man kan ju vända på resonemanget: Vilken stad på listan har förlorat flest direktförbindelser till Stockholm och i många år varit utan?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Man kan ju vända på resonemanget: Vilken stad på listan har förlorat flest direktförbindelser till Stockholm och i många år varit utan?
    Jag tror du tänker på holmen bortom Ropsten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Helsingborg är nog högt upp på den listan. Fast då blir det väldigt OT.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Petitess, men borde inte MTRX stå angivet för Stockholm också? SJ anges ju på raden för Stockholm (liksom t ex Mälartåg), så MTRX borde väl vara med. Men hur som helst en tjusig sammanställning du gjort!
    Den definitionen jag tillämpade är att det finns ett givet persontåg med uppehåll för åtminstone påstigande i stationen A och uppehåll för åtminstone avstigande i station B. Utöver detta måste stationerna A och B uppfylla följande villkor.
    A≠B, A∈T, B∈S där T är mängden järnvägsstationen inom en given tätort, S är mängden järnvägsstation inom tätorten Stockholm. Mängden T och S är en delmängd av alla stationer som finns med i Trafikverkets trafikinfosida.

Vid tillämpning för direkttåg från Stockholm till Stockholm krävs det att tågoperatören kör ett tåg från en station inom Stockholm till en annan station inom Stockholm där det är möjligt att stiga på i station A och stiga av i station B. SL hamnade med i listan på grund av att de trafikerar ett flertal relationer som till exempel Årstaberg→Älvsjö, Flemingsberg→Solna osv. SJ (SJ InterCity) och Mälartåg blev inkluderade på grund av relationen mellan Flemingsberg och Stockholm Central där det är möjligt att stiga på i Flemingsberg och stiga av i Stockholm Central. Däremot saknar MTRX en tågrelation där det är möjligt att stiga på i en station inom Stockholm och stiga av i en annan station inom Stockholm.

Trafikverkets trafikinfosida: https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Den definitionen jag tillämpade är att det finns ett givet persontåg med uppehåll för åtminstone påstigande i stationen A och uppehåll för åtminstone avstigande i station B. Utöver detta måste stationerna A och B uppfylla följande villkor.
    A≠B, A∈T, B∈S där T är mängden järnvägsstationen inom en given tätort, S är mängden järnvägsstation inom tätorten Stockholm. Mängden T och S är en delmängd av alla stationer som finns med i Trafikverkets trafikinfosida.

Vid tillämpning för direkttåg från Stockholm till Stockholm krävs det att tågoperatören kör ett tåg från en station inom Stockholm till en annan station inom Stockholm där det är möjligt att stiga på i station A och stiga av i station B. SL hamnade med i listan på grund av att de trafikerar ett flertal relationer som till exempel Årstaberg→Älvsjö, Flemingsberg→Solna osv. SJ (SJ InterCity) och Mälartåg blev inkluderade på grund av relationen mellan Flemingsberg och Stockholm Central där det är möjligt att stiga på i Flemingsberg och stiga av i Stockholm Central. Däremot saknar MTRX en tågrelation där det är möjligt att stiga på i en station inom Stockholm och stiga av i en annan station inom Stockholm.
    Förstår förklaringen. Men håller inte med. Flemingsberg ligger inte i Stockholm, utan i Huddinge. Har kollegor som bor Huddinge och de betonar skillnaden....

Medlem
    nov 2019

Förstår förklaringen. Men håller inte med. Flemingsberg ligger inte i Stockholm, utan i Huddinge. Har kollegor som bor Huddinge och de betonar skillnaden....
    Notera att Axel använder begreppet tätort. Flemingsberg och Huddinge ligger i Stockholms tätort. Du tänker kommuner.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om man å andra sidan anser att Södertälje har SJ-förbindelser till Stockholm kan man ju tycka att Växjö har det nästan lika bra, eller är det skillnad bara för att påstigningsstationen har ortens namn?
    SJ InterCity Linköping - Gävle stannar i Södertälje och Stockholm C, och tillåter både på- och avstigning på båda orterna, så jag skulle nog säga att Södertälje har SJ-förbindelse till Stockholm!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    SJ InterCity Linköping - Gävle stannar i Södertälje och Stockholm C, och tillåter både på- och avstigning på båda orterna, så jag skulle nog säga att Södertälje har SJ-förbindelse till Stockholm!
    Möjligen kan ifrågasättas om Södertälje Syd verkligen ligger i tätorten Södertälje, men när jag skrev inlägget så tänkte jag mer inskränkt på möjligheten att ta sig från kommun-centrum, dvs i Södertäljes fall Södertälje centrum som inte på många år trafikerats av SJ.

Nu har jag dock insett att om Växjö och Alvesta "växer ihop" till en gemensam tätort så anses Växjö ha direkttåg till Stockholm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Notera att Axel använder begreppet tätort. Flemingsberg och Huddinge ligger i Stockholms tätort. Du tänker kommuner.
    Ok, men då invänder jag mot att Lidingö och Nordöstra Göteborg finns med på listan. Nu har de iofs inte tåg till Stockholm, men om nu Flemingsberg tillhör tätorten Stockholm så hävdar jag bestämt att Lidingö också gör det. I synnerhet som det faktiskt är gångavstånd från Lidingö centrum till Stockholm C (låt vara att det är en bra bit, men jag har gått den vägen flera gånger).

Förresten är nog även Upplands Väsby/Sollentuna nog att betrakta som delar av tätorten Stockholm, om nu Flemingsberg ska ses som en del av tätorten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ok, men då invänder jag mot att Lidingö och Nordöstra Göteborg finns med på listan. Nu har de iofs inte tåg till Stockholm, men om nu Flemingsberg tillhör tätorten Stockholm så hävdar jag bestämt att Lidingö också gör det. I synnerhet som det faktiskt är gångavstånd från Lidingö centrum till Stockholm C (låt vara att det är en bra bit, men jag har gått den vägen flera gånger).

Förresten är nog även Upplands Väsby/Sollentuna nog att betrakta som delar av tätorten Stockholm, om nu Flemingsberg ska ses som en del av tätorten.
    Wikipedia håller med dig om Sollentuna, men däremot inte avseende Lidingö och Upplands Väsby. Så snart det finns 200 m utan hus bryts tätorten, nog är det längre över Lidingöbron?

Medlem
    nov 2019

Tätorter är exakt fastställda enligt SCB:s regler. Lidingö är en egen tätort eftersom det är mer än 150 meter mellan bebyggelsen i Stockholm och bebyggelsen på Lidingö.
    Samma sak med Upplands Väsby/Sollentuna.

Citat från SCB:
    "Stockholms tätort är Sveriges största. År 2018 hade den mer än 1,6 miljon invånare. Den statistiska tätorten Stockholm sträcker sig över 12 kommuner. Samtidigt hade Stockholms kommun inte mer än drygt 960 000 invånare och faktiskt två tätorter inom kommungränsen. Förutom Stockholms tätort så sträcker sig de statistiska tätorterna Upplands Väsby och Sollentuna in i kommunen norrifrån."

Medlem
    nov 2019

Wikipedia håller med dig om Sollentuna, men däremot inte avseende Lidingö och Upplands Väsby. Så snart det finns 200 m utan hus bryts tätorten, nog är det längre över Lidingöbron?
    Gränsen är numera 150 meter (upptäckte jag nyss när jag gjorde min faktakoll, jag hade också 200 m i huvudet).

Större delen av Sollentunas bebyggelse ligger i tätorten "Upplands Väsby och Sollentuna".
    "Huvuddelen av tätbebyggelsen i Sollentuna kommun räknas som tillhörande tätorten Sollentuna och Upplands Väsby som 2015 utbröts ur tätorten Stockholm, vari ännu delar av kommunens byggnader ingår.

I Sollentuna kommun är det Sjöberg och Kärrdal som ingår i Stockholms tätort. Samma Wikipediasida, längre ned.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men då är det väl bäst att du kontaktar SCB och föreslår att de ändrar sitt regelverk för hur de definierar vad som tillhör en och samma tätort
    SCB:s senaste rapport om tätorter.
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Stockholm.
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Lidingö, som bara täcker delar av ön Lidingö och kommunen Lidingö
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Nordöstra Göteborg

Axel L får kanske i fortsättningen förtydliga att han avser "tätorter enligt SCB".

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu har jag dock insett att om Växjö och Alvesta "växer ihop" till en gemensam tätort så anses Växjö ha direkttåg till Stockholm.
    Exakt, ungefär som jag tolkar att det redan idag går direkta tåg mellan tätorten Vänersborg och t.ex. tätorten Karlstad (för Öxnered verkar ingå i tätorten Vänersborg).

Tillägg:
    Och som den tätort som numera heter Avesta-Krylbo, som tidigare hette Avesta och som även då hade persontrafik i 4 riktningar.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-19 klockan 21:16:23. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt lokaltidningen Bohusläningen är orsaken långvarigt banarbete på Älvsborgsbanan och att bästa lösningen var att köra via Trollhättan. Men kommer man gå in till Göteborg Central?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men då är det väl bäst att du kontaktar SCB och föreslår att de ändrar sitt regelverk för hur de definierar vad som tillhör en och samma tätort
    SCB:s senaste rapport om tätorter.
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Stockholm.
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Lidingö, som bara täcker delar av ön Lidingö och kommunen Lidingö
    Wikipedia med lite mer förklaringar om tätorten Nordöstra Göteborg

Axel L får kanske i fortsättningen förtydliga att han avser "tätorter enligt SCB".
    Det är helt korrekt att jag har använt SCBs tätortslista till huvudsak på grund av att den är allmänt accepterad och att tätortsstatistiken ger betydligt bättre information om befolkningskoncentrationer än statistik relaterat till kommuner eller län.

Något annat som går att notera utifrån den listan som jag sammanställde är att det enbart ingår tätorter med fler än 40,000 invånare. Av dessa 30 tätorter har totalt 24 direkttåg till den största tätorten (Stockholm inkluderad) och 25 har en direkt spårgående kollektivförbindelse till den största tätorten. Något annat som är värt att poängterat att jag avsiktligt satt 40,000 invånare som en gräns för att ingå i listan för att undvika en definitionsdebatt om Åkersberga (35,725 inv, 37:e största tätorten) och Roslagsbanans status som järnväg.

/Axel L

Medlem
    nov 2019

Det är helt korrekt att jag har använt SCBs tätortslista till huvudsak på grund av att den är allmänt accepterad och att tätortsstatistiken ger betydligt bättre information om befolkningskoncentrationer än statistik relaterat till kommuner eller län.

Något annat som går att notera utifrån den listan som jag sammanställde är att det enbart ingår tätorter med fler än 40,000 invånare. Av dessa 30 tätorter har totalt 24 direkttåg till den största tätorten (Stockholm inkluderad) och 25 har en direkt spårgående kollektivförbindelse till den största tätorten. Något annat som är värt att poängterat att jag avsiktligt satt 40,000 invånare som en gräns för att ingå i listan för att undvika en definitionsdebatt om Åkersberga (35,725 inv, 37:e största tätorten) och Roslagsbanans status som järnväg.

/Axel L
    ? Jag har aldrig sett Roslagsbanans status som järnväg ifrågasättas i detta forum - och här har vi som tradition att ifrågasätta allt som kan ha en definition.
    Åkersberga tätort har järnvägsförbindelse mellan Stockholms tätort - tveklöst. Detsamma gäller Sveriges mest tätbefolkade tätort, Fisksätra, som har järnvägsförbindelse med Saltsjöbanan!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Enligt lokaltidningen Bohusläningen är orsaken långvarigt banarbete på Älvsborgsbanan och att bästa lösningen var att köra via Trollhättan. Men kommer man gå in till Göteborg Central?
    Japp, Det är i praktiken ett "ordinarie" X2-tåg Stockholm-Göteborg som fortsätter till Trollhättan och Uddevalla.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/Axel L
    SCB:s tätortsdefinitioner fyller absolut sina funktioner, men man ska inte övertolka dem. Jag bor själv i en tätort som kom att bli två när den ovan nämnda 200 metersgränsen ändrades till 150 meter. Det är nämligen ca 170 meter mellan husen på norra respektive södra sidan om motorvägen. Samma kommun, samma valkrets, samma tätort enligt de boende i båda "tätorterna". Men SCB, och antagligen kommunens planerare, ser det som två. Oftast pratar man (politikerna, bl a) om att Eskilstuna kommun har två tätorter; Eskilstuna och Torshälla. Men enligt SCB:s definition finns ett antal andra tätorter. De flesta av dem uppfattas också som egna tätorter av de boende uppfattas (t ex Kjula, Ärla, Hällbybrunn och några till). Men att Skiftinge skulle vara en egen tätort, det är SCB:s egen uppfinning.

Men nu med detta inlägg så avslutar jag denna definitionsdebatt.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

MTRX billigaste pris är 245 kronor på vuxen från Stockholm till Borås medan SJ kör 195 kronor med X2000 första sträckan och sen ett byte. Vilket väljer de flesta om SJ är billigare?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •