Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur går det för Vy?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur går det för Vy?

Får rapporter från resenärer att Vy har rejäla utmaningar med sin nattågstrafik och har problem med att upprätthålla trafiken.

Igår söndag var nattåg 91 inställt och det andra tåg 12 kraftigt försenat vid avgång.

Det går fler rykten men jag vill inte sprida dom vidare utan mer nyfiken på om fakta hur det går med Vys trafik?

Vy har rimligtvis inte samma möjlighet att samordna trafiken med annan nattågstrafik som SJ hade vilket kanske märks nu?

- Så hur går det för Vy?

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur går det för Vy?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Får rapporter från resenärer att Vy har rejäla utmaningar med sin nattågstrafik och har problem med att upprätthålla trafiken.

Igår söndag var nattåg 91 inställt och det andra tåg 12 kraftigt försenat vid avgång.

Det går fler rykten men jag vill inte sprida dom vidare utan mer nyfiken på om fakta hur det går med Vys trafik?

Vy har rimligtvis inte samma möjlighet att samordna trafiken med annan nattågstrafik som SJ hade vilket kanske märks nu?

- Så hur går det för Vy?

/Jan-Erik
    Inget direkt svar på frågan men jag är övertygad om att Vy kallt räknade med att få överta större delen av personalen hos SJ men så blev det inte och då blev det personalbrist och jag kan mycket väl tänka mig att befintlig personal inte har lust att jobba över hela tiden

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Den nuvarande betyget på Vy på de svenska sidorna i Trustpilot säger mycket. Det finns oundvikligen en partiskhet mot negativa åsikter på sådana webbplatser (nöjda kunder brukar inte bry sig om att skriva) men det ser ganska dåligt ut.

https://se.trustpilot.com/review/vy.no

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Den nuvarande betyget på Vy på de svenska sidorna i Trustpilot säger mycket. Det finns oundvikligen en partiskhet mot negativa åsikter på sådana webbplatser (nöjda kunder brukar inte bry sig om att skriva) men det ser ganska dåligt ut.

https://se.trustpilot.com/review/vy.no
    Nåja, SJ:s poäng är obetydligt högre (1.8 istf 1.4)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nåja, SJ:s poäng är obetydligt högre (1.8 istf 1.4)
    Vet inte om det är en sån obetydlig skillnad? Vys kunder ger omdömet Mycket dålig medan SJ anses vara Dålig.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

- Så hur går det för Vy?

/Jan-Erik
    Det enda jag hört är att man ännu har inhyrd personal som kör och att man ännu inte hunnit utbilda alla nyanställda förare själv, för samtidigt har man förarbrist på Norrtåg så de som skulle varit på nattåget får täcka upp där och därav utbildningar inte klara på nattågen. Allt hänger som ihop...

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Det lär inte bli bättre nästa år när 91-92 ska börja köra till Skelleftehamn och vända. Sträckan Umeå-Boden-luleå kommer att ta flera timmar längre att åka. SJ lär få ännu mer kunder till sitt 77-76, i o m att vy:s avgångs- och ankomsttider till Umeå blir helt sanslöst dåliga. Det finns en särskild tråd om just Skellefteå.

Sen har Vy endast de grå trafikverksvagnarna att köra med. SJ kunde använda egna vagnar.

Personalbristen på Vy beror till stor del på att Vy i Norrland (tidigare tågkompaniet) har ett dåligt rykte som arbetsgivare. Folk vill hellre jobba på SJ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Dagisfröken Visa inlägg
    Det enda jag hört är att man ännu har inhyrd personal som kör och att man ännu inte hunnit utbilda alla nyanställda förare själv, för samtidigt har man förarbrist på Norrtåg så de som skulle varit på nattåget får täcka upp där och därav utbildningar inte klara på nattågen. Allt hänger som ihop...
    När tog man över det var väl i början på december? Att köra lok och vagnar med Rc lok är ju elementärt lokförarjobb som ju alla som utbildats under "gamla" SJ tiden bör klara utan särskilt mycket extra utbildning. Dessutom använder väl alla godsbolag Rc lok i större eller mindre utsträckning så det borde gått att få fram ordentligt med förare om så bara tillfälliga timanställda pensionärer innan yngre kan ta vid då man har många stora järnvägsorter som Gävle, Sundsvall, Ånge och Boden att välja på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Deras uniformer ser ut som parkeringsvakter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker uniformerna ser ut som nån som jobbar på cirkus.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enig i at de ikke er noe fine.

Men Vy-ledelsen er veldig stolte av den.
    https://www.vy.no/vygruppen/presse-o...-nye-uniformer

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Har hört att intresset från pensionärer att jobba på Vy varit rätt begränsat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    När tog man över det var väl i början på december? Att köra lok och vagnar med Rc lok är ju elementärt lokförarjobb som ju alla som utbildats under "gamla" SJ tiden bör klara utan särskilt mycket extra utbildning. Dessutom använder väl alla godsbolag Rc lok i större eller mindre utsträckning så det borde gått att få fram ordentligt med förare om så bara tillfälliga timanställda pensionärer innan yngre kan ta vid då man har många stora järnvägsorter som Gävle, Sundsvall, Ånge och Boden att välja på.
    Glöm inte Vännäs och Umeå.
    / BG

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Tror nog att de som pensionerar sig från såna här jobb och funderar på att jobba lite på timmar, nog väljer att göra detta där man jobbat innan man tog pension.
    Att börja hos någon annan innebär ju att man blir "en vem som helst" medan man på sitt gamla jobb kan/får behålla all den auktoritet som man har av att jobbat där länge.
    All tågpersonal är ju inte järnvägsentusiaster, som kan tänka sej att jobba för vem som helst, bara man får åka/köra tåg. Inte skulle då jag sälja mej till nått skunkföretag för för bara timpeng, då får de allt betala riktigt rejält.
    Personligen så var det bästa jag nånsin gjort, att lämna in behörigheterna för att slippa ens tänka tanken att jobba mer. Senare har även busskortet åkt samma väg...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är många anställda som inte kört RC mer än på Lia möjligtvis så inte så enkelt... och när man även har brist på Norrtåg så blir ju de prioriterat då det är enklare att hyra in personal med RC-utbildning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av spanarn Visa inlägg
    Tycker uniformerna ser ut som nån som jobbar på cirkus.
    När jag visade bilden till min frun gissade hon att de var anställda på ett islamisk flygbolag

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jeg pleier å si at de ser ut som noe Fretex ikke fikk solgt.

Fretex er Frelsesarmeens butikk for brukte klær.

Men nå har de, i hvertfall her i Norge, fått både uniformsvest og uniformslue. Så nå er den blitt litt mindre ille.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är många anställda som inte kört RC mer än på Lia möjligtvis så inte så enkelt... och när man även har brist på Norrtåg så blir ju de prioriterat då det är enklare att hyra in personal med RC-utbildning.
    Enklare ja, men måste kosta oerhört mycket pengar för Vy jämfört med att ha anställda som kör

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •