Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Nordligaste punkt?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nordligaste punkt?

Tackar!

Observera att det hade inte hjälpt Riksgränsen om det legat norr om Vassijaure, under lång tid var Riksgränsen inte station. Möjligen kan numera hållplatsen anses vara "station" i folkmun.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar!

Observera att det hade inte hjälpt Riksgränsen om det legat norr om Vassijaure, under lång tid var Riksgränsen inte station. Möjligen kan numera hållplatsen anses vara "station" i folkmun.
    I SÄO hade man stationer och hållplatser.
    Men SÄO byttes 2007 ut mot JTF och sedan TTJ. I dessa heter det driftplats och inte station längre.
    Det är visserligen bara 14 år sedan.
    Och då kan man inte säga att enligt regelverket är Riksgränsen inte station, eftersom det inte finns stationer enligt regelverket.
    Och då kan Riksgränsen lika gärna vara station som hållplats.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Men SÄO byttes 2007 ut mot JTF och sedan TTJ. I dessa heter det driftplats och inte station längre.
    Och då kan man inte säga att enligt regelverket är Riksgränsen inte station, eftersom det inte finns stationer enligt regelverket.
    Precis det jag menade, men tack för att du förtydligade mina tankar. Fast säo gällde t o m 2009-05-30 och hållplatser finns fortfarande, även i TTJ.

Jag tror mig dessutom veta att det faktiskt funnits en station (enligt säo) vid Riksgränsen.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Enligt gängse praxis benämns i dag alla järnvägstrafikplatser med resandeutbyte för ”station” i kommunikation med resenärerna. Se t ex Resrobot. Något formellt dokument på detta känner jag inte till så definitionsfanatiker lär hacka på mig.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Precis det jag menade, men tack för att du förtydligade mina tankar. Fast säo gällde t o m 2009-05-30 och hållplatser finns fortfarande, även i TTJ.

Jag tror mig dessutom veta att det faktiskt funnits en station (enligt säo) vid Riksgränsen.
    1903–1924

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    1903–1924
    Med en stor lokstation med 18m vändskiva och rundstall. Här skedde lokbyten fram till att även Norge elektrifierat och därefter blev det byte i Vassijaure av lok,förare och personal.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Eftersom du nu gick utanför Sveriges gränser, då Narvik inte ligger i Sverige, så varför nöja sig med att prata om Norden? Det är faktiskt istället Europas nordligaste järnvägsstation med passagerarutbyte, åtminstone på normalspår. Bredspåret har ännu lite nordligare. Murmansk ligger ännu lite nordligare än Narvik.
    Ska vi ta med Ryssland, då blir det världens nordligaste järnväg som behandlas, då måste vi ta med Obskaya–Bovanenkovo banan, som slutar i Bovanenkovo vid 70°20'N. Den är dessutom inte isolerad utan har förbindelse med huvudnätet. Detta ligger på Jamal-halvön vid gränsen Europa-Asien norr om floden Ob.
    https://ru.wikipedia.org/wiki/Железн...Карская

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Aller nordligst var gruvebanen i Ny-Ålesund på Svalbard.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jern...C3%A5_Svalbard

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •