Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 86 av 86

Ämne: Oönskad järnvägsplan kostar tre miljoner för kommunen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Oönskad järnvägsplan kostar tre miljoner för kommunen

Finns det någon plan för hur mötesspåret och plattform(arna) ska utformas?
    Om det ska kunna vara entimmestrafik, måste persontåg mötas någonstans.
    Mellan Halmstad och Markaryd är det över 50 km och jag tror det behövs två fordon för att kunna gå varje timme, även om de inte går söder om Markaryd.
    Dessa två fordon måste mötas längs vägen, t.ex. i Knäred.
    Då behövs plattformar för båda spår.
    Då behövs väl gångbro eller gångtunnel och hiss. Dessutom behövs parkeringsplatser, busshållplats med mera.

Det finns en plankorsning för vägen alldeles bredvid.

Är det tillåtet att nybygga plattformar på båda sidor av mötesspåret och dra gångväg till bilvägen och använda plankorsningen som förbindelse mellan plattformarna?
    Kanske man måste, om man behöver en järnvägsplan, uppfylla nya regler, vilket innebär ny planskild korsning för vägen?

https://minkarta.lantmateriet.se/?e=...undaries=false

Kostnaderna kan ju dra i väg lite jämfört med ett enkelt mötesspår.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Finns det någon plan för hur mötesspåret och plattform(arna) ska utformas?
    Om det ska kunna vara entimmestrafik, måste persontåg mötas någonstans.
    Mellan Halmstad och Markaryd är det över 50 km och jag tror det behövs två fordon för att kunna gå varje timme, även om de inte går söder om Markaryd.
    Dessa två fordon måste mötas längs vägen, t.ex. i Knäred.
    Då behövs plattformar för båda spår.
    Då behövs väl gångbro eller gångtunnel och hiss. Dessutom behövs parkeringsplatser, busshållplats med mera.

Det finns en plankorsning för vägen alldeles bredvid.

Är det tillåtet att nybygga plattformar på båda sidor av mötesspåret och dra gångväg till bilvägen och använda plankorsningen som förbindelse mellan plattformarna?
    Kanske man måste, om man behöver en järnvägsplan, uppfylla nya regler, vilket innebär ny planskild korsning för vägen?

Kostnaderna kan ju dra i väg lite jämfört med ett enkelt mötesspår.
    Det är tillåtet att använda intilliggande plankorsning för att förbinda plattformar med varandra, så gjorde man i Holmsjö och så är även tanken på någon av stationerna längs Borås-Herrljunga om jag inte minns fel nu.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är tillåtet att använda intilliggande plankorsning för att förbinda plattformar med varandra, så gjorde man i Holmsjö och så är även tanken på någon av stationerna längs Borås-Herrljunga om jag inte minns fel nu.
    Det verkar vara möjligt på Ljungs station där det finns en plattform på sidan av spåren, och en smal mellan två spår och gångväg över spår 1.
    Det finns en bilväg nära med bommar som kan användas om man bygger om mittplattformen.

För Knäred hittade jag Trafikverkets förslag (åtgärdsvalstudie) som innehåller:
    Återuppbyggnad av mötesspår på Knäreds bangårdsområde (utan nya markanspråk) samt nya plattformar i Knäred och Veinge för resandeutbyte.
    Plankorsningen vid km 15+418 (som är enbart för gång/cykeltrafik) flyttas till plattformarna, vilket blir plattformförbindelse.
    Byggnation av ett mötesspår i Knäred bör (om möjligt) inte innebära en ombyggnation av plankorsningen vid km 15+905 (som är för biltrafik och kopplas till bron över Lagan).
    Det får varken innebära två spår över plankorsningen, eller en sannolikhet att stillastående tåg kommer att blockera plankorsningen (TDOK 2015:0311).
    Mötesspåret i Knäred blir sämre för godståg då det är uppför åt båda håll.

https://www.trafikverket.se/nara-dig...nan-motesspar/
    http://trafikverket.diva-portal.org/...FULLTEXT01.pdf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Bobo, vad du säger är ungefär att det jobbet inte är något för nyutexaminerade civilingenjörer … …
    Nja, inte riktigt så. Alla förhandlingar kräver erfarenhet, kunskap, lugn och tålamod, och möjligen ett visst mått av rävar bakom öronen och ibland kanske rent av talang för bluffstopp och poker. Gärna tjockhudad också, så man inte blir kränkt för småsaker eller humörutbrott. Det finns nog lika många förhandlingsstrategier som det finns förhandlare, det är här erfarenheten kommer in i bilden. Haken är ju att även motparten är en förhandlare...

Det finns säkert nyexade som från början har talang för förhandling, och det finns nog de som aldrig blir bra hur länge de än får hålla på. Alltså, det har inte så mycket att göra med hur många år som gått sen examen, utan mera med talangen, förmågan och attityden. Men visst, för de flesta tar det ett tag att finna sitt eget sätt.

Sen är det ju så, enligt min uppfattning, att varken markförhandlaren eller projektledare kör nått lonely man race i god Vilda Västern-anda, utan det är förstås ett samspel med sina egna projektkollegor både före, under och efter en förhandling.

Det jag ville säga med mitt ur-inlägg i den här diskussionen var att en kunnig markförhandlare i dessa slags frågor ser till att alla behandlas lika och att även de som inte ylar högst får komma till tals. Herr Olssons farhåga om fulspel och särbehandling var obefogad, åtminstone i de situationer jag närvarat i.

Men, remembre!

Jag talade om den tid när VV och BV hade egna markförhandlare (det har de väl fortfarande i viss utsträckning?) som hade arbetat åratal i samma geografiska område, var mycket ute i fält och väl i praktiken hade haft med varenda bonde och större fastighetsägare att göra i olika frågor, och där nyanställda togs om hand och fick gå tillsammans med och bli introducerad för olika markägare av sina äldre kollegor. *)

Jag är gammal nog att ha fostrats i den andan, och är alltså av den uppfattningen att marklösenfrågor bäst hanteras i dikeskanten eller på lagårdsbacken tillsammans med den berörde markägaren efter en gemensam vandring i området som kan bli påverkat av tex en vägåtgärd.

För en markägare är det ofta en stor känslomässig sak att tvingas lämna ifrån sig mark, oavsett det är en villaägare som får avstå 50 kvm eller en storbonde som får en motorväg genom sina marker. Sånt hanteras bäst om markägarna tidigt får träffa tex marklösaren och projektledaren alive, sen kan man klara mycket med formell skriftväxling.

*)
    Jag har en gång blivit uppringd av en smågrinig markägare som jag redan hade haft mycket kontakt med och till slut kommit på ganska god fot med. Nu skulle en nyanställd kollega hålla i det projektet fortsättningsvis, men markägaren ringde och ville att jag skulle återta uppgiften. Markägaren och jag pratade en stund (tid är det viktigaste man kan bjuda en motpart på, om det behövs) och jag sa (och smörade lite) att "du och jag har ju brottats lite grann i det här projektet, och kommit till en bra lösning tycker jag. Nu är det min yngrekollega som tar över, men jag finns ju i bakgrunden. Ge min kollega chansen, och ta tillfället att lära en ung lantmätare allt du som markägare tycker att henhum behöver veta för att förstå din och andra lantbrukares situation. Visa hela din gård, och beskriv gårdens produktion på samma bra sätt som du visade mig för ett par år sedan, och förklara dina synpunkter så att min kollega förstår vad du tycker är viktigt. Sen kan ni diskutera. Ring mig efteråt och berätta hur det föll ut, och kniper det så går jag sen in och biträder min kollega." "Men akta dig" sa jag och skrattade, "då får du två emot dig, så gör min kollega trygg i rollen så fixar ni två det tillsammans!".

Jodå, markägaren ringde igen nån vecka senare och var ganska nöjd, och min kollega var överraskad över den omsorg lantbrukaren hade visat kollegan. Diskussionen om sakfrågan (intrång, ersättningar, tider mm) hade landat skapligt okej, och såvitt jag vet fungerade kontakterna bra även fortsättningsvis.

Till saken hör, som du vet, att lagen ger ganska snäva ramar för hur mark får tas för tex vägändamål och hur ersättning ska beräknas. Samma kunskap har i allmänhet fastighetsägarna, så det handlar mycket om bemötande och smidighet avseende tidplaner mm. Som lantmätare har du två öron och en mun. Använd dem i den proportionen!

Jag har för övrigt en gång sagt åt en äldre projektledare att han "nog" borde ta av slipsen innan vi gick in på ett markägarmöte på södra Gotland en kväll efter kvällsmjölkningen. "Talen med lärde på latin och med bönder på bönders vis" sa redan …. ja, vem? :)

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    … … från KTH som inte sedan tidigare är kunniga förhandlare som vågar stå upp inom sin egen organisation ? Och som har acceptans och vet hur stor den är från egen organisation för olika utfästelser...

Inte lätt att veta hur stor de sista är om man är en konsult uthyrd på timma, eller veta vem man i egen organisation måste hålla ett öga på.
    Klart att det underlättar om man är känd inom sin egen organisation, och att man är lagom morsk att våga ta ut svängarna lagom mycket. Utfästelser ska man för övrigt vara jävligt försiktig med i första vändan. "Jag ska kolla med projektledaren..." brukar jag säga, även i de fall jag nog har mandatet att bestämma själv. Handlar om att skaffa betänketid och att stämma av, även om det inte ens behövs. Inga Lonely man race, var det ja!

Och ja, jag märker det gång på gång, hade nyss kontakt med en konsulta i just sådana frågor om mandat och spelrum gentemot en stor markägare Någonstans i Sverige. Inte lätt att känna in sig i en ny organisation, men även där är ju erfarenhet en stor hjälp i orienteringen i nya organisationer.

Till slut, lantmätare började utbildas i Gävle, Lund och Vänersborg redan under förra årtusendet, så KTH förlorade ensamrätten på dem för länge sedan. Och idag är det väl ingen alls som får examensbeviset "Lantmätare"?

Senast redigerat av Bobo L den 2021-06-15 klockan 17:05:55.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Jag har för övrigt en gång sagt åt en äldre projektledare att han "nog" borde ta av slipsen innan vi gick in på ett markägarmöte på södra Gotland en kväll efter kvällsmjölkningen. "Talen med lärde på latin och med bönder på bönders vis" sa redan …. ja, vem? :)
    Karlfeldt?

Påminner mig om doktorerad (!) kollega som jag skolade in i sysslan som markförhandlare. Fast han behövde inte påminnas om slipsen, han var dessutom själv "månskensbonde" så han passade ypperligt i sysslan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Karlfeldt?

Påminner mig om doktorerad (!) kollega som jag skolade in i sysslan som markförhandlare. Fast han behövde inte påminnas om slipsen, han var dessutom själv "månskensbonde" så han passade ypperligt i sysslan.
    Jag var själv osäker och behövde kolla, men visst var det Karlfeldts ord!

https://www.google.com/search?q=tala...=1623828974728

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •