Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Lågpris och X2000 konceptet

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lågpris och X2000 konceptet

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En revolution som man i Skåne upplevde redan när Y2 kom på 1980-talet.
    1990-talet...

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...167#post150167

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag tror att SJ borde se till att enbart behålla snabbtågstrafiken, dvs X2000 och SJ 3000 samt även de nattåg som de har kvar. Övrig trafik tror jag att de bör lämna över antingen till operatörer som Flix, MTR eller Snälltåget. Eller så bör de lämna över det till länstrafiken eller någon regionaltrafik likt Mälartåg eller liknande. För de tåg som SJ kör med som inte är nattåg eller snabbtåg tror jag är helt hopplösa att försöka vinna resenärer med. Tågen är förskräckligt omoderna och går bara i 160 km/h, trots att de många gånger rullar på banor där det annars tillåts högre hastighet. Ofta har idag ett antal länståg numera egentlige högre komfort än SJ:s IC-tåg. I länstågen är det ofta idag moderna motorvagnståg som får gå i 200 km/h och har modern inredning samt försedda med AC. Den som byter från ett sådant tåg upplever att komforten blir sämre när denne sedan sätter sig i ett av SJ:s IC-tåg.

Om SJ enbart inriktar sig på snabbtåg och nattåg så tror jag att de kan vara konkurrenskraftiga. Då kan de ses som ett komfortalternativ, som har högre komfort än Flix eller länstågen.

Och jodå! Jag är säker på att jag får starka mothugg nu för det här inlägget, men detta är vad jag faktiskt tror på.
    Tror du själv på att Flix, MTR och Snälltåget har intresse av att köra trafiken där SJ kör med loktåg och även andra tåg än Snabbtåg? Om så är fallet, varför kör inte dom bolagen på Dalabanan, dagtåg till Östersund, Kust till Kust mfl. Och 80-tals vagnarna är inte så eländiga som du vill ge sken av av de bilder jag sett inifrån Flix vagnar så ser sätena jäkligt hårda ut och det ser med ut att va trång.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Tror du själv på att Flix, MTR och Snälltåget har intresse av att köra trafiken där SJ kör med loktåg och även andra tåg än Snabbtåg? Om så är fallet, varför kör inte dom bolagen på Dalabanan, dagtåg till Östersund, Kust till Kust mfl. Och 80-tals vagnarna är inte så eländiga som du vill ge sken av av de bilder jag sett inifrån Flix vagnar så ser sätena jäkligt hårda ut och det ser med ut att va trång.
    Största felet med Niklas resonemang är att han är fast i dagens fordonsflotta. Han tar överhuvudtaget inte hänsyn till de investeringsbeslut som SJ tagit i Delta och Zeta. Om han för avsikt att diskutera vilken trafik- och fordonsstrategi som SJ borde ha så bör den ske utifrån den fordonsflotta som SJ tänker ha om fem år.

Jag tror, baserat på vad SJ sagt om sin framtid, att det ser ut så här om fem år, d v s innan höghastighetsbanorna kommer, för det lär dröja länge om de ens kommer.
    Snabbtåg på de fyra huvudlinjerna (Stockholm-Köpenhamn/Göteborg/Oslo/Umeå): Delta och X2
    Intercity/Långväga regional (Göteborg-Köpenhamn/Kalmar/Västerås-Stockholm, Stockholm-Falun/Östersund, Linköping-Gävle): Zeta och X55
    Kortväga regional (Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro): X40, eventuellt med loktåg som kapacitetsinsats i rusningstid
    Nattåg: Lok och vagn
    Det finns ingen anledning för SJ att sluta köra någon linje som man kör kommersiellt i dag - däremot så måste fordonen bytas ut. För där håller jag (och SJ) med Niklas - loktågen är inte bra.
    Om det ser ut som jag skissar på ovan så är SJ ett konkurrenskraftigt företag som är ett bra alternativ till parallellgående länstrafik. Man är även ett premiumalternativ på de sträckor där efterfrågan är så hög att det finns plats för flera alternativ.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg

Som sagt var: Där kom det där hårda motargumentet som jag väntat på!

Om du läser mitt inlägg så skrev jag att ANTINGEN dessa operatörer kunde ta över där SJ kör loktåg, eller at det går över till länstrafik eller regionaltrafik likt Mälartåg. Och, ja jag tror att det finns intresse för den trafiken med något av alternativen.

Har du provsuttit Flix vagnar? Jag har inte gjort det ännu, och få här i Postvagnen verkar ha gjort det, om ens någon. Jag håller med om att dynorna ser tunna ut, men det säger inte allt. Det är möjligt att de är otroligt obekväma, men jag vill provsitta innan jag uttalar mig där.

Och, ja SJ:s 80-talsvagnar har gått ur tiden. Det är flera tillfällen man åker i regionaltåg med högre komfort än i dessa.

Kust till Kust skulle dessutom vara ett lysande exempel där SJ släpper dessa tåg till förmån för en regional satsning likt Mälartåg.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Största felet med Niklas resonemang är att han är fast i dagens fordonsflotta. Han tar överhuvudtaget inte hänsyn till de investeringsbeslut som SJ tagit i Delta och Zeta. Om han för avsikt att diskutera vilken trafik- och fordonsstrategi som SJ borde ha så bör den ske utifrån den fordonsflotta som SJ tänker ha om fem år.

Jag tror, baserat på vad SJ sagt om sin framtid, att det ser ut så här om fem år, d v s innan höghastighetsbanorna kommer, för det lär dröja länge om de ens kommer.
    Snabbtåg på de fyra huvudlinjerna (Stockholm-Köpenhamn/Göteborg/Oslo/Umeå): Delta och X2
    Intercity/Långväga regional (Göteborg-Köpenhamn/Kalmar/Västerås-Stockholm, Stockholm-Falun/Östersund, Linköping-Gävle): Zeta och X55
    Kortväga regional (Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro): X40, eventuellt med loktåg som kapacitetsinsats i rusningstid
    Nattåg: Lok och vagn
    Det finns ingen anledning för SJ att sluta köra någon linje som man kör kommersiellt i dag - däremot så måste fordonen bytas ut. För där håller jag (och SJ) med Niklas - loktågen är inte bra.
    Om det ser ut som jag skissar på ovan så är SJ ett konkurrenskraftigt företag som är ett bra alternativ till parallellgående länstrafik. Man är även ett premiumalternativ på de sträckor där efterfrågan är så hög att det finns plats för flera alternativ.

Jo, jag sitter fast i SJ:s befintliga fordonsflotta. Men de beror på att inga beställningar av varken Delta, Zeta eller förresten något annat ännu så länge skett. SJ säger att de ska beställa nya tåg, att Delta ska komma osv, men ingen riktig beställning är ännu gjord. Det skjuts upp, det överklagas. Den dagen jag ser en riktig beställning av nya tåg tror jag på det, men inte förr, så länge det överklagas med mera.

Alltså sitter SJ med: X2, X55, X40 och loktåg. Och både du och jag är ju överens om att loktågen har gjort sitt. De är ålderdomliga idag och uppfyller inte dagens krav.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    X40 är inte någon höjdare vad gäller komfort och det finns begränsat med plats för benen liksom att möjlighet att förvara bagage nära sittplatsen pga små hatthyllor.
    Nej, de är verkligen inte bra. Särskilt inte när de används i långväga trafik (Stockholm-Göteborg, Linköping-Gävle). Men även vid korta resor är den obekväm. Dessutom gör konstruktionen att av- och påstigning tar mer tid än vad den borde behöva göra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Palazzi Visa inlägg
    Flixbus pensionerar ju sina bussar på samma linje, vad jag ser, så de kunderna snor det inte av någon konkurrent. Det verkar ju inte heller råda brist på resenärer på given sträcka, så tror inte någon aktör behöver oroa sig värst mycket. Skulle gissa att man når 20% beläggning bara genom denna överflyttning (och de bussarna var proppfulla, så fanns att hämta).
    Hur ser utvecklingen av platsutbudet mellan Stockholm och Göteborg ut över tid? Har det blivit fler platser, eller har relativt korta tåg tryckt bort långa så det inte ökat så mycket?

Innan pandemin fanns det (tyckte jag) ett underskott av platser på sträckan, ofta slutsålt, ofta höga priser. Så min gissning är att det inte är svårt att fylla tågen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Är inte så säker på att trafiken på sträckorna Stockholm-Uppsala eller Stockholm-Västerås-Göteborg är något som SJ kan bestämma om själva vad gäller vem som ska köra i framtiden. Mälardalstrafik och Västtrafik är klart intresserade av trafiken Sthlm-Vås-Gbg och redan till hösten blir ju 40% av regionaltågstrafiken mellan Uppsala-Stockholm med Mälartåg. Vad gäller trafiken via Västerås hade det nog ur SJ:s synvinkel varit bra om de redan hade haft sina kommande "Zeta"-tåg. X40 är så impopulär bland resenärerna att det fordonet i sig nästan blir ett argument för Mälardalstrafik att ta hand om trafiken. X40 är nog inte ett fordon för den linjen om SJ vill fortsätta vara kommersiell operatör på "här&där-tågen".

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Och, ja SJ:s 80-talsvagnar har gått ur tiden. Det är flera tillfällen man åker i regionaltåg med högre komfort än i dessa.

Kust till Kust skulle dessutom vara ett lysande exempel där SJ släpper dessa tåg till förmån för en regional satsning likt Mälartåg.
    Jag tror att du har rätt i ditt ursprungliga resonemang när det gäller IC-loktågen på Västra och Södra Stam (som bara gått vissa dagar och väl är inställda nu pga Corona). De har ingen framtid, såvida inte någon av konkurrenterna kastar in handsken och det behövs fler tåg.
    Ett skäl att SJ kört dessa är nog att Snabbtågen blivit fullbokade för fort, så SJ har velat hjälpa kunder som behövt boka nära avgång (eller inte velat betala de höga priserna på slutet).

Men, X40-trafiken tror jag SJ fortsätter köra (men de är ju varken hopplöst omoderna eller sth 160).
    Och på Dalabanan, Uppsalapendeln och Kust-till-kust så kan nog inte SJ bara backa ur nu för att vagnarna inte är moderna, inte förrän de fått nya fordon. X40 får ju kritik i den här tråden, så det finns nog resenärer som utanför högsommaren lika gärna åker loktåg.

Du skriver att SJ borde släppa till Kust-till-kust till regionerna, men regioner verkar ju ha lätt att ta över trafik utan att SJ (eller annan) måste släppa till eller godkänna, utan det är bara att utlysa trafikplikt. Så, jag är mycket tveksam till att någon vill ta över.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Mälardalstrafik och Västtrafik är klart intresserade av trafiken Sthlm-Vås-Gbg och redan till hösten blir ju 40% av regionaltågstrafiken mellan Uppsala-Stockholm med Mälartåg.
    När i höst? Menar du från T22, dvs december? För i tåglistan för T21 hittar jag ingen utökad trafik under hösten i år. Eller ser jag dåligt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    När i höst? Menar du från T22, dvs december? För i tåglistan för T21 hittar jag ingen utökad trafik under hösten i år. Eller ser jag dåligt?
    Sorry, var T22 i december jag menade. Inte hösten som jag skrev.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Efterklokhet är enkelt att egna sig åt.

Rent spekulativt undrar jag om SJ AB, genom andra vägval genom åren, idag kunnat vara en stark aktör på den marknad som nu Flixtrain försöker etablera sig på.
    Erkänner att förutsättningarna ändrats under åren och beslut säkert tagits mot dessa förutsättningar, men på något sätt känns det som man nu blir biten i baken av tidigare beslut.

När X2000 konceptet introducerades så var det ett koncept där man kunde ta betalt av en betalstark affärsresegrupp för en högkvalitativ produkt.
    Vid sidan av ett begränsat antal X2000 avgångar körde man också långsammare loktåg.
    Det gick då att ta betalt för komfort och restid.

Med åren har konceptet urvattnats och degraderats till en produkt med låga priser samtidigt som egna loktåg försvunnit.
    Man kan inte längre ta betalt för komfort och snabbhet.
    Denna marknad verkar nu istället ligga öppen för till exempel Flixtrain m.fl.

Ambitionen tycks inte vara satsning på en produkt som man kan ta mer betalt för.
    Tidigare satsade man på en extra ”2-klassvagn” vagn i varje tågsätt när man ökade antal enheter.
    Nu kommer man även kommer att minska antalet platser som man kan ta ut lite mer betalt för.

Kommer ekvationen att gå ihop?
    I grunden ligger nu en dryg kostnad för renovering av X2 enheter med tillhörande vagnar som skall skrivas av.
    Ökning av priser kommer säkert att jaga bort den grupp av resenärer som söker lägsta pris.
    Man har få platser där man kan göra en merförsäljning i form av komfort samt service.
    Restidskortet har man spelat bort sedan länge genom satsning på lågpris i de snabba tågen.

Lite ironiskt är att Flixbus uppstått ur den försäljning som SJ gjorde av sin bussverksamhet.
    Min förhoppning är givetvis att SJ AB satsat rätt och mina spekulationer är fel, men det skall bli intressant att följa hur SJ AB kommer spela sina kort.
    Intressant fråga.
    När man introducerade X2000 så var det få tågsätt i början och stomtrafiken gick med IC-tåg, då var det ju smart ta mer betalt och erbjuda mer, samt locka tjänsteresenärer från flyget (och på den tiden flög de i Businessclass eller liknande).
    Men, tiden har förändrats, fler och längre X2-or, dynamisk prissättning, tjänsteresenärer åker inte längre Business (och inte många flyger mellan-klassen tror jag; flera år sen jag flög), och SJ har anpassat sig, och anpassar sig ytterligare med ombyggnaden.
    Att SJ kan köra två 1-klassvagnar till Göteborg (till Malmö är det ju oftast bara en; så där blir det 6 fler 1-klassplatser per tåg efter ombyggnaden) beror ju på att priset sätts så lågt så att man får god beläggning. Men, priset är nog långt ifrån de 50% högre det borde vara bara för att betala för det bättre utrymmet (72 platser delat med 48), och sen borde priset vara ännu högre för att täcka kostnaden för frukosten, kaffet och frukten.
    Så, med bara 1 vagn kanske SJ kan få ett antal platser i tåget som man kan ta lite bättre betalt för än för 2-klassplatserna, men kanske inte så det täcker.

Dynamiska priserna har ju också gjort att SJ både konkurrerar med lågprisföretag (buss/tåg) för de som köper tidigt eller åker på udda tider, och kan ta ut höga priser på eftertraktade avgångar, så man får ihop pengar för att kunna satsa.

Din undran ifall ombyggnaden kan löna sig: Hittills har väl biljettpriserna fått täcka avskrivningar (eller leasing eller hur man gör) för inköpet av X2-orna, men det borde väl snart vara betalt och den delen av biljettpriset kan nu användas för att betala för ombyggnaden. Ungefär som bostadsrättsföreningar som varje år avsätter pengar till reparationsfonder (fast SJ kanske lånar, och betalar i efterhand).

Skulle SJ också redan satsat på trånga billiga tåg (eller göra det nu) så att Flixtrain aldrig hade satsat i Sverige? Nej, det tror jag inte. SJ skulle fått kritik för monopolfasoner. Redan SJ:s sista generaldirektör tyckte att SJ inte skulle satsa på att vinna alla upphandlingar och köra alla tåg, utan kanske målet 70% var bättre, så att det fanns en marknad med konkurrens.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan är om lågprisbolagen vill köra tåg på tider då det blir få passagerare. Eller vill man bara köra tåg på lönsamma tider.
    Tänkte att om privata bolag vill konkurrera med SJ och sno åt sig tider då det blir många resenärer borde Sj kanske kolla upp om det finns någon konkurrens på tider då få passagerare vill ta tåget. Vill privata bolag inte köra tåg på lördagar och söndagar och vid låg beläggning borde Sj slopa trafiken på dessa tider och markera att man inte sysslar med välgörenhet.
    Själv tror jag inte att biljetterna blir billigare om privata bolag tar över. Priserna kommer bara att stiga när man är ensamma och så kanske man kan räkna med att servicen blir sämre. För min del är det omöjligt att ta mig mellan Västerås och Arlanda på helger. Men måndag till fredag utan helgdagar har jag två bussbolag att välja mellan. Jag som ofta är ute och reser mellan torsdag och söndag får oftast låna en gammal Mersedes diesel för att komma hem till Västerås på söndagen. Inte så miljövänligt, Bara att följa kartan till Arlanda och när jag ska hem till Västerås följer jag bara avgasröken som ligger kvar på söndagskvällen!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har väl tänkt på samma sak ibland gällande SJ AB. De har det inte så lätt och det tror jag främst har med varumärket SJ att göra.

På ett sätt så är varumärket SJ fantastiskt starkt. Det är högt rankat gällande miljö och hållbarhet. Men samtidigt är SJ också den som får ta skit för saker de absolut inte har med att göra. SJ fick bland annat ta skit för att de aldrig höll tiden på Västkustbanan, även de åren de inte körde tågen på Västkustbanan.

Men SJ har också problem med sina "varumärken" som snabbåg, regiontåg osv. Jag tror att många har svårt att hålla isär dessa. Många har som sagt svårt att hålla isär tåg överhuvudtaget, men inom SJ så är det ännu svårare.

Blå tåget hade ett tydligt varumärke fram tills dess att de försökte blanda in Gröna tåget. MTR Express har ett starkt varumärke till viss del, för de ska köra "lågpriståg" med fina röda tåg. Fast problemet där uppstår genom deras flexibla prissättning som gör att deras lågpriståg inte alltid är lågpris utan ganska dyra. Snälltåget är lite mer diffusa då de har bra priser men också ganska fina vagnar, men jag skulle ändå säga att många även ser dom som ett "lågprisbolag".

SJ:s X2000 är väl antagligen det starkades varumärket de har. Det grundar jag bland annat i att de en tid försökte döpa om dessa till SJ2000, helt utan att lyckas. Skulle vilja säga att för många så används X2000 på samma sätt som "iPhone". Innan iPhonen kom så sa man aldrig "var är min Nokia 5800" utan man frågade "vart är min telefon?". På samma sätt så säger många att "jag tog X2000 upp" ist för "tåget". X2000 "vet man" går fort och är bekvämt. Så det varumärket kommer att leva länge, för många kunder vill ha komfort och snabbhet.

Gällande SJ och lågpris så är det ju faktiskt så att de redan idag har ganska låga priser på samma restider som "lågprisbolagen" har låga priser. Men skulle de satsa helt ut på "lågpriståg" så tror jag det måste till ett tydligare varumärke för detta. Annars är risken att kunden betalar för lågpris men förväntar sig full service och komfort.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Gällande SJ och lågpris så är det ju faktiskt så att de redan idag har ganska låga priser på samma restider som "lågprisbolagen" har låga priser. Men skulle de satsa helt ut på "lågpriståg" så tror jag det måste till ett tydligare varumärke för detta. Annars är risken att kunden betalar för lågpris men förväntar sig full service och komfort.
    Telefonoperatörerna lägger ju sina lågprisprodukter under ett annat namn, Telia har Halebop (de äger även Fello). Tele2 har Comviq, Telenor har Vimla och Hi3G (3) har Hallon. (jag menar inte virtuella operatörer nu, dessa lågprisalternativ ägs helt och hållet av resp nätoperatör)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Telefonoperatörerna lägger ju sina lågprisprodukter under ett annat namn, Telia har Halebop (de äger även Fello). Tele2 har Comviq, Telenor har Vimla och Hi3G (3) har Hallon. (jag menar inte virtuella operatörer nu, dessa lågprisalternativ ägs helt och hållet av resp nätoperatör)
    Precis så! Alla är dessutom tydligt profilerade.

Kollar man då motsvarande utomlands och gällande järnväg så finns ju exempel som Ouigo som i princip är ett TGV fast med lite lägre priser och andra serviceutbud.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om en del av dagens affärsresenärer faktiskt kommer välja bort SJ och ta Flixtrain istället. Fräsch inredning, lågt pris, och så går det lika bra att sitta med sin dator på Flixtrains tåg
    Det jag noterat och läst om affärsresenärer inom staten eller större företag är att de verkar välja det snabbaste eller dyraste som ryms inom företagets policy.
    (För att kostnadsokänsliga tjänstemän ska välja billigare om det går, ska en resebyrå ofta välja resa, men de har inte tid att intervjua om det och det funkar utan väljer enligt policy)

Fram till någon gång under 1990-talet gällde att de fick välja flyg med business class eller tåg 1 klass.
    Sedan stramade staten upp med endast ekonomiklass och 2 klass om det fanns och att flyget måste vara klart snabbare.
    Och många företag, särskilt statliga leverantörer följde efter.
    X2000 fick ändra inredning och SAS införde "economy extra" klassen som hette economy men kostade nästan som business.

Slutsats: statens policy för tjänsteresor styr nog mycket vad gäller inrikes affärsresande.

Har MTR haft många affärsresande, eller har de åkt mest SJ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •