Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nordligaste punkt?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Nordligaste punkt?

Lite nörderi i allmänt.

Sydligaste platsen med järnväg i Sverige måste vara färjeläget i Trelleborg, eller?

Nordligaste platsen? Vid vilken Km är denna????

Tackar ödmjukast för svar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nordligaste punkt?

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Lite nörderi i allmänt.

Sydligaste platsen med järnväg i Sverige måste vara färjeläget i Trelleborg, eller?

Spontant skulle jag säga vid Riksgränsen. Kollar man sedan kartan ser man att järnvägen går nästan rakt österut därifrån nästan ända fram till Björkliden så den rör sig inte mycket söderut. Börjar man titta på koordinater är det möjligt att någon annan punkt ligger enstaka meter längre norrut, men jag tror inte det.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Lite nörderi i allmänt.

Klaffen på färjeläge 9 i Trelleborg verkar vara sydligast men jag vill minnas (typiska?) postvagnsdiskussioner om spårförsedda färjeklaffar (och tågfärjor) är att betrakta som järnvägsinfrastruktur.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Spontant skulle jag säga vid Riksgränsen. Kollar man sedan kartan ser man att järnvägen går nästan rakt österut därifrån nästan ända fram till Björkliden så den rör sig inte mycket söderut. Börjar man titta på koordinater är det möjligt att någon annan punkt ligger enstaka meter längre norrut, men jag tror inte det.
    Ifall vi börjar tala om nordligaste trafikplats i stället för nordligaste punkt - kan det finnas någon nordligare än Riksgränsen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag använder Lantmäteriets nya karttjänst (länk) och jag får det till att den nordligaste punkten ligger ca 700 väster om Tornehamn, mellan en liten sjö och en transformatorstation (eller heter det ställverk?). På den nya tjänsten kan man klicka på en plats på kartan och få upp koordinaterna för den punkten, så det går lätt att jämföra olika platser.

Ang sydligaste så måste det idag vara färjeklaffen, men om vi räknar med nedlagda sträckor så var stationen i Smygehamn den sydligaste.

Ett ännu enklare sätt att få fram uppgifterna är att slå i SJK Järnvägsdata (2006), där bekräftas att Smygehamn är genom tiderna sydligaste, och att den nordligaste ligger vid km 1520.4, nära Tornehamn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag använder Lantmäteriets nya karttjänst (länk) och jag får det till att den nordligaste punkten ligger ca 700 väster om Tornehamn, mellan en liten sjö och en transformatorstation (eller heter det ställverk?). På den nya tjänsten kan man klicka på en plats på kartan och få upp koordinaterna för den punkten, så det går lätt att jämföra olika platser.

Ang sydligaste så måste det idag vara färjeklaffen, men om vi räknar med nedlagda sträckor så var stationen i Smygehamn den sydligaste.

Ett ännu enklare sätt att få fram uppgifterna är att slå i SJK Järnvägsdata (2006), där bekräftas att Smygehamn är genom tiderna sydligaste, och att den nordligaste ligger vid km 1520.4, nära Tornehamn.
    Äsch, du hann före medan jag satt här och gjorde exakt likadant. Jag instämmer i slutsatsen. 68°26' verkar bara överskridas i kurvan väster om Tornehamn.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ifall vi börjar tala om nordligaste trafikplats i stället för nordligaste punkt - kan det finnas någon nordligare än Riksgränsen?
    Det beror nog på om du tittar idag eller historiskt. Det har funnits stopplatser för skoltåg under vissa perioder nära Tornehamn som är nordligare.
    Och Vassijaure ligger idag nordligare än Riksgränsen. Tipsar om Lantmäteriets Min karta.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

https://www.google.se/maps/@68.43403.../data=!3m1!1e3
    68°26'2" N
    5,22 km väster om Björklidens plattform, borde då vara km 1520+310.

Google maps är bra för sådant för man ser koordinaten i sökvägen och kan ta koordinater för olika tänkbara ställen.

Narvik på 68°26'30" ligger längre norrut och är Nordens nordligaste järnvägsstation i betydelsen tågstation med passagerarutbyte.

Det finns ett ställe på Ofotbanan som når 68°26'57"N men Bjørnevatnbanan med bara gods är längre norrut, 69°43'N

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    nordligaste ligger vid km 1520.4, nära Tornehamn.
    TACK!!!!!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Västligaste punkten på järnväg i Sverige är i Strömstad 11°10'13"W
    https://www.google.se/maps/@58.93330.../data=!3m1!1e3

Östligaste punkten på järnväg i Sverige är i Haparanda längs järnvägsbron. 24°9'2"E
    https://www.google.se/maps/@65.82793.../data=!3m1!1e3

Högsta punkten på järnväg i Sverige är nära Storlien på cirka 600 meter.
    Lägsta punkten på järnväg i Sverige är väl i Helsingborg. Edit eller Stockhom City.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    68°26'2" N

Google maps är bra för sådant för man ser koordinaten i sökvägen och kan ta koordinater för olika tänkbara ställen.

Narvik på 68°26'30" ligger längre norrut och är Nordens nordligaste järnvägsstation i betydelsen tågstation med passagerarutbyte.

Det finns ett ställe på Ofotbanan som når 68°26'57"N men Bjørnevatnbanan med bara gods är längre norrut, 69°43'N
    Järnvägsdata 2006 anger ju 1520,4 så vi talar nog om samma plats.
    Även Lantmäteriets nya sajt kan visa koordinater, och de kartorna visar ju järnvägsspåren mycket tydligare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

När man tittar på lantmäteriverkets kartor går det att notera att den sydligaste punkten i Sveriges järnvägsnät är en stoppbock vid ett utdragsspår i Trelleborg. Punkten har följande koordinater.

SWEREF 99 TM
    N 6137171, E 384898
    WGS84
    55°22'2.4"N 13°11'2.1"E

Länk: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=...undaries=false

Detta kan jämföras med koordinaterna för änden av den sydligaste färjeklaffen.

SWEREF 99 TM
    N 6137241, E 383178
    WGS84
    55°22'3.2"N 13°9'24.4"E

Länk: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=...undaries=false

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

68°26'2" N

Märkligt att det förr då fanns en uppgift om att Vassijaure var den nordligaste, tror t o m att det någon tid fanns en skylt om detta på stationshuset. Minns inte hur man specificerade nordligaste, men det var mer än Sveriges nordligaste.

På den skylt jag tänkte på står det faktiskt "Sveriges nordligaste järnvägsstation", framgår bl a här.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Märkligt att det förr då fanns en uppgift om att Vassijaure var den nordligaste, tror t o m att det någon tid fanns en skylt om detta på stationshuset. Minns inte hur man specificerade nordligaste, men det var mer än Sveriges nordligaste.

På den skylt jag tänkte på står det faktiskt "Sveriges nordligaste järnvägsstation", framgår bl a här.
    Narvik är Norge, men Vassijaure är nog Sveriges nordligaste järnvägsstation, norr om Riksgränsen.

Vassijaure har 68°25'47.3"N 18°15'20.1"E beroende på var man mäter
    Riksgränsen har 68°25'35.4"N 18°7'16.9"E
    Kopparåsen har 68°25'35.1"N 18°30'55.4"E och är en driftplats? med mötesspår, men släpper inte på passagerare.
    (skillnaden mellan de två sista 0,3" är 10 meter vilket då beror på vad man sätter nålen)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

68°26'2" N

Eftersom du nu gick utanför Sveriges gränser, då Narvik inte ligger i Sverige, så varför nöja sig med att prata om Norden? Det är faktiskt istället Europas nordligaste järnvägsstation med passagerarutbyte, åtminstone på normalspår. Bredspåret har ännu lite nordligare. Murmansk ligger ännu lite nordligare än Narvik.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Västligaste och östligaste punkt?

Vi fortsätter väl med nörderiet från den här tråden:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...dligaste-punkt

Så vad bör då vara västligaste och östligaste punkt på det svenska järnvägsnätet?

Östligast bör ju vara Haparanda utan tvekan.

Men västligaste? Man kan tycka att punkten på Öresundsbron där gränsen mellan Sverige och Danmark går borde vara en kandidat. Men ligger inte Göteborg ännu västligare än den punkten? Och hur är det med Strömstad? Det är väl ännu västligare ändå?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Västligaste och östligaste punkt?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Så vad bör då vara västligaste och östligaste punkt på det svenska järnvägsnätet?

Men västligaste? Man kan tycka att punkten på Öresundsbron där gränsen mellan Sverige och Danmark går borde vara en kandidat. Men ligger inte Göteborg ännu västligare än den punkten? Och hur är det med Strömstad? Det är väl ännu västligare ändå?
    Frågan har redan besvarats i tråden du länkade till, närmare bestämt här.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Västligaste och östligaste punkt?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

En snabb titt på kartan visar att redan i Helsingborg är man västligare än på bron. Strömstad är nog den bästa kandidaten. Eller kurvan strax före stationen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nordligste punkt på Ofotbanen er ved Bjørneborg, noen kilometer øst for Narvik.

Steinstøtta der er senere flyttet til Narvik stasjonsområde.

https://digitaltmuseum.no/0210155275...903-bjorneborg

https://www.visitnarvik.com/no/besti...en/showdetails

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

https://digitaltmuseum.se/0210180976...arnvagsstation

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •