Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nyåker

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Nyåker

På sträckan Mellansel-Vännäs finns som bekant en möjlighet att köra via Nyåker, dvs. den gamla bansträckningen. Är det någon som vet hur pass frekvent det rullar in tåg på Nyåkerssträckan nu förtiden - är det dagligen eller pratar vi om ett eller ett par tåg i månanden?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nyåker

Tror fjärren har det som ett dubbelspår. Men används ju då bara när det uppstår en mötes situation. Det är ju både längre och krokigare spår.
    Så det borde användas kanske någon gång under ett dygn.
    Men har inte full koll på detta just nu.
    Kollar man på grafen ser det ut som 01:30 kan det användas och 12:50 (Om alla tågen håller tiden)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    På sträckan Mellansel-Vännäs finns som bekant en möjlighet att köra via Nyåker, dvs. den gamla bansträckningen. Är det någon som vet hur pass frekvent det rullar in tåg på Nyåkerssträckan nu förtiden - är det dagligen eller pratar vi om ett eller ett par tåg i månanden?
    Tyvärr går det inte att se i grafen vilken väg tågen tar mellan Öreälv och Oxmyran. Men när jag tittar på daglig graf för i dag så skulle 4600 och 9115 mötas mellan Öreälv och Oxmyran, även extratåg 27513 (Öreälv 4.09-Oxmyran 4.15) skulle möta 28558 (Oxmyran 4.08-Öreälv 4.12). Samma med 19218 och 4003. Det fanns alltså i dag tre planlagda möten som innebar att det ena tåget skulle gå över Nyåker.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tusen tack för svar!

Då används spåret ganska frekvent då med andra ord. Jag trodde det tillhörde ovanligheterna numera. Om man skulle vilja tågfota vid Nyåkers stn - hur kan man enklast luska rätt på när det kan komma in ett tåg på sträckan?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tusen tack för svar!

Då används spåret ganska frekvent då med andra ord. Jag trodde det tillhörde ovanligheterna numera. Om man skulle vilja tågfota vid Nyåkers stn - hur kan man enklast luska rätt på när det kan komma in ett tåg på sträckan?
    Det är nog ganska svårt att luska ut. Det finns ett planlagt möte dagtid (12.50), men minsta lilla tidsförskjutning så går båda tågen raka vägen och möts någon annanstans. I gengäld så kan tidsförskjutningen på andra tåg med mycket kort varsel innebära att spåret används.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tyvärr går det inte att se i grafen vilken väg tågen tar mellan Öreälv och Oxmyran. Men när jag tittar på daglig graf för i dag så skulle 4600 och 9115 mötas mellan Öreälv och Oxmyran, även extratåg 27513 (Öreälv 4.09-Oxmyran 4.15) skulle möta 28558 (Oxmyran 4.08-Öreälv 4.12). Samma med 19218 och 4003. Det fanns alltså i dag tre planlagda möten som innebar att det ena tåget skulle gå över Nyåker.
    Om man kollar på https://tracker.railit.se för 4600 för utgångsdatum den 16:e så finns det en tid, efter midnatt, i Nyåker mellan Öreälv och Oxmyran.
    Medan 9115 har ingen rad för Nyåker. Fast i verkligheten var det ena tidigt och det andra sent så de gick nog båda på nya linjen.

Samma med 27513 har tid i Nyåker, och dessutom står att det skall möta 28558 där, och mycket riktigt har 28558 en tid i Nyåker. Men de kör nog åtminstone ena tåget på nya linjen. Fast i verkligheten gick inget av tågen alls enligt körplanen.

Så, det är nog svårt att hitta något tåg som säkert går över Nyåker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På norrgång får man den ibland, på sydgång tror jag bara att jag fått den en gång på 3 år.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •