Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kalmar "töms" på X11...

Kalmar "töms" på X11...

I fredags hade jag ansvar för att förbereda en större X11-transport. 3136 skulle dras overksam, 3108 var opålitlig men körbar och 3168 skulle vara med som tillförlitligt fordon och samtidigt lånas ut till Växjö-depån.

Efter lite växlande både från centralen och inom Kalmar södra var tåget klart.

Muggen var med.

Lördag morgon. Eftersom jag var ensam kunde jag inte backa ut. Lösningen blev att få två växlar i väster lokala och växla fram till utfartsblocksignalen.

Detta gick både bra och snabbt. Fjärren var först lite tveksam eftersom man inte brukar växla så. För mig var det också ett litet test för att ha bättre möjligheter både att hämta och lämna vagnar.

Från Växjö fick jag med en kollega som körde större delen av dagen. Framme i Västerås hann det bara bli ett foto på muggen i väntan på att signalen skulle slå om. Just då gjorde den det!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kalmar "töms" på X11...

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    I fredags hade jag ansvar för att förbereda en större X11-transport. 3136 skulle dras overksam, 3108 var opålitlig men körbar och 3168 skulle vara med som tillförlitligt fordon och samtidigt lånas ut till Växjö-depån.
    Kul med dina vardagsreportage!

Fråga 1)
    "Tömmas"? Ska X11 sluta trafikera Kalmar, eller ska de bara inte vara placerade i Kalmaristan längre?

Fråga 2)
    "Växjö-depån"? Oj, var finns denna, hur stor är den, vilka fordon finns där, vilka linjer fordonsförsörjs därifrån?

Är den här bilden från Växjö-depån?
    https://upload.wikimedia.org/wikiped...scar_Bladh.jpg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Fråga 2)
    "Växjö-depån"? Oj, var finns denna, hur stor är den, vilka fordon finns där, vilka linjer fordonsförsörjs därifrån?

Här bor en del av tågen på linjerna 17, 18 och19.

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Här bor en del av tågen på linjerna 17, 18 och19.
    Är det bara jag som är dum och inte förstår vilka dessa linjer 17, 18 & 19 är?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Är det bara jag som är dum och inte förstår vilka dessa linjer 17, 18 & 19 är?
    Bilden är från Högdalen, en depå i Stockholms tunnelbanenät för linje 17, 18 och 19.

Fråga 1)
    "Tömmas"? Ska X11 sluta trafikera Kalmar, eller ska de bara inte vara placerade i Kalmaristan längre?

Fråga 2)

1) Jodå, det finns tio X11 som underhålls i Kalmar och används till Kalmar-Emmaboda-Karlskrona. Dessa ska vara kvar. Jag syftade på att vi under ett tillfälle tog bort 30% av flottan. Övriga vagnar gick i trafik, stod på verkstaden eller stod i reserv på annan ort.

2) Växjö är egentligen en förardepå. Fordonen underhålls i Nässjö men står över natt i bland annat Växjö. Numera gör vi ingen skillnad på Växjö- och Nässjö-fordon. Dessa rullar i samma omlopp. Däremot blandas Kalmar-vagnar normalt inte med dessa annat än vid fordonsbrist.

Lindman

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

2) Växjö är egentligen en förardepå. Fordonen underhålls i Nässjö men står över natt i bland annat Växjö. Numera gör vi ingen skillnad på Växjö- och Nässjö-fordon. Dessa rullar i samma omlopp. Däremot blandas Kalmar-vagnar normalt inte med dessa annat än vid fordonsbrist.
    Innebär detta att det finns möjlighet att åka med X14 mellan Växjö och Hässleholm?

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fråga 1)

Fråga 2)

Växjödepån är belägen längs den västra delen av spår 2, strax intill normalspårslokstallet (Växjö hade en gång ett stall per spårvidd, 1067 är borta, men 891 och 1435 ligger på var sida om banan här) och plankorsningen Södra Ringvägen, den rymmer 2 (eller 3?) X11 eller motsvarande. Utöver spår finns en enkel fekalietömningsanläggning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1) Jodå, det finns tio X11 som underhålls i Kalmar och används till Kalmar-Emmaboda-Karlskrona. Dessa ska vara kvar. Jag syftade på att vi under ett tillfälle tog bort 30% av flottan. Övriga vagnar gick i trafik, stod på verkstaden eller stod i reserv på annan ort.
    Aha! Det lät faktiskt i rubriken som att det var game over för X11 uti Kalmare stad.

Ursäkta fåneriet med bilden från en annan depå! Jag tycker bara ordet "depå" är lite dumt i järnvägssammanhang så jag tar alla chanser att framföra det

Tack för bra svar!

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Innebär detta att det finns möjlighet att åka med X14 mellan Växjö och Hässleholm?

/Axel L
    Ja, det förekommer. Även 2019 hände det men då var det på grund av en störning.

Lindman

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Aha! Det lät faktiskt i rubriken som att det var game over för X11 uti Kalmare stad.

Ursäkta fåneriet med bilden från en annan depå! Jag tycker bara ordet "depå" är lite dumt i järnvägssammanhang så jag tar alla chanser att framföra det

Tack för bra svar!
    Möjligen är "depå" en anglicism baserat på "depot". Jag uppfattar dess användning som att det i princip bara behöver finnas ett uppställningsspår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Möjligen är "depå" en anglicism baserat på "depot". Jag uppfattar dess användning som att det i princip bara behöver finnas ett uppställningsspår.
    Ordets användning har nog förflackats under de år det förekommit svenska språket som ett invasivt ogräs, och likt växtriket tagit över och förträngt andra ord och uttryck.

När jag av olika skäl gjorde tjänsteresor till öriket på andra sidan kontinenten så betydde "depot" en större skötselanläggning där både dagligt och tyngre underhåll utfördes. Jag misstänker att det var SL:s invasiva konsultbestånd som införde ordet och vips var tammefan allting "depå" Ganska praktiskt egentligen, ska man konsulta i en bransch där man aldrig gjort uppdrag förut är det bättre att omdefiniera branschspråket med några joller-ord istället för att själv behöva lära sig nya uttryck. Tips till er yngre konsnyl … förlåt, konsulterande ingenjörer

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ordets användning har nog förflackats under de år det förekommit svenska språket som ett invasivt ogräs, och likt växtriket tagit över och förträngt andra ord och uttryck.

När jag av olika skäl gjorde tjänsteresor till öriket på andra sidan kontinenten så betydde "depot" en större skötselanläggning där både dagligt och tyngre underhåll utfördes. Jag misstänker att det var SL:s invasiva konsultbestånd som införde ordet och vips var tammefan allting "depå" Ganska praktiskt egentligen, ska man konsulta i en bransch där man aldrig gjort uppdrag förut är det bättre att omdefiniera branschspråket med några joller-ord istället för att själv behöva lära sig nya uttryck. Tips till er yngre konsnyl … förlåt, konsulterande ingenjörer
    I min värld har "depot" främst dykt upp kopplat till banunderhållspersonalens utgångspunkt. Där har det inte alls någon storleksassociation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I min värld har "depot" främst dykt upp kopplat till banunderhållspersonalens utgångspunkt. Där har det inte alls någon storleksassociation.
    Depå är ett lager där man lagrar tillgångar. Det kan vara en fordonsdepå (vagnhallsområde eller liknande) eller en materieldepå (typ banförråd) men knappast en ren personaletablering. Sådana platser bör benämnas "åkstation" eller "platskontor" eller liknande. När någon använder det i någon annan betydelse bör man omedelbart protestera

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Depå är ett lager där man lagrar tillgångar. Det kan vara en fordonsdepå (vagnhallsområde eller liknande) eller en materieldepå (typ banförråd) men knappast en ren personaletablering. Sådana platser bör benämnas "åkstation" eller "platskontor" eller liknande. När någon använder det i någon annan betydelse bör man omedelbart protestera
    Förlåt om jag var otydlig! För mig är det självklart att en personaletablering/platskontor för banunderhållspersonal också innehåller materialförråd, annars blir det ganska meningslöst. Låt vara att vid en liten etablering blir också lagret litet, men det finns.

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Bilden är från Högdalen, en depå i Stockholms tunnelbanenät för linje 17, 18 och 19.
    Blev lite förvirrande när Jan Bengtsson svarade på Bobo Ls fråga om Växjödepån med att skriva om linjerna 17-19.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Blev lite förvirrande när Jan Bengtsson svarade på Bobo Ls fråga om Växjödepån med att skriva om linjerna 17-19.
    Nja, Jan är utan skuld i detta fall. Det var Bobo som frågade om Växjödepån med en bild av Högdalendepån. Bobos inlägg ska alltid läsas med humorsinnet påkopplat!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som sagt, frågan avsåg väl bilden, d v s SL:s Högdalen-depå?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •