Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Detta med att bo på tåg

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Detta med att bo på tåg

Vet inte om det är en "Klintbergare" men har hört talas om en person som skippade detta med bostad och köpte ett årskort på SJ. Kvällståg från Stockholm till Malmö och nattåg tillbaka.

Någon som kan verifiera detta? När tvättade hen kläderna? Osv.

När jag var liten ville jag bo i en WL3 och åka fram och tillbaka.

Mitt första inlägg i nya Postvagnen och jag trivs ombord.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Detta med att bo på tåg

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Vet inte om det är en "Klintbergare" men har hört talas om en person som skippade detta med bostad och köpte ett årskort på SJ. Kvällståg från Stockholm till Malmö och nattåg tillbaka.

Någon som kan verifiera detta? När tvättade hen kläderna? Osv.

När jag var liten ville jag bo i en WL3 och åka fram och tillbaka.

Mitt första inlägg i nya Postvagnen och jag trivs ombord.
    Det låter som en kul idé men typiskt en sådan sak som några kommer på över några glas med jästa drycker. Jag skulle dock bli rätt förvånad om det visade sig att någon faktiskt gjort detta.

(Välkommen ombord!)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det finns minst ett verkligt exempel, dessutom i din närhet. En polisman från Älmhult jobbade under 1980/1990-talet på Polisskolan i Stockholm. Boendet löste han genom att varje eftermiddag ta tåget till Malmö och sedan nattåget tillbaka. På köpet fick han möjligheten att åka hem i helgerna. Jag har läst reportage om honom i Smålandsposten så jag känner mig säker på att det inte var någon klintbergare.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det låter som en kul idé men typiskt en sådan sak som några kommer på över några glas med jästa drycker. Jag skulle dock bli rätt förvånad om det visade sig att någon faktiskt gjort detta.

(Välkommen ombord!)
    Inte i Sverige och en del smygsovande hos familjemedlemmar, så det är ju lite fusk:
    https://www.dn.se/ekonomi/sa-upp-lagenheten-bor-pa-tag/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg

(Välkommen ombord!)
    Kanske delvis sann. Det var en polisman bosatt i södra Sverige men stationerad i Stockholm som blev omtalad för att han tillämpade detta mönster. I stället för övernattningslägenhet i Stockholm åkte han hemåt med ett X 2000 och hade han tjänstgöring nästa dag så återvände han med nattåget. Eller varianter på detta beroende på tjänstgöring.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är sant. Det var en artikel om honom för bara några år sedan (runt 2010). Han bodde i södern, jag har för mig det var Malmö, och veckopendlade till sitt jobb i Stockholm. Istället för att hyra ett övernattningsboende i Stockholm tog han X2000 till Malmö på kvällen och lade sig i sovvagnen för att vakna i Stockholm för en ny arbetsdag.
    Jim

Robert
    Fripassagerare

Vi på Upptåget har då och då hemlösa som bor ombord eftersom vi kör fram och tillbaka dygnet runt...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Banbyggarna köpte in en fullstor boggivagn, tog bort boggin och monterade en boggi från ett lastbilssläp för tunga transporter i ena ändan. Andra ändan hängde man på lastbilen och så var det bara att riva ut alla stolar och dra iväg med härligheten. Vet inte om det var ok att blåsa på i 90 med en 20 meter lång boggivagn efter långtradaren.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Banbyggarna köpte in en fullstor boggivagn, tog bort boggin och monterade en boggi från ett lastbilssläp för tunga transporter i ena ändan. Andra ändan hängde man på lastbilen och så var det bara att riva ut alla stolar och dra iväg med härligheten. Vet inte om det var ok att blåsa på i 90 med en 20 meter lång boggivagn efter långtradaren.
    Blandar du inte ihop detta med Kraftdragarna (f.d. Vattenfall transportavdelning) som gjorde iordning den 60-talsvagn de nu använder för trafotransporterna på sitt område i Västerås som saknar spåranslutning och därmed transporterade vagnen från spår till sitt industriområde på detta sätt. Och då behövdes aldrig några landsvägsfarter. Dessutom är nog bredden på vagnen mer avgörande för transportproblemen än längden.
    När vagnen sedan var fixad transporterade man tillbaka den till spår och satte den på sina boggier.

Här är vagnen i drift...

SA

Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-03-07 klockan 01:23:33. Anledning: mer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •