Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Prov med 835 meter långt godståg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Prov med 835 meter långt godståg

Som signaturen BD redovisat här
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-m-1-maj/page2
    sker natten till lördag provkörning av ett 835 meter långt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö godsbangård.
    EG-lok, vagnvikt 2 300 ton och sth 120 km/h.

Jag lyfter upp detta till en ny tråd eftersom det verkar som om nyheten försvinner i den gamla tråden med spekulationer om ett eventuellt prov.

Planerad ankomst till Malmö godsbangård är alltså 08:16 i morgon lördag, men som vi alla vet kan det bli tidigare eller senare.

Provet genomförs för att demonstrera hur redan befintliga system kan användas effektivare är enligt provledaren, som jag nyss talade med, ett steg i arbetet för att införa längre, tyngre och snabbare godståg i reguljär trafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige, och utgör en del av det europeiska forskningsprogrammet Shift 2 Rail.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Prov med 835 meter långt godståg

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Som signaturen BD redovisat här
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-m-1-maj/page2
    sker natten till lördag provkörning av ett 835 meter långt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö godsbangård.
    EG-lok, vagnvikt 2 300 ton och sth 120 km/h.

Jag lyfter upp detta till en ny tråd eftersom det verkar som om nyheten försvinner i den gamla tråden med spekulationer om ett eventuellt prov.

Planerad ankomst till Malmö godsbangård är alltså 08:16 i morgon lördag, men som vi alla vet kan det bli tidigare eller senare.

Provet genomförs för att demonstrera hur redan befintliga system kan användas effektivare är enligt provledaren, som jag nyss talade med, ett steg i arbetet för att införa längre, tyngre och snabbare godståg i reguljär trafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige, och utgör en del av det europeiska forskningsprogrammet Shift 2 Rail.
    En text om rekordtåget:
    https://jarnvagar.nu/rekordlangt-godstag-till-malmo/

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Lite trist att man begränsades till 100 km/h pga tre vagnar. Där borde man väl försökt vara lite mer noggrann i urvalet?

Men det är ju bra att man ändå försöker prova på längre tåg. Förhoppningsvis så kan man väl påbörja anpassning på lämpliga platser för längre tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet vilken mätutrustning som var monterad? Synd på hastighetsbegränsningen!!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När kan man förvänta sig att 835 meterståg börjar gå reguljärt på sträckan? I SVTs rapportering om saken påstås det att det ligger långt fram i tiden. Hur tolkar man det? 10 år bort?

Vad finns det för hinder för att köra så här långa tåg idag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    När kan man förvänta sig att 835 meterståg börjar gå reguljärt på sträckan? I SVTs rapportering om saken påstås det att det ligger långt fram i tiden. Hur tolkar man det? 10 år bort?

Längden på spåren för möten och förbigångar bör ju vara dimensionerande.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Längden på spåren för möten och förbigångar bör ju vara dimensionerande.
    Om vi menar sträckan Hamburg-Malmö.
    Jag tror det är själva Malmö godsbangård.
    Den gemensamma sträckan med persontåg är bara Kastrup–Lernacken och sedan är det bana med mest godståg där tåget inte borde behöva förbigås.
    Danmark har redan anpassat sin stambana till 835 meter godståg.

Det fanns en äldre tråd om detta som jag inte hittat.

Edit:En kort tråd är https://www.postvagnen.com/sjk-forum...r-godst%C3%A5g
    Den har länken https://trafikverket.ineko.se/Files/...re_godstag.pdf
    Det är ett dokument från Trafikverket från 2015.
    Där står "För att kunna trafikera sträckan Malmö – Öresundsbron med 835 meter långa tåg krävs att signalsystem anpassas,
    liksom att regelsystem för broms i dessa förhållanden tas fram och anpassas till de rådande förutsättningarna i Danmark och Tyskland.
    Noder - Malmö
    Möjligheter att ta emot eller skicka iväg 835 meter långa tåg, mot Danmark och Tyskland, finns inte utan åtgärder på bangården."

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om vi menar sträckan Hamburg-Malmö.
    Jag tror det är själva Malmö godsbangård.
    Den gemensamma sträckan med persontåg är bara Kastrup–Lernacken och sedan är det bana med mest godståg där tåget inte borde behöva förbigås.
    Danmark har redan anpassat sin stambana till 835 meter godståg.

Det fanns en äldre tråd om detta som jag inte hittat.
    Ja det är Hamburg-Malmö och där det kanske inga problem. Men jag tänkte på långa tåg i allmänhet i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det är Hamburg-Malmö och där det kanske inga problem. Men jag tänkte på långa tåg i allmänhet i Sverige.
    Enligt dokumentet från 2015 : https://trafikverket.ineko.se/Files/...re_godstag.pdf

så arbetar man för att kunna köra 750 meter långa i Sverige, baserat på EU-regler om att man ska klara det i framtiden, och man får vara glad om det går. (EU-förordning 1315/2013)
    Dock med brasklappen "dock med viss utblick mot 1000 meter och dubbla tåg (2*750 meter)"
    835 meter planeras bara Malmö-Danmark.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •