Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Caledonian Sleepers gamla vagnar

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Caledonian Sleepers gamla vagnar

Det förblir säkert en hypotetisk fråga, men finns det några tekniska hinder till att de gamla BR Mark III sovvagnar som blev övertaliga iom Caledonians nya CAF vagnar levererades kunde användas på rutter mellan Sverige och kontinenten? De är mycket trånga i jämförelse med svenska och kontinentala vagnar så profilen lär inte vara något problem. De var (2019) fortfarande hyfsat fräscha och bekväma men jag vet inte om några har hunnit skrotas.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Caledonian Sleepers gamla vagnar

Brittiska personvagnar har väl inte skruvkoppel? Det är ju i och för sig inga problem att bygga om. Hur är det med tågvärmespänning?

Mk3 gick inrikes i Danmark på 90-talet, så det hade inte varit första gången de används utanför UK.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Rent tekniskt skulle det kunna fungera. Kopplen skulle få ändras. Tågvärme skulle få anpassas. vagnarnas gavelpartier skulle få byggas om, då brittiska bälgar inte passar. Det skulle få byggas om till gummivulster. UIC-kabel måste flyttas upp. Denna sitter på brittiska fordon ner i koppelhöjd och skulle få flyttas upp till bälgen.

Men rent tekniskt är svaret ja. Det går att bygga om dem så de skulle tillåtas användas i den nämnda trafiken.

Men jag tror inte att det skulle vara så lyckat. Kupéerna är visserligen inte så trånga som man tror. Men korridorerna är istället mycket trånga och eftersom enbart har låga fönster, se ser man inte ut när man går i korridoren, så dessa korridorer är närmast klaustrofobiska. Vagnarna har dessutom andra egenheter som "slam doors" som var omoderna redan innan dessa ens var byggda med mera.

I Storbritannien skrotas Mark 3 idag. Och jag tror inte att de egentligen har något andrahandsvärde.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om nu de är smalare blir det då inte problem vid plattformarna att det blir ett relativt stort gap mellan vagn och plattform

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Rent tekniskt skulle det kunna fungera. Kopplen skulle få ändras. Tågvärme skulle få anpassas. vagnarnas gavelpartier skulle få byggas om, då brittiska bälgar inte passar. Det skulle få byggas om till gummivulster. UIC-kabel måste flyttas upp. Denna sitter på brittiska fordon ner i koppelhöjd och skulle få flyttas upp till bälgen.

Men rent tekniskt är svaret ja. Det går att bygga om dem så de skulle tillåtas användas i den nämnda trafiken.
    Jag håller med dig om att det troligen inte är någon bra idé. Speciellt för svenskar som är vana vid vagnar rymligare än de kontinentala.

Det kan också tillkomma saker att ändra på.
    Men man kan ju fundera på om gavelpartier behöver ändras och sätta dit gummisvulster. Om det gäller vagnar som bara skall gå Malmö-Aachen, och bara i nattåg så kanske de inte kopplas mot andra vagnar, eller att det inte är övergång mellan sovvagnsdelen och liggvagnsdelen för vanliga resenärer, dvs det kan få se ut som det gör.. UIC-kabeln måste anslutas, men det kanske fungerar med en längre sladd just i vagnar i ytterändarna.
    Kan man hålla ihop vagnar till en grupp, och bara byta koppel i ytterändarna?

För, det känns som att det är en skriande brist på sovvagnar på kontinenten.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag håller med dig om att det troligen inte är någon bra idé. Speciellt för svenskar som är vana vid vagnar rymligare än de kontinentala.

Det kan också tillkomma saker att ändra på.
    Men man kan ju fundera på om gavelpartier behöver ändras och sätta dit gummisvulster. Om det gäller vagnar som bara skall gå Malmö-Aachen, och bara i nattåg så kanske de inte kopplas mot andra vagnar, eller att det inte är övergång mellan sovvagnsdelen och liggvagnsdelen för vanliga resenärer, dvs det kan få se ut som det gör.. UIC-kabeln måste anslutas, men det kanske fungerar med en längre sladd just i vagnar i ytterändarna.
    Kan man hålla ihop vagnar till en grupp, och bara byta koppel i ytterändarna?

För, det känns som att det är en skriande brist på sovvagnar på kontinenten.

Danskarna gjorde i princip som du föreslog. Men de gjorde så istället parvis med vagnarna. Ena änden på varje vagn byggdes om med skruvkoppel och gummivulster, medan den andra änden behölls i brittiskt utförande med deras automatkoppel och bälgar. Det enda ingrepp de gjorde var att de faktiskt flyttade upp UIC-kabeln. Detta troligen för att man skulle få det lättare att urskilja var den sitter. Vagnarna gick då som par på detta sätt. De ombyggda vagnsändarna kopplade de med andra vanliga fordon.

Så din idé har redan tillämpats. Men dessa blev väldigt oflexibla. Sedan så får vi tänka på att det var mer än 20 år sedan de försvann från Danmark. Då var de ändå rätt moderna, vilket de knappast kan sägas vara idag.

Visst finns det ett desperat behov att få fram vagnar för trafiken, men inte SÅ desperat att man måste köpa in gamla brittiska vagnar. Men visst, man måste leta lite.

Det finns faktiskt 5 vagnar redan i Sverige som i värsta fall kunde byggas om för detta. De måste då givetvis moderniseras rätt rejält, men ändå. Det finns 5 sovvagnar litt WL33 som Tågkompaniet hade. Internationellt benämns typen ofta som AB33. 2 av dessa tillhör BJs och tre står i Furuvik. Om man är så desperat att man är inne på brittiska vagnar, så vore dessa WL33-vagnar ett betydligt bättre val. Det GÅR nämligen att bygga om dessa till moderna sovvagnar om man bara satsar ordentligt på det. Det finns en serie sovvagnar i Grekland baserade på samma vagnstyp, dvs typ AB33 som är väldigt kraftigt ombyggda. De är så pass kraftigt ombyggda att man kan tro att det är moderna vagnar. Kunde dessa byggas om på detta sätt, ja då kan man göra detsamma med de som finns i Sverige. Och det är bättre att satsa på den typen av sovvagnar än på brittiska vagnar. AB33 finns ju redan i Sverige och har dessutom funnits i många år på svenskt spår. Långt innan Tågkompaniet köpte dessa vagnar så rullade det tyska sådana regelbundet till Stockholm. Medan vi aldrig någonsin haft brittiska vagnar i Sverige.

Никлас Быгдестам

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Danskarna gjorde i princip som du föreslog. Men de gjorde så istället parvis med vagnarna. Ena änden på varje vagn byggdes om med skruvkoppel och gummivulster, medan den andra änden behölls i brittiskt utförande med deras automatkoppel och bälgar. Det enda ingrepp de gjorde var att de faktiskt flyttade upp UIC-kabeln. Detta troligen för att man skulle få det lättare att urskilja var den sitter. Vagnarna gick då som par på detta sätt. De ombyggda vagnsändarna kopplade de med andra vanliga fordon.

Så din idé har redan tillämpats. Men dessa blev väldigt oflexibla. Sedan så får vi tänka på att det var mer än 20 år sedan de försvann från Danmark. Då var de ändå rätt moderna, vilket de knappast kan sägas vara idag.

Visst finns det ett desperat behov att få fram vagnar för trafiken, men inte SÅ desperat att man måste köpa in gamla brittiska vagnar. Men visst, man måste leta lite.

Det finns faktiskt 5 vagnar redan i Sverige som i värsta fall kunde byggas om för detta. De måste då givetvis moderniseras rätt rejält, men ändå. Det finns 5 sovvagnar litt WL33 som Tågkompaniet hade. Internationellt benämns typen ofta som AB33. 2 av dessa tillhör BJs och tre står i Furuvik. Om man är så desperat att man är inne på brittiska vagnar, så vore dessa WL33-vagnar ett betydligt bättre val. Det GÅR nämligen att bygga om dessa till moderna sovvagnar om man bara satsar ordentligt på det. Det finns en serie sovvagnar i Grekland baserade på samma vagnstyp, dvs typ AB33 som är väldigt kraftigt ombyggda. De är så pass kraftigt ombyggda att man kan tro att det är moderna vagnar. Kunde dessa byggas om på detta sätt, ja då kan man göra detsamma med de som finns i Sverige. Och det är bättre att satsa på den typen av sovvagnar än på brittiska vagnar. AB33 finns ju redan i Sverige och har dessutom funnits i många år på svenskt spår. Långt innan Tågkompaniet köpte dessa vagnar så rullade det tyska sådana regelbundet till Stockholm. Medan vi aldrig någonsin haft brittiska vagnar i Sverige.
    Postvagnen glömmer fort. Så sent som i januari så fick vi ju veta vilka sovvagnar som ÖBB vill rusta upp för Sverigetrafiken (om de får affären). Sju stycken AB32s.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-Skandinavien/

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NO...:EN:HTML&src=0

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Om nu de är smalare blir det då inte problem vid plattformarna att det blir ett relativt stort gap mellan vagn och plattform
    Ja, man skulle behöva svetsa på extra fotsteg.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ja, man skulle behöva svetsa på extra fotsteg.

Det stora problemet med brittiska vagnar när det gäller plattformar är faktiskt inte bredden utan höjden. I Storbritannien har de höga plattformar. De är lika höga som lastkajer eller som plattformar på tunnelbanor. Så fotstegen på brittiska vagnar är givetvis anpassade efter den höjden. Så om de skulle gå i Sverige så måste det byggas sänkta fotsteg på dessa för att man inte ska behöva klättra ut i vagnarna med ett jättekliv.

I Danmark löste man problemet genom att man vanligtvis inte klev in genom dörrarna på de brittiska vagnarna. Resenärer som hade sovplats i dessa fick istället kliva in närmaste normala vagn som var ihopkopplad med dessa och från denna gå in i den brittiska vagnen. På så vis slapp man problemen med brittiska fotsteg. I Danmark användes dörrarna på de brittiska vagnarna mer av personal, eller fanns till vid nödfall också.

Никлас Быгдестам

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Brittiska personvagnar har väl inte skruvkoppel?
    Mk3 sovvagnarna har faktiskt kroken som behövs, Buckeye kopplet går att fälla ner, men de verkar sakna öglan.

https://www.flickr.com/photos/peteredin/3335296801

Faktum är att det gäller även Mk1 och Mk2 vagnarna, inklusive de Mk2:or som användes i Caledonian Sleeper tågen. Så även utan ombyggnad går det att koppla in dem i tåg på kontinenten. Som du säger själv gick de i trafik i Danmark, och där byttes inget ut.

vagnarnas gavelpartier skulle få byggas om, då brittiska bälgar inte passar. Det skulle få byggas om till gummivulster.
    Inte nödvändigtvis. Även bälgarna ser ut att ha varit desamma i Danmark som vid leverans.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är många år sedan BJs avyttra sina WL33 till Blå tåget.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Mk3 sovvagnarna har faktiskt kroken som behövs, Buckeye kopplet går att fälla ner, men de verkar sakna öglan.

https://www.flickr.com/photos/peteredin/3335296801

Faktum är att det gäller även Mk1 och Mk2 vagnarna, inklusive de Mk2:or som användes i Caledonian Sleeper tågen. Så även utan ombyggnad går det att koppla in dem i tåg på kontinenten. Som du säger själv gick de i trafik i Danmark, och där byttes inget ut.

Inte nödvändigtvis. Även bälgarna ser ut att ha varit desamma i Danmark som vid leverans.

Som jag redan nämnde så byttes bälgarna ut bara i ENA änden av vagnen. De länkar du visar är alltså den icke ombyggda änden, alltså där de brittiska bälgarna satt kvar. Den andra änden fick gummivulster. Se länk:

https://www.flickr.com/photos/blue-diesels/50583172587

Никлас Быгдестам

Medlem
    mar 2018

Som jag redan nämnde så byttes bälgarna ut bara i ENA änden av vagnen. De länkar du visar är alltså den icke ombyggda änden, alltså där de brittiska bälgarna satt kvar. Den andra änden fick gummivulster. Se länk:

https://www.flickr.com/photos/blue-diesels/50583172587
    Whoops, my bad. Läste faktiskt det inlägget, men missade på nått vis det stycket. Men det var intressant. Den änden har jag aldrig tidigare sett, och jag kan inte påminna mig att jag läst något om det heller. Men man lär sig något nytt varje dag påstås det.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Whoops, my bad. Läste faktiskt det inlägget, men missade på nått vis det stycket. Men det var intressant. Den änden har jag aldrig tidigare sett, och jag kan inte påminna mig att jag läst något om det heller. Men man lär sig något nytt varje dag påstås det.

Sånt händer! Av någon an ledning har alltså britterna hållit sig med en egen standard på sina bälgar som inte är kompatibel med våra bälgar. Därför blev en ombyggnad nödvändigt på den brittiska vagnarna i Danmark. Däremot kan man fråga sig varför de föredrog att bara bygga om ena änden. Hade de byggt om båda ändarna på vagnarna så hade de kunnat användas på ett mer flexibelt sätt. Det hade inte spelat någon roll hur de hade kopplats i ett tågsätt. Nu blev det istället viktigt med hur de gick kopplade och hur de var vända med mera.

Jag upplevde de här danska nattågen. De var faktiskt rätt speciella.

Никлас Быгдестам

Medlem
    mar 2018

Däremot kan man fråga sig varför de föredrog att bara bygga om ena änden. Hade de byggt om båda ändarna på vagnarna så hade de kunnat användas på ett mer flexibelt sätt. Det hade inte spelat någon roll hur de hade kopplats i ett tågsätt. Nu blev det istället viktigt med hur de gick kopplade och hur de var vända med mera.
    Det är en väldigt bra fråga, särskilt med tanke på att de inte alltid verkar ha gått två och två, även om det kanske var tanken från början.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •