Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Foton

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Foton

Nu äntligen har jag då skaffat mig en Canon 9000 Mark 2 o ska börja scanna in alla bilder, inte minst alla med tågrelaterat på. Men frågan till er är om ni använder något speciellt fotoprogram där ni lägger era bilder som ni sedan kan hämta upp enkelt? Några förslag att ladda ner, kostnadsfritt?

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Foton

Speciellt fotoprogram? Kan man väl säga. Eftersom själv är bäste dräng har jag skrivit programmet alldeles på egen hand. I princip finns det en textfil per år med kort beskrivning av varje bild (vanligen högst en rad) och pekare till var den är lagrad. Sen är det några rätt korta och enkla php-program som söker i textfilerna och sen kan visa bild i valfri browser. Fungerar hyfsat med de c:a 16 000 bilder jag har (inkl 5 000 scannade från papper) men kanske inte att rekommendera för den programmatiskt okunnige. Fördelen är att jag får det precis som jag vill och inte som någon annan tror att jag vill.

Det är ett j-a jobb med att skriva in vad bilden föreställer, men bildigenkänningstekniken är inte tillräckligt bra för att svara på t ex frågan "vilka bilder finns det Ma-lok på".

Senast redigerat av Jan Långström den 2018-03-06 klockan 13:43:11. Anledning: Editerat stavning och grammatik

Passagerare darthjpps avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av crossfire Visa inlägg
    Nu äntligen har jag då skaffat mig en Canon 9000 Mark 2 o ska börja scanna in alla bilder, inte minst alla med tågrelaterat på. Men frågan till er är om ni använder något speciellt fotoprogram där ni lägger era bilder som ni sedan kan hämta upp enkelt? Några förslag att ladda ner, kostnadsfritt?
    Det finns flera olika program för detta, en sökning på "free photo archive software" ger ett antal resultat. Jag har tidigare använt Picasa och ACDSee, de har båda gratisversioner. Picasa heter numer Google Foto och är gratis och webbaserad.
    Dock kör jag sedan ett antal år Adobe Lightroom, då jag prenumererar på hela deras programsvit. Jag använder flera av programmen professionellt.
    Det finns en hemma prenumeration som innehåller Lightroom och Photoshop för 120:-/ månad.
    Vilken variant man väljer beror på vilka behov man har, det är helt enkelt så att man får ladda ner några olika program och känna på om de är intressanta och värda kostnaden. Ofta stängs viss funktionalitet av i gratisprogrammen efter ett tag.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Du har fått ett förslag från mej som privat meddelande. Kolla där. /Leif

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag har nosat på bildorganisationsdelen av Adobe Photoshop Elements men tyckte att det skulle bli för många uppgifter att fylla i, och ändå inte ge så bra översikt. I stället har jag enkla Word-dokument där jag i tidsordning antecknar vad jag vet om bilderna från en viss diafilmrulle. De bilder jag skannar ger jag individnummer som relaterar till den filmrullens beteckning.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag har nosat på bildorganisationsdelen av Adobe Photoshop Elements men tyckte att det skulle bli för många uppgifter att fylla i, och ändå inte ge så bra översikt. I stället har jag enkla Word-dokument där jag i tidsordning antecknar vad jag vet om bilderna från en viss diafilmrulle. De bilder jag skannar ger jag individnummer som relaterar till den filmrullens beteckning.
    Detta är nog likt det systemet jag använt med " pärm " o uppgifter på mina diabilder fram till idag. Har varit inne på detta. Lägga dom på minne o skriva in dom på World.
    Oavsett blir det jobb ju, det handlar om ca 12.000 dia o 1000 tals svartvita bilder o negativ.
    Ska titta på detta.
    Tack för svar, alla svar!!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Du har fått ett förslag från mej som privat meddelande. Kolla där. /Leif
    Detta ska jag titta på Leif, stort tack för hjälpen!!

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett sätt som funkar om än lite omständigt är att :

1. Göra en lista på vilka (foton/filer) som ligger i en specifik mapp med bilder. Det gör man förslagsvis med ett av flera freeware program typ "List directory". Att ange hela sökvägen är viktigt här.
    2. Kopiera in listan med filer i ett Exceldokument
    3. Göra om formatet för resp. filnamn till en hyperlänk (nu pekar innehållet i cellen på platsen där du har bilden)
    4. Sedan kan du komplettera med övrig info in andra celler ex. Albumets namn och i en annan cell ex nyckelord
    5. Albumets namn kan fö anges i tabben (beroende struktur och önskemål)

Lite småknöligt ... men eftersom Excel är sökbart har det sin charm. Använde detta förfarande när jag hade scannat in plus 10000 dia för att sedan i slutändan ge filerna mer begripliga namn (men detta kräver ytterligare några processteg som ex. rename ..men som låter sej göras i Excel). I mitt fall så blev dialådans namn (i princip) namnet på mappen . Och eftersom bilderna i mappen är sökbara genom sitt namn använder jag numera Windows sökfunktion

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Detta ska jag titta på Leif, stort tack för hjälpen!!
    Fick du de privata meddelandet ??
    Man ser inte om de gått iväg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fick du de privata meddelandet ??
    Man ser inte om de gått iväg.
    Hej, jag har fått detta , ska titta under dagen på det. Stort tack.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •