Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Järnvägsbolagen slåss om Borås

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Järnvägsbolagen slåss om Borås

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    MTRX billigaste pris är 245 kronor på vuxen från Stockholm till Borås medan SJ kör 195 kronor med X2000 första sträckan och sen ett byte. Vilket väljer de flesta om SJ är billigare?
    Med tanke på restiden i ditt exempel (195 kr är via Göteborg, dvs SJ hela vägen) så tror jag att många väljer MTR.
    Om man ska åka snabbaste vägen SJ till Herrljunga - Västtrafik till Borås - så blir lägsta pris 238 kr.

Från december kan du en gång/dag åka X55 hela vägen - och då bli lägsta SJ-pris 195 kr.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    SJ InterCity Linköping - Gävle stannar i Södertälje och Stockholm C, och tillåter både på- och avstigning på båda orterna, så jag skulle nog säga att Södertälje har SJ-förbindelse till Stockholm!
    Men Södertälje Syd ligger inte i tätorten Södertälje utan i tätorten Pershagen, i varje fall enligt den tätortsavgränsning som SCB gjorde 2018. De här genomgångarna av verkligheten utifrån en tätortsdefinition görs inte varje år.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Har vi inte nu uppnått tillräcklig diskrepans mellan rubriken och nuvarande diskussion????

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Har vi inte nu uppnått tillräcklig diskrepans mellan rubriken och nuvarande diskussion????
    Lugn, vi har ännu inte kommit in på den essentiella diskussionen kring akronymer, skillnaden mellan LO:s och Ellos. Det har ju anknytning till tråden eftersom Ellos har skickat mycket paket på järnväg från Borås.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men Södertälje Syd ligger inte i tätorten Södertälje utan i tätorten Pershagen, i varje fall enligt den tätortsavgränsning som SCB gjorde 2018. De här genomgångarna av verkligheten utifrån en tätortsdefinition görs inte varje år.
    Läge att byte namn på stationen. Ut med Södertälje Syd, in med Pershagen C.

Passagerare Kristofers avatar
    Medlem
    mar 2018

Den som vill se tätorternas utbredning på kartan går enklast in på https://geodata.scb.se/reginawebmap/main/webapp/ och väljer Tätorter - Tätorter 2018 i Lagerlistan till höger. Då visas alla tätorter med exakta gränser, och genom att klicka på en tätort kan man få namnet på den. Då ser man till exempel att tätorten Södertälje sträcker sig precis fram till stationsbyggnaden för Södertälje Syd, och att tätorten Pershagen ligger längre söderut.

Jag har inte för avsikt att delta i definitionsdebatten, mer än att man efter att ha tittat runt på kartan en stund snabbt inser att SCB:s tätortsavgränsningar sällan överensstämmer med allmänhetens uppfattningar om vad som är vad... Det gäller med stor sannolikhet även Borås, som jag dock har dålig koll på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att återgå till relationen Stockholm - Herrljunga - Borås, så fanns det en gång i tiden en kursvagn (tror det var en AB3) som gick denna väg. Jag har Kommunickan för sommaren 1965, och enligt denna så gick vagnen i tåg 427 från Stockholm C klockan 16:05. I Herrljunga växlades vagnen över till tåg 2387 och ankom Borås C klockan 21:50. På återvägen gick vagnen i tåg 2360 klockan 09:00 från Borås C. Ankomsttiden till Stockholm C med tåg 412 ("Londonpilen") var 14:30. Är det bara jag som minns denna förbindelse?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Håkan H Visa inlägg
    För att återgå till relationen Stockholm - Herrljunga - Borås, så fanns det en gång i tiden en kursvagn (tror det var en AB3) som gick denna väg. Jag har Kommunickan för sommaren 1965, och enligt denna så gick vagnen i tåg 427 från Stockholm C klockan 16:05. I Herrljunga växlades vagnen över till tåg 2387 och ankom Borås C klockan 21:50. På återvägen gick vagnen i tåg 2360 klockan 09:00 från Borås C. Ankomsttiden till Stockholm C med tåg 412 ("Londonpilen") var 14:30. Är det bara jag som minns denna förbindelse?
    Jag minns Borås-vagnen. Men som en AB2.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Håkan H Visa inlägg
    Det gick även sovvagn Borås-Stockholm, via Göteborg, tillkopplades i dagens sista tåg från Kalmar, bör ha varit vid 22-tiden. I vart fall sista tiden gick den dock inte i den relationen i motsatt riktning utan enbart till Göteborg, vet inte mer exakt hur den sedan kördes till Borås.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det gick även sovvagn Borås-Stockholm, via Göteborg, tillkopplades i dagens sista tåg från Kalmar, bör ha varit vid 22-tiden. I vart fall sista tiden gick den dock inte i den relationen i motsatt riktning utan enbart till Göteborg, vet inte mer exakt hur den sedan kördes till Borås.
    Sommaren 1973 gick den i alla fall via Göteborg (och Västerås) i båda riktningarna. Avg 22:03 från Borås och ankomst 07:45 till Borås. Direktvagnen dagtid finns inte kvar då.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den gick senare under dagen i ett lokalt petsontåg som också bestod av cirka 5 godsfinkor med post. Borås var ju en stor poststation åtminstone vad gäller avgående post.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Jo det har vi verkligen gjort!

Tätortsbegreppet är ganska väl definierat, och det behöver inte diskuteras vidare i denna tråd. Och om någon anser att Axel borde valt kommuner istället, eller socknar, eller domsagor, eller utgått ifrån den historiska fördelningen mellan skatte-, frälse- och kronobönder, så finns absolut inget som hindrar någon från att själv göra en sådan sammanställning. Tills dess att det sker räcker det med den sortens sidospår. Streck i den delen HÄR. och. NU.

M J / mod

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Den som vill se tätorternas utbredning på kartan går enklast in på https://geodata.scb.se/reginawebmap/main/webapp/ och väljer Tätorter - Tätorter 2018 i Lagerlistan till höger. Då visas alla tätorter med exakta gränser, och genom att klicka på en tätort kan man få namnet på den. Då ser man till exempel att tätorten Södertälje sträcker sig precis fram till stationsbyggnaden för Södertälje Syd, och att tätorten Pershagen ligger längre söderut.

Jag har inte för avsikt att delta i definitionsdebatten, mer än att man efter att ha tittat runt på kartan en stund snabbt inser att SCB:s tätortsavgränsningar sällan överensstämmer med allmänhetens uppfattningar om vad som är vad... Det gäller med stor sannolikhet även Borås, som jag dock har dålig koll på.
    Tack för beskedet och länken! Jag ska inte förlänga denna sidodiskussion mer än att jag konstaterar att Södertälje Syd verkar ligga inom tätorten Södertälje och att jag verkar ha fått felaktiga besked tidigare.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •