Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett helt vanligt godståg på 832 meter | Från luften

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett helt vanligt godståg på 832 meter | Från luften

Hej

Ja, på grund av en strulande molntjänst så har jag inte kunnat leverera bilderna från gårdagens omtalade godståg! Info om tåget och bakgrund och så finns här för den som har missat. För att inte trampa någon på tårna då det rullar längre godståg i USA, tyngre på malmbanan och allt annat jag har läst om det här tåget och dess omärkvärdighet så kommer här 2 bilder på ett helt vanligt godståg, på 832 meter (plus lite extrabilder).

Ja tåget rullade förbi Svågertorp utanför Malmö på lördagsmorgonen. Tack vare JVGfoto.se och den fantastiska tjänsten "Trafikinfo för sträcka" kunde jag skicka upp drönaren i rätt tid. Även om jag fick hjälp av en kollega med trafikbilderna också. Tåget tog hemskt lång tid på sig på Peberholm och det var tydligen pga ordergivning om jag förstod det rätt så. Men jag kom upp i exakt rätt tid och fick de här bilderna av det, vanliga, godståget. Vädret var strålande fint och det var tur för mig att testtåget sköts upp flera gånger. Har fått heads up från samma kollega som tidigare när testet skulle göras. Alla andra föreslagna dagar innan har det ösregnat på. Så jag tror nog de i projektet satt och sa att "en vacker dag ska vi köra ett 832 meter långt godståg" och så blev det.

Men jag fick också lite andra bilder innan dagens huvudpunkt kom! Här ett annat vanligt vanligt godståg påväg mot Tyskland. Tycker det är kul att jämföra det andra tåget mot det här (och mot Pågatåget vid perrongen).

Samma Pågatåg en liten stund innan som rullar in mot Svårgertorp.

Med redan i fredags så var jag och rekade en annan möjlig fotoplats! Nämligen Östervärn/Malmö godsbangård. Nu blev det inte här och tur var nog det! Men här kommer lite andra bilder från det reket.

Det var allt från denna helgen i Malmö! På återseende!

Med vänlig hälsning, Ossian

Senast redigerat av Herrolsson den 2021-04-18 klockan 18:39:19.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ett helt vanligt godståg på 832 meter | Från luften

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Hej

Ja, på grund av en strulande molntjänst så har jag inte kunnat leverera bilderna från gårdagens omtalade godståg! Info om tåget och bakgrund och så finns här för den som har missat. För att inte trampa någon på tårna då det rullar längre godståg i USA, tyngre på malmbanan och allt annat jag har läst om det här tåget och dess omärkvärdighet så kommer här 2 bilder på ett helt vanligt godståg, på 832 meter (plus lite extrabilder).

....

Så jag tror nog de i projektet satt och sa att "en vacker dag ska vi köra ett 823 meter långt godståg" och så blev det.
    Ja, det klart molntjänsten inte fungerat dessa molnfria dagar.

Tackar för bilderna, det är nästan så att jag får svindel bara av att se dem, hälsar korrekturläsaren.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, det klart molntjänsten inte fungerat dessa molnfria dagar.

Tackar för bilderna, det är nästan så att jag får svindel bara av att se dem, hälsar korrekturläsaren.
    Tack! Har justerat till rätt metertal!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta är dock (sannolikt) Sveriges längsta tåg genom tiderna. 1500 meter tomma timmervagnar. Provkörning på 1990-talet. Som vanligt har det inte hänt överdrivet mycket. De 835 metrarna har ju varit tillåtna i DK i cirka 60 år.

Kördes Gävle -- Borläng. Foto strax utanför Borlänge.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mats Nyblom Visa inlägg
    Detta är dock (sannolikt) Sveriges längsta tåg genom tiderna. 1500 meter tomma timmervagnar. Provkörning på 1990-talet. Som vanligt har det inte hänt överdrivet mycket. De 835 metrarna har ju varit tillåtna i DK i cirka 60 år.

Kördes Gävle -- Borläng. Foto strax utanför Borlänge.
    Bilden är tagen vid Hosjö kyrka, ca 2,3 km öster om Korsnäs driftplats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta är dock (sannolikt) Sveriges längsta tåg genom tiderna. 1500 meter tomma timmervagnar. Provkörning på 1990-talet.
    Kan du berätta något mer om provet? Hur var tanken, hur löste man växlingen (fick tåget delas vid infarten?). Väldigt intressant

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Kan du berätta något mer om provet? Hur var tanken, hur löste man växlingen (fick tåget delas vid infarten?). Väldigt intressant
    Ja, det var en del pyssel med att få ihop och isär tåget.

Syftet var självklart att sänka produktionskostnaderna (och öka infrastrukturens kapacitet) genom att göra varje tågrörelse större.

Tanken var att bygga tre-spåriga 750 meters-mötesstationer sekventiellt i stället för parallellt. Dvs det skulle bli en 1500 meter lång mötesstation med en växelförbindelse mitt på. Ger förutom mötesmöjlighet för två tåg mellan 750 och 1500 meter också möjlighet till möte och samtidig förbigång för tre tåg <750 meter och för normalfallet, vanligt möte mellan två normallånga tpg, ett smidigt möte som i allmänhet kan göras flygande. Detta var alltså tankar för 30 år sedan och många, många miljarder sedan.

I Deje gjordes sedan mer genomarbetade försök med 1500 meterståg med lok i mitten för distribuerad drag- och bromskraft. Tanken var att man enkelt skulle slå ihop och slå isär 750 meterståg. Så kommer sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid ske vad gäller vägens trailer-transporter där man på ett glest huvudvägnät kan komma att tillåta 34,5-metersfordon som innebär att en dragbil kan dra två trailers. Sedan kan man på parkeringsplatser snabbt dela upp på två dragbilar. Kan sänka kostnader för trailerdragning med 40 %.

Här ett par bilder från Deje-försöken:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det var en del pyssel med att få ihop och isär tåget.

Syftet var självklart att sänka produktionskostnaderna (och öka infrastrukturens kapacitet) genom att göra varje tågrörelse större.

Tanken var att bygga tre-spåriga 750 meters-mötesstationer sekventiellt i stället för parallellt. Dvs det skulle bli en 1500 meter lång mötesstation med en växelförbindelse mitt på. Ger förutom mötesmöjlighet för två tåg mellan 750 och 1500 meter också möjlighet till möte och samtidig förbigång för tre tåg <750 meter och för normalfallet, vanligt möte mellan två normallånga tpg, ett smidigt möte som i allmänhet kan göras flygande. Detta var alltså tankar för 30 år sedan och många, många miljarder sedan.

I Deje gjordes sedan mer genomarbetade försök med 1500 meterståg med lok i mitten för distribuerad drag- och bromskraft. Tanken var att man enkelt skulle slå ihop och slå isär 750 meterståg. Så kommer sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid ske vad gäller vägens trailer-transporter där man på ett glest huvudvägnät kan komma att tillåta 34,5-metersfordon som innebär att en dragbil kan dra två trailers. Sedan kan man på parkeringsplatser snabbt dela upp på två dragbilar. Kan sänka kostnader för trailerdragning med 40 %.

Här ett par bilder från Deje-försöken:

Tack för dom bilderna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •