Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Göteborg-Borås, del av ny stambana | Presentation av rangordnade korridorer

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Göteborg-Borås, del av ny stambana | Presentation av rangordnade korridorer

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror Varberg är de sista som lyckats få oss andra att betala för en tunnel som de själva (Varbergsborna eller Varbergspolitikerna) beslutat att de vill ha, men inte vill betala för.
    Så, Borås får nog betala om de vill ha en jättedyr tunnel, det går inte att sno pengar från andra delar av landet.
    För att vara rättvis så har Varberg varit med och medfinansierat den sträckningen det blev och merkostnad (osäker om det gäller hela merkostnaden) för tunnel.

Absolut att man hade kunna lägga banan brevid befintlig bana och byggt ut till dubbelspår, men det hade inte heller varit gratis. Tittar jag på det så känns det spontant inte heller billigare i det här läget att dra en ny bana längst E6:an. Den hade också gett lägre nyttor.

Det är en stor skillnad på Varberg och de tunnlar (speciellt med stationer i) som behövs för nya stambanorna. Jag har själv blivit chockad när jag såg utformningen av div tunnelalternativ och kostnaderna de har fört med sig. Jag hoppas vi kan visa kostnaderna för de olika alternativen publikt en dag så det blir mer konkret än bara "Valdes bort pga dyrt".

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Göteborg-Borås, del av ny stambana | Presentation av rangordnade korridorer

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    För att vara rättvis så har Varberg varit med och medfinansierat den sträckningen det blev och merkostnad (osäker om det gäller hela merkostnaden) för tunnel.

Absolut att man hade kunna lägga banan brevid befintlig bana och byggt ut till dubbelspår, men det hade inte heller varit gratis. Tittar jag på det så känns det spontant inte heller billigare i det här läget att dra en ny bana längst E6:an. Den hade också gett lägre nyttor.

Det är en stor skillnad på Varberg och de tunnlar (speciellt med stationer i) som behövs för nya stambanorna. Jag har själv blivit chockad när jag såg utformningen av div tunnelalternativ och kostnaderna de har fört med sig. Jag hoppas vi kan visa kostnaderna för de olika alternativen publikt en dag så det blir mer konkret än bara "Valdes bort pga dyrt".
    Vad dum jag är ibland!

Göteborg-Borås är ju i det skedet där de har det publikt! Ca 10 miljarder EXTRA hade det kostat att förlägga en station i Borås i tunnel vid befintlig station. 10 miljarder. 10 000 miljoner kronor. Det är ganska mycket pengar.

Korridor Bedömd investeringskostnad (miljarder kronor)
    Borås C nordöst (B1A) 17-20
    Borås C sydöst (B1C) 18-21
    Knalleland (B2) 16-19
    Lusharpan (B4) 12-14
    Osdal/Borås C (11A) 9-11
    Osdal (11B) 10-12

Källa https://www.trafikverket.se/contenta...tvardering.pdf

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer